لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

خامنه‌ای: تمدید تحریم‌های ایران قطعا نقض برجام است


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، سوم آذر، اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در تمدید قانون تحریم‌های ایران را نقض توافق هسته‌ای دانسته و نسبت به واکنش تهران هشدار داد.

آیت‌الله خامنه‌ای که در جمع شماری از اعضای سازمان شبه‌نظامی بسیج سخن می‌گفت، اظهار داشت: «[اینها] کارهای متعدّدی کردند، تخلّفهای متعدّدی کردند، یکی دو تا نیست، تازه‌ترینش این تمدید تحریم ده ساله است، اگر این تحریم [تمدید] بشود، قطعاً نقض برجام است -بدون تردید- و بدانند جمهوری اسلامی حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد..»

مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی قانون تحریم‌های ایران را برای مدت ۱۰ سال دیگر تمدید کرد.

اعتبار قانون فعلی تحریم‌های ایران روز ۱۱ دی به پایان می‌رسد. این قانون از سال ۱۹۹۶ و در دولت بیل کلینتون اجرایی شد و بر اساس آن، سرمایه‌گذاری بیشتر از ۲۰ میلیون دلار در صنایع ایران به ویژه در صنایع انرژی ممنوع است. این تحریم ها ربطی به برنامه هسته ای ایران نداشته است.

دولت باراک اوباما پیش از این خواسته بود که کنگره آمریکا با توجه به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، تمدید این قانون را به تاخیر بیندازد، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، که به زودی عهده‌دار دولت آمریکا می‌شود اساسا مخالف این توافق است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه همچنین دولتمردان آمریکا را متهم ساخت که از توافق هسته‌ای برای فشار مجدد بر ایران استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: «دولت آمریکا علاوه بر آن قول‌ها و تعهداتی که در قضیه برجام انجام نداده، و یا ناقص عمل کرده است و مسئولان دست اندرکار برجام هم صراحتاً به این موضوع اشاره کرده‌اند، اکنون برجام را وسیله‌ای برای فشار مجدد بر ایران قرار داده است.»

دونالد ترامپ پیش از این در کارزار انتخاباتی خود گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات توافق هسته‌ای را پاره خواهد کرد. آقای خامنه‌ای نیز همان زمان پاسخ داد که «اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کنند، ما آن را آتش می‌زنیم».

مقامات ایران تاکید دارند که برجام توافق‌نامه‌ای چندجانبه است که آمریکا موظف به اجرای آن خواهد بود.

اتحادیه اروپا هم که از طرف‌های این قرارداد «تاریخی» بوده اطمینان داده که توافق هسته‌ای با ایران، توافقی دوجانبه میان تهران و واشینگتن نیست که دونالد ترامپ در مقام رئیس جمهور آمریکا بتواند آن را برهم بزند.

حضور بسیج برای «جهت‌دهی به قوه مجریه»

بخش دیگر اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در روز چهارشنبه به کارکرد سازمان بسیج مستضعفین اختصاص داشت که وی از آن به عنوان نهادی «مکمل» قوه مجریه نام برد.

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «ما نمی‌خواهیم بسیج را به عنوان یک رقیب برای قوه مجریه قرار دهیم، بلکه بسیج به عنوان یک مکمل و امیدبخش می‌تواند برای جهت‌دهی صحیح به قوه مجریه و همچنین کمک در عرصه‌های عملی حضور داشته باشد.»

سازمان بسیج مستضعفین مدتی پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ با دستور آیت‌الله خمینی رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شد و در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق نیز حضوری پررنگ داشت.

آقای خامنه‌ای اگرچه در سخنرانی روز چهارشنبه خود نیز تاکید کرده که «بسیج جزو هیچ یک از جناح‌های انقلاب نیست»، اما فرماندهان این سازمان همواره از چهره‌های مخالف اصلاح‌طلبان بوده‌اند.

سازمان بسیج همچنین در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ به سرکوب معترضان متهم شد.

XS
SM
MD
LG