لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۷

انتقاد ظریف از احمدی‌نژاد به دلیل «کاغذپاره» خواندن قطعنامه‌های بین‌المللی


وزیر امور خارجه ایران می‌گوید اگر مقام‌‌های دولت محمود احمدی‌نژاد مفهوم «کاغذ‌پاره» را بهتر درک می‌کردند٬ از اموال کشور «راه‌‌زنی» نمی‌شد و «سودجویان داخلی» هم به این اموال «دستبرد» نمی‌زدند.

به گزارش روز شنبه، نهم اردیبهشت، در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا٬ محمد‌جواد ظریف در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا از سیاست‌های «خاص» دولت سابق در تشدید تحریم‌ها علیه ایران اظهار تاسف کرد.

به گفته آقای ظریف، یکی از نتایح این سیاست‌های «خاص»٬ انتقال ۳۵ میلیارد دلار در یک «فرایند خاص» به جاهایی بود که فقط «بخشی از آن در پرونده فساد اقتصادی» برای مردم عیان شد.

وزیر خارجه ایران درباره این «فرایند خاص» توضیح بیشتری نداد.

وی همچنین به مصادره حدود دو میلیارد دلار و ضبط ۱.۵ میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی توسط آمریکا اشاره کرد و افزود اگر مدیران کشور [دولت احمدی‌نژاد] با «درایت» عمل می‌کردند٬ چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

مقام‌های دولت حسن روحانی در چهار سال گذشته بارها از دولت محمود احمدی‌نژاد و سیاست‌ خارجی آن به عنوان یکی از عوامل تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی نام برده‌اند.

در خرداد سال ۱۳۹۴ نیز رئیس جمهوری ایران گفته بود که «عده‌ای بودند نمی‌دانستند این تحریم چیست و نمی‌دانستند که همچون تبی است که تبدیل به مریضی شدید می‌شود».

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران در دوره ریاست جمهوری خود بارها قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران را «دستمال مصرف شده»، «کاغذپاره» و «فاقد ارزش حقوقی» خواند.

آقای احمدی‌نژاد در هشت سالی که اداره قوه مجریه را برعهده داشت٬ بارها مواضعی اتخاذ کرد که به اعتقاد مقام‌های دولت کنونی منجر به تشدید «مشکلات» و «تحریم‌های» بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی شد.

مقام‌های دولت یازدهم پس از امضای توافق‌نامه «برجام» می‌گویند که تاثیر تدریجی این توافق‌نامه در حال نمایان شدن است و وضعیت ایران تا «حدود زیادی» به شرایط قبل از تحریم‌ها بازگشته است.

این نکته را محمد‌جواد ظریف در همایش امروز نیز بیان کرد و افزود که «در سایه برجام زنجیرهایی که به دلیل تحریم‌های هسته‌ای ‌بر دستان سیستم بانکی قرار گرفته بود، باز شده است.»

آقای ظریف اضافه کرد که پیش از امضای توافق‌نامه «برجام»٬ بازار مالی ایران «شامل پول، سرمایه و بیمه به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی کشور در طول بحران هسته‌ای زیر حملات ناجوانمردانه بود.»

به گفته وی، پس از امضای این توافق‌نامه و نمایان شدن آثار آن «برخی که خود باعث تحمیل این مضایق به کشور هستند امروز با وسواس و جملاتی که خودشان مشکلات را ایجاد کرده‌اند، می‌خواهند واقعیت‌ها را نپذیرفته و وارونه جلوه دهند.»

به نظر می‌رسد محمود احمدی‌نژاد یکی از افراد مورد نظر ظریف باشد که در سال ۱۳۹۲ برخلاف گفته‌های سابقش چنین اظهار‌نظر کرده بود که «عده‌ای از ابتدا تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر کشور را منکر می‌شدند».

XS
SM
MD
LG