لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

هاشمی: با ادامه روال پيشين به مرحله نفت در برابر غذا می‌رسيديم


اکبر هاشمي رفسنجانی، ‌رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از سیاست‌های هشت سال گذشته دو دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد و گفت: اگر اين هشت سال، دست يک دولت توانا و عاقل بود، پيشرفت كشور حالت جهشی داشت.
آقای هاشمی رفسنجانی با اعلام این موضوع در مصاحبه با روزنامه اعتماد،‌ همچنین با حمایت از سیاست‌های دولت حسن روحانی، ‌کارنامه دولت او را خوب توصیف کرد.
از جمله انتقادهای اکبر هاشمی رفسنجانی از عملکرد دو دولت محمود احمدی‌نژاد بین سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۹۲، انجام کارهای پوپولیستی به جای کارهای ضروری،‌ سیاست خارجی معیوب و نداشتن مدیریت خوب در سیاست داخلی بود.
به نوشته روزنامه اعتماد،‌ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این وضعیت را ريشه گرفته از «انحرافی» دانست كه به گفته او در سال ۱۳۸۴ آغاز شد. یعنی آغاز دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد.
او با انتقاد از خصوصی‌سازی‌های هشت سال گذشته، ‌به ویژه فروخته شدن شرکت مخابرات به یک نهاد نظامی – سپاه پاسداران - گفت: امكانات اساسی را از دست دولت گرفتند و به نهادهايی دادند كه نه نظارت‌پذير هستند و نه حساب پس می‌دهند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سیاست خارجی دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد افزود که با ادامه روال پيشين به مرحله نفت در برابر غذا می‌رسيديم و به سرنوشت حکومت‌های افریقای جنوبی و عراق اشاره کرد.
هاشمی رفسنجانی در مورد مذاکرات اتمی ایران با گروه پنج به علاوه یک گفت:‌ ادامه كار به مذاكرات بستگی دارد. اگر طرف‌های ما حسن نيت داشته باشند و حقيقتا بخواهند ما به طرف تسليحات هسته‌‌ای نرويم، مشكلی پيش نمي‌آيد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: گر بتوانیم از مذاكرات بدون دادن امتيازات بيجا، حق خود را بگيريم و مقررات بين‌المللی را دو طرفه رعايت كنيم، خطر می گذرد.»
او با اشاره به اینکه از دوره ریاست جمهوری خود درصدد بود تا شرايط بد سياست خارجی را درست كند و به همین دلیل سياست تنش‌زدايی را در پيش گرفت،‌ افزود: آقاي روحانی هم می‌دانست كه بايد اين كار را حل كند كه پيش رفت.
اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه مصاحبه‌اش با روزنامه اعتماد با تاکید بر اینکه در دنيای كنونی نمی‌توان با قطع رابطه با ديگران كار كرد،‌ درباره دولت حسن روحانی گفت:‌ مردم از دولت انتظار دارند با تدابير خاص مسائل كشور را پيش ببرد که تا اينجا بد پيش نرفته است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از این مصاحبه با اعلام اینکه پیش از انتخابات ۲۴ خرداد سال جاری قول «حمايت از روحانی» را به او داده بود و به نوشته اعتماد،‌ پازل انتخابات ریاست جمهوری را چید، ‌اضافه کرد که پس از انتخابات به حسن روحانی گفت، به وعده‌هايی كه به مردم داده، وفادار باشد چون اصل اسلامی و انسانی و شرط اعتماد مردم است.
آقای هاشمی رفسنجانی همچنین گفت که آقای روحانی تا به حال ايستاده است و افزود که هنوز نديده است او از شعارهايش برگشته باشد.
رئیس مجمع تشخیص صلحت نظام چند روز پیش در مصاحبه با روزنامه آرمان نیز با اشاره به اینکه رئیس جمهوری جدید ایران مشکلات داخلی و خارجی در پیش رو دارد،‌ گفته بود:‌ حسن روحانی به گفته او،‌ نسبتا در حد مقدور کارش را خوب انجام داده و افزوده بود که چینش دولت در حد مقدور است و در شرایط فعلی باید قبول کرد که واقع‌بینانه است.
آقای هاشمی رفسنجانی همچنین نسبت به مذاکرات اتمی ایران و گروه پنج به علاوه یک ابراز خوش‌بینی کرده بود.
XS
SM
MD
LG