لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

سناتور مک‌کانل: سنای آمریکا هم «قانون تحریم های ایران» را تمدید خواهد کرد


سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا
سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا

سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا روز چهارشنبه گفته است، طرح تمدید «قانون تحریم‌های ایران» برای ده سال در سنا نیز تصویب خواهد شد.

روز گذشته اعضای مجلس نمایندگان آمریکابا ۴۱۹ رای موافق در مقابل یک رای مخالف «قانون تحریم‌های ایران» را که درسال ۱۹۹۶ برای تنبیه سرمایه گذاران در بخش انرژی ایران تصویب شده بود، تمدید کردند.

«قانون تحریم‌های ایران» در صورتی که تا روز ۳۱ دسامبر تمدید نشود، اعتبار آن به پایان می رسد.

به گزارش رویترز،میچ مک‌کانل روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفته است: ما مصوبه مجلس نمایندگان را مورد بررسی قراری می دهیم و آن را تصویب خواهیم کرد.

مصوبه مجلس نمایندگان درخصوص تمدید «قانون تحریم‌های ایران» می بایست به تصویب سنای آمریکا برسد و سپس رییس جمهوری آن را امضا کند.

آمریکا به همراه پنج قدرت جهانی دیگر سال گذشته در وین توافق هسته با ایران (برجام)را امضا کردند.ه بر اساس این توافق ایران پذیرفت تا برنامه هسته‌ای را محدود کند و در مقابل جامعه بین المللی نیز تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران را لغو کند.

این در حالی است که اعضای کنگره آمریکا خواستار آن هستند که «قانون تحریم‌های ایران» همچنان معتبر باشد تا از این طریق با اقدامات ایران در منطقه و همچنین نقض احتمالی توافق هسته‌ای توسط تهران مقابله شود.

به گزارش رویترز، مقامات کاخ سفید معتقدند با توجه به توافق هسته‌ای با ایران دیگر نیازی به تمدید اعتبار «قانون تحریم‌های ایران» نیست. آنها با این حال نگفته اند که تمدید «قانون تحریم‌های ایران» با توافق هسته‌ای مغایر است.

نمایندگان جمهوریخواه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا از زمان امضای برجام در سال گذشته تلاش‌های مکرری برای مقابله با آن انجام دادند که نتیجه‌ای در بر نداشت.

رویترز می گوید، اما با توجه به این که دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری در هشتم نوامبر به پیروزی رسید و این حزب همچنین توانست اکثریت را در سنا و مجلس نمایندگان حفظ کند، اکنون آینده توافق هسته‌ای با ایران مبهم است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا،در جریان مبارزات انتخاباتی خود از توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یکی از «بدترین» توافق‌ها یاد کرده بود.

XS
SM
MD
LG