لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۸

خامنه‌ای بحث «رفع سایه جنگ»‌ از سوی «بعضی مسئولین» را رد کرد


آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت، بحث رفع شدن «سایه جنگ» از ایران از سوی «بعضی مسئولین» را رد کرد و گفت: «آنچه که سایه جنگ را، سایه دشمن را در طول این سال‌های متمادی از سر کشور رفع کرده، حضور مردم بوده است.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، بارها گفته است که توافق اتمی وین موسوم به برجام «سایه جنگ» را از سر ایران دور کرده و دستاوردهای زیادی در حوزه اقتصاد برای ایران داشته است.

به گزارش سایت العالم، متعلق به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، آقای روحانی روز شنبه ۹ اردیبهشت، در یک سخنرانی در شهر یزد گفت: «مردم باید … در ۲۹ اردیبهشت، روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مشخص کنند که عزت کشور را می‌خواهند یا سایه شوم جنگ.»

وی همچنین با اشاره به تصویب قطعنامه‌های متعدد علیه ایران به خاطر برنامه هسته‌ای اش افزود: «روزهایی که قطعنامه‌ها مانند شمشیر بالای سر این ملت بود، مردم عزت داشتند یا امروز که توانستیم همه قطعنامه‌ها را در همان سازمان ملل لغو کنیم.»

به نوشته خبرگزاری‌ها، آیت الله خامنه‌ای که در جمع گروهی از کارگران سخن می‌گفت، اضافه کرد: «گاهی می‌شنویم و شنیده‌ایم در گذشته بعضی‌ها گفته‌اند که وقتی ما آمدیم مسئولیت پیدا کردیم توانستیم سایه جنگ را از سر کشور رفع کنیم؛ نه، این حرف‌ها، حرف درستی نیست. آنچه که سایه جنگ را، سایه دشمن را در طول این سال‌های متمادی از سر کشور رفع کرده است حضور مردم بوده است.»

وی پیش از این نیز بحث دور شدن جنگ از ایران به واسطه برجام را دروغ خوانده و گفته بود که آمریکا امروز هم بحث گزینه نظامی را پیش می‌کشد.

در این ارتباط، گروه‌هایی از اصول‌گرایان در ایران نیز سخنان مطرح شده از سوی حسن روحانی را رد کرده‌اند. از جمله امیر علی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، گفته است: «این بحث که برجام سایه جنگ را دور کرد، یک دروغ است و آنچه مانع جنگ شده، پیشرفت دفاعی ایران است.»

به نوشته سایت قانون به نقل از این مقام سپاه پاسداران، «بعضاً مسئولین ما می‌گویند اگر ایران با غرب توافق نکند ممکن است جنگ رخ دهد. قبل از برجام این را در گوش مسئولین می‌کردند. بعد از آن هم برخی مسئولین می‌گفتند برجام، سایه جنگ را از سر ملت دور کرد. متأسفانه برخی در داخل ندانسته آن را تکرار می‌کنند. این دروغ است. این توهین است».

خواسته رهبر جمهوری اسلامی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

آیت الله خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنان خود خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «برای خدمت به طبقات ضعیف وارد میدان شوید، جز با کار جهادی و انقلابی کشور به سامان نمی‌رسد.»

او خطاب به این نامزدها افزود: «نیت‌هایتان را خدایی کنید؛ برای قدرت نباشد؛ برای خدمت باشد، برای خدمت به مردم بخصوص خدمت به طبقات ضعیف وارد میدان مبارزه شوید، شعارها را جوری انتخاب کنید که همه بدانند شما می‌خواهید از قشر ضعیف کشور حمایت کنید.»

برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، از جمله محمد باقر قالیباف و ایراهیم رئیسی، نامزدهای اصلی اصول گرایان، در سخنان خود بارها ضمن انتقاد از افزایش فاصله طبقاتی در ایران وعده داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات روز ۲۹ اردیبهشت در جهت بهبود شرایط اقتصادی اکثریت مردم تلاش خواهند کرد.

اما وعده‌های آنان از سوی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری، دو نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری، غیر واقعی توصیف شده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال گفت که هرگز نخواهد گفت مردم چه کسی را انتخاب کنند.

پیش از این و در انتخابات گذشته ریاست جمهوری در ایران، گمانه زنی‌هایی در مورد تمایل رهبر جمهوری اسلامی به یکی از نامزدهای انتخابات مطرح شده بود.

XS
SM
MD
LG