لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

هیئت عالی حل اختلاف، «حذف کامل صورت مسئله توسط خامنه‌ای»


محمود هاشمی شاهرودی، رئیس شورای حل اختلاف
محمود هاشمی شاهرودی، رئیس شورای حل اختلاف

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز دوشنبه، سوم مردادماه، در حکمی آيت‌الله محمود هاشمی شاهرودی را به رياست هيئت عالی حل اختلاف و تنظيم روابط قوای سه‌گانه منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، وی در حکم خود اعلام کرد که اين هيئت در اجرای بند ۷ اصل ۱۱۰ قانون اساسی به منظور بررسی و ارائه نظرات مشورتی در موارد حل اختلاف و تنظيم روابط سه قوه تشکيل شده است.

گفت‌وگوی بهروز کارونی با فاطمه حقیقت‌جو درباره هیئت عالی حل اختلاف
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:36 0:00
لینک مستقیم

آيت‌الله خامنه‌ای همچنین محمدحسن ابوترابی، مرتضی نبوی، عباسعلی کدخدايی و صمد موسوی خوشدل را به مدت پنج سال به عنوان اعضای هيت عالی حل اختلاف و تنظيم روابط قوای سه‌گانه انتخاب کرده است.

فاطمه حقيقت‌جو، نماينده دور ششم مجلس، مقيم آمريکا، در گفت‌وگو با راديوفردا با اشاره به تشديد اختلافات دولت و مجلس در دو سال اخير و دخالت رهبر جمهوری اسلامی برای حل اين اختلافات می‌گويد:

فاطمه حقيقت‌جو: حجم اين اختلافات بسيار زياد است و شخصاً وقت زيادی را از آقای خامنه‌ای می‌گيرد. به همين دليل تصور من اين است که حجم اين اختلافات، زمينه اصلی تشکيل اين شورای جديدالتاسيس است.

چنين شورايی تاکنون طی ۳۰ سال گذشته وجود نداشته، چون حجم اختلافات بين قوای سه‌گانه هيچ وقت تا اين حد نبوده است. به همين دليل، آقای خامنه‌ای هيئتی را به اميد حل اختلافات قوای سه‌گانه تشکيل داده است.

ارزيابی شما از ترکيب اين هیئت چيست؟

به نظر من، با توجه به مقتضيات فعلی، ترکيب خوبی است. آيت‌الله خامنه‌ای خواسته است تا کسانی را در اين هیئت بگذارد که قطعاً تابع نظرات شخصی او هستند. اين افراد روابط بسيار نزديکی با دفتر آقای خامنه‌ای دارند.

بعضی از اين افراد را که من از نزديک می‌شناسم و سابقه همکاری با آنها را داشتم، از جمله آقای ابوترابی، تلاش‌شان ايجاد صلح و آرامش و حل اختلاف است. آقای خامنه‌ای چنين اشخاصی را منصوب کرده است تا برداشت نشود اين افراد دارند جانب‌داری از يک دستگاه می‌کنند. البته در مورد آنهايی هم که نمی‌شناسم، نظر خاصی ندارم.

آيت‌الله خامنه‌ای در حکم خود نوشته است که لازم است مسئولان عالی نظام خودشان در تعامل با يکديگر تعادل قوا را به نحو مطلوب تنظيم و اختلافات احتمالی را رفع کنند و کمال همکاری را با اين هيئت به عمل آورند. به نظر شما اين هیئت می‌تواند در حل اختلافات قوا در شرايط سياسی امروز ايران موفق عمل کند؟

خير. فکر می‌کنم احتمال اين مسئله بسيار ضعيف است. نه به دليل افرادی که عضو اين هیئت هستند، بلکه به دليل ماهيت اختلافات و تنش‌ها بين قوا که ناشی از برداشت‌های کاملا شخصی و غيرمنطبق با قانون اساسی و قوانين موضوعه است. در بسياری از موارد که حتی خود آيت‌الله خامنه‌ای هم دخالت کرده، ما می‌بينيم با زور مشکلات حل شده است.

از آنجا که مرتب قانون اساسی در کشور توسط آقای احمدی‌نژاد و دستگاه‌های ديگر نقض می‌شود و قانون اساسی ميثاق ملی نيست و افراد هم برداشت‌های شخصی خود را می‌خواهند اعمال کنند، بعيد می‌دانم چنين شورايی کارآمد بوده و موثر واقع شود.

به نظر من، فقط يک نهاد ديگر به نهادهای موجود اضافه می‌شود و متاسفانه به جای حل اساسی و رويکرد ريشه‌ای به مسائل، توسط آقای خامنه‌ای کاملا صورت مسئله حذف شده و مرتب به چيزهای ديگر شاخ و برگ داده می‌شود.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG