لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

انتقاد دو سازمان حقوق بشری از «سرکوب رو به گسترش بهاییان» در ایران


فدراسیون بین‌المللی جامعه ‌های حقوق بشر و سازمان ایرانی عضو آن؛ جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، با انتشار یک پیام مشترک رسانه ای، آنچه «سرکوب رو به گسترش بهاییان در ایران» نامیدند را محکوم کردند.

در این پیام مشترک که روز دوشنبه۲۴ آبان انتشار یافت، نوشته شده است: «اقدام ‌های به ‌شدت تبعیض ‌‏آمیز و سرکوب گرانه که مدت‌های طولانی، اقلیت‌ دینی بهایی ایران را تهدید کرده است، در هفته‌های اخیر با دستگیری‌های خودسرانه و بستن قهری مغازه‌های متعلق به بهاییان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.»

فدراسیون بین‌المللی جامعه ‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران اشاره کردند که مأموران پلیس در روزهای۱۲ و ۱۳ آبان ماه، بیش از ۱۰۰ مغازه متعلق به پیروان آئین بهایی را در شهرهای مختلف ایران، از جمله در قائم‌شهر، ساری و نوشهر در شمال و بندرعباس در جنوب، مهر و موم کردند.

پیشتر برخی گزارش ها حاکی از این بود که تعطیلی این مغازه ها به این دلیل انجام گرفته بود که صاحبان آنها در روزهای تعطیلی بهاییان دست از کار کشیده بودند.

در این ارتباط، به گفته فدراسیون بین‌المللی جامعه ‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، مأموران هنگام مهر و موم کردن این مغازه ها، «حکم قضایی یا قانونی در توجیه اقدام خود ارائه نکردند.»

پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد پلمپ شدن محل کسب و کار شماری از بهاییان در ایران در ماه های اخیر منتشر شده بود.

به نوشته بهایی‌نیوز، بنابر این گزارش، طی سال‌های اخیر در دست‌کم ۴۰۰ مورد تبعیض اقتصادی از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ایران علیه جامعه بهایی صورت گرفته و «این تبعیض‌ها به طور عمده به صورت غیرقانونی و خلاف قوانین موجود نیز روی داده است.»

همزمان با پلمپ شدن این مغازه ها، سایت جامعه جهانی بهایی به نقل از خانم بانی دوگال، نمایندۀ ارشد این جامعه در سازمان ملل متحد، نوشت که این اقدام، نشاندهنده «پوچی ادعاهای مقام های دولت ایران مبنی بر عدم وجود تبعیض علیه جامعه بهایی ایران» است.

خانم دوگال گفت: «ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که این اعمال ناعادلانه را محکوم کند و از دولت ایران بخواهد تا به اتخاذ اقداماتی اساسی، فوری و قابل توجه برای پایان دادن و همچنین جبران این تبعیض‌ها اقدام کند.»

جامعه جهانی بهایی روز ۱۶ شهریور نیز در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از او خواسته بود که به «سرکوب اقتصادی بهاییان» در ایران پایان دهد.

این نهاد مدافع حقوق بهاییان از «آپارتاید اقتصادی» علیه بهاییان در ایران انتقاد کرده و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به «اتخاذ سیاست‌های عمدی» و «تبعیض‌های سازمان‌یافته» علیه بهاییان متهم کرده بود.

در همین حال، در بیانیه مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه ‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران همچنین گفته شده است که در روزهای اخیر، دست ‌کم پنج تن از پیروان آئین بهایی در شهر ساری، مرکز استان مازندران، بازداشت شده‌اند.

اسامی این این پنج تن، سهیل حق دوست، نیما نوع خواه، بهنام میرزایی، آرشام سمیعی و شهروز زمانی، ذکر شده است. آنها از جمله مغازه‌دارانی بودند که برای گشودن دوباره‌ مغازه‌های خود به استانداری مازندران مراجعه کرده بودند.

بر اساس این بیانیه مشترک، این گروه هنوز در بازداشت به سر می‌برند، ولی هیچ اتهامی علیه آنها مطرح نشده است.

چند روز پیش نیز کمیته بین‌المللی بهاییان در گزارشی ۱۲۲ صفحه ای اعلام کرد که از زمان ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران، هزاران مطلب و نوشته علیه بهاییان منتشر شده است، ۱۵۱ تن بازداشت شده اند و نزدیک به ۴۰۰ مورد تبعیض اقتصادی و آموزشی گزارش شده ‌است.

کمیته بین‌المللی بهاییان در این گزارش دولت روحانی را متهم کرد با وجود تعهد به مقابله با برخوردهای نامناسب با گروه‌ها و اقلیت‌های مذهبی در ایران، وضعیت این دسته از شهروندان به مراتب بدتر شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کمیته گفت که در سه سال گذشته و از زمانی که آقای روحانی هدایت دولت را در دست گرفته، بیش از ۲۰ هزار مطلب تبلیغاتی آکنده از نفرت علیه بهاییان، در رسانه‌های ایران منتشر شده ‌است.

در این گزارش به بازداشت ۱۵۱ بهایی و حدود ۳۹۰ مورد تبعیض آموزشی و اقتصادی علیه باورمندان به این مذهب در ایران اشاره شده است.

نهادهای بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، بارها در مورد وضعیت بهاییان در ایران، سرکوب و بازداشت آن‌ها، جلوگیری از آموزش و کسب و کارشان، گزارش‌ها و انتقادهایی منتشر کرده‌اند.

در ایران نیز شماری از نواندیشان دینی از «ستم» علیه بهاییان انتقاد کرده‌اند، شماری از دانشگاهیان و فرهیختگان از رفتار حکومت با آن‌ها ابراز «شرمساری» کرده‌اند، و گروه‌های شهروندی نیز برای پیگیری برخی تبعیض‌ها علیه آن‌ها شکل گرفته ‌است. این اظهارنظرها و اقدامات نیز با واکنش‌های تند قوه قضایی و امنیتی رو به ‌رو شده‌ است.

جمهوری اسلامی، آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد حکومت بارها علیه آن سخنانی گفته‌اند. در این ارتباط، به گزارش جامعه جهانی بهایی، از زمان دولت محمود احمدی‌ نژاد به این سو، طی نزدیک به ۱۱ سال، بیش از ۸۶۰ باورمند بهایی بازداشت و ۲۷۵ تن از آن‌ها در نهایت محکوم و روانه زندان شدند.

به گفته جامعه جهانی بهایی، ایران، خانه نزدیک به ۳۰۰ هزار تن از باورمندان آن است.

XS
SM
MD
LG