لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

عباس عراقچی: همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران رفع شده است


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران

عباس عراقچی، از اعضای ارشد هیات ایرانی در مذاکرات اتمی، می‌گوید که همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای اکنون رفع شده و اگر هنوز تحریم‌ها و موانع دیگری وجود دارد، ارتباطی با برجام ندارد.

اظهارات این مقام وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه چهارم اسفند در خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بازتاب یافته که در آن به دستاوردهای توافق هسته‌ای برای ایران پرداخته است، از جمله لغو تحریم‌های نفتی و بازگرداندن پول‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت به داخل کشور.

آقای عراقچی اظهار داشت: «موضوع برجام تنها برداشتن تحریم‌های هسته‌ای و موانع موجود از سر راه اقتصاد ایران بود. البته موانع دیگری نیز وجود دارد ولی مرتبط با موضوع برجام نیست و ما نه اجازه داشتیم و نه صلاح بود راجع به سایر تحریم‌ها مذاکره کنیم».

وی در ادامه افزود: «برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای هم اکنون برقرار است ولی تحریم‌های هسته‌ای لغو شده. لذا تمام موانعی که به دلیل موضوع هسته‌ای بر سر راه اقتصاد ایران بود برداشته شده... و همه آنچه در زمینه تحریم‌ها از برجام انتظار می‌رفت عملی شده است».

این اظهارات در حالی است که اقدام کنگره آمریکا در تمدید ده ساله قانون تحریم‌های ایران که در آخرین هفته‌های دولت باراک اوباما رخ داد، اعتراض شدید تهران را به دنبال داشت به طوری که برخی مقامات عالی کشور از جمله رهبر جمهوری اسلامی آن را به معنای نقض برجام دانستند، اما دولت آمریکا چنین تفسیری را رد کرد.

مقامات جمهوری اسلامی همچنین پیش از آن نیز آمریکا را به «بدعهدی» و ممانعت از رفع تحریم‌ها و بازگشت پول‌های بلوکه شده به کشور متهم می‌کردند، اما اکنون عباس عراقچی تاکید می‌کند که با رفع تحریم‌های هسته‌ای، درآمد حاصل از فروش نفت به کشور بازگردانده شده است، اگرچه او نیز در ادامه سخنان خود می‌گوید که آمریکا می‌خواسته «سنگ‌اندازی» کند.

این مقام دولت ایران گفت: «پیش از تحریم‌های نفتی میزان فروش نفت ایران ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود که با تحریم‌ها این میزان به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت. پس از برجام دوباره میزان فروش نفت ایران به ۲.۵ بشکه در روز رسید و تمامی پول فروش نفت نیز به کشور برگشته و مجدد وارد اقتصاد ایران شده است».

وی افزود: «البته ظرف یک سال گذشته تلاش‌هایی از سوی آمریکا برای نقض برجام صورت گرفت و سنگ‌های زیادی جلوی پای ایران انداختند که همه این سنگ‌ها از مسیر برداشته شد».

دولت پیشین آمریکا توافق اتمی با ایران را از دستاوردهای مهم خود می‌دانست و معتقد بود که این توافق مانع از وقوع جنگ شده، اما دولت دونالد ترامپ مخالف این توافق است و از لزوم بازبینی آن سخن گفته، امری که ایران آن را به شدت رد کرده است.

XS
SM
MD
LG