لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

انتقاد دو نماینده مجلس از عملکرد دولت در خوزستان


گروهی از مردم اهواز روز دوشنبه در اعتراض به ادامه بحران ریزگردها و انتقال آب کارون و همچننی مشکلات ناشی از آن تجمع کردند.
گروهی از مردم اهواز روز دوشنبه در اعتراض به ادامه بحران ریزگردها و انتقال آب کارون و همچننی مشکلات ناشی از آن تجمع کردند.

دو نماینده مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه ۲۶ بهمن از عملکرد دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در موضوع ریزگردها در استان خوزستان و قطع برق در برخی از شهرهای این استان در روزهای قبل انتقاد کردند. این انتقادها شامل انتقال آب رود کارون به استان‌های دیگر ایران نیز شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، همایون یوسفی، نماینده اهواز از مجلس، در حاشیه نشست علنی این نهاد، گفت که پدیده گرد و غبار از ابتدای دهه ۸۰ خورشیدی آغاز شد که «به علت کم آب شدن خاک موجود در استان و نواحی خارج از کشور توسعه پیدا کرده است.»

وی با اعلام اینکه منشاء گرد و غبار داخلی ۳۵ درصد و منشاء و کانون های گرد و غبار خارجی ۶۵ درصد است، اضافه کرد: «هفت کانون ریزگرد داخلی در استان خوزستان وجود دارد که حدود ۳۵۰ هزار هکتار را شامل می شود و در صورت کنترل ۴۰ تا ۵۰ درصد شدت گرد و غبار را کاهش خواهد داد.»

محمدجواد کاظم نسب، یک نماینده دیگر اهواز از مجلس، نیز انتقال آب کارون به سایر استان‌های ایران را «غیرعاقلانه و بدون مجوز» دانست و اشاره کرد که «مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست نیز مجوز انتقال آب کارون به خصوص در مورد پروژه‌های یک تا سه کوهرنگ را نداده بودند.»

موضوع انتقال آب از خوزستان به استان‌های همجوار در سال‌های گذشته خبرساز شده است. در این ارتباط، تجمع‌هایی نیز از جمله در اهواز برگزار شده است که بازتاب گسترده‌ای داشته‌اند.

«ما مردم اهوازیم،ظلم را نمی پذیریم»
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:57 0:00

در آخرین مورد، گروهی از مردم اهواز روز دوشنبه ۲۵ بهمن در اعتراض به تداوم این مشکلات در مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

در این حال، آیت‌الله محسن حیدری، امام جمعه اهواز، گفته است که شورای عالی آب کشور «به منظور تامین آب آشامیدنی»، اجازه انتقال آب استان خوزستان را به شش استان مجاور داده، و حجم سالیانه آب انتقالی از استان خوزستان یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون متر مکعب است.

به نوشته میزان، محمدجواد کاظم‌نسب، نماینده دیگر اهواز در مجلس، با اشاره به قطع آب، برق و مخابرات در استان خوزستان در سال جاری گفت: «از روز هشت و ۹ بهمن ماه سال جاری که حدود ۴۸ ساعت برق، آب و مخابرات برخی مناطق استان خوزستان قطع شد به وزیر نیرو تذکر داده‌ایم اما عدم توجه به این موضوع سبب تکرار این اتفاق در روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن شد.»

روز جمعه هشتم بهمن پس از وقوع توفان گرد و غبار در ۱۰ شهر استان خوزستان، برق و آب و اینترنت در اهواز قطع شده و ادارت و مدارس این شهر تعطیل شدند.

پس از آن، بحران ریزگردها در روز ۲۳ بهمن، باعث قطعی آب و برق مدارس و اداره‌های ۱۱ شهر خوزستان و تعطیلی مدارس و ادارات و همچنین اختلال در فعالیت واحدهای صنفی شده بود.

وقوع پدیده گرد و غبار در تعدادی از استان‌های غرب و شرق ایران در سال‌های گذشته بارها باعث تعطیلی مدارس و ادارات، لغو پروازها و بستری شدن تعدادی از شهروندان در مراکز درمانی شده است.

ضیاءالدین شعاعی، مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان محیط زیست، پیش از این خبر داده بود که شدت توفان‌های گرد و غبار در استان خوزستان در بهمن‌ماه سال ۹۳ بیش از ده هزار میکروگرم بر مترمکعب و به حدی بوده‌است که اندازه‌گیری آن «در توان دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نبود.»

عباس پاپی‌زاده، نماینده دزفول در مجلس نیز با انتقاد از احداث سد گتوند در استان خوزستان که به توصیف وی، موجب شوری آب و تهدید جدی برای محیط زیست این استان شده است، گفت: «وزارت نیرو با دخل و تصرف در محیط طبیعی خوزستان و چهارمحال و بختیاری سبب بروز چالش و تنش در این مناطق شده است.»

این نماینده مجلس همچنین اشاره کرد: «حق آبه زیست محیطی و حق آبه کشاورزان رعایت نشده و تالاب‌های واقع در این استان نیز که محل رسوب نمک بوده تبدیل به ریزگردهای نمکی خطرناک‌ترین نوع گرد و غبار شده است به نوعی که این ریزگردها تمام شبکه آب، حمل ونقل زمینی و هوایی و مخابرات و برق استان را با چالش جدی مواجه کرد.»

عباس پاپی‌زاده در عین حال از کاهش بودجه مبارزه با ریزگردها از سوی دولت حسن روحانی انتقاد کرد و افزود: «دولت در بودجه سال ۹۶ نیز بودجه‌ای برای ریزگردها اختصاص نداد اما نمایندگان پیشنهاداتی را در صحن علنی برای اختصاص این منابع ارائه خواهند کرد.»

وی در این ارتباط به تخصیص بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و منابع طبیعی و ۱۰۰ میلیارد تومان برای سازمان حفاظت محیط زیست از سوی مجلس اشاره کرد و گفت که به دستور وزیر جهاد کشاورزی قرار شد تا ۱۵ روز آینده از طریق احداث پمپاژ در ساحل کارون نسبت به انتقال آب کارون به تالاب خشک شده هورالشریفه در جنوب غربی اهواز اقدام کند.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، در نامه‌ای از هیئت وزیران به ویژه رئیس‌ جمهور خواستار اصلاح و بهبود وضع خوزستان با توجه به ریزگردها و گرد و غبار شد.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فارس، هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: «همه منابع و پول نفت و برق تولیدی استان {خوزستان} به استان‌های دیگر منتقل شد و اکثر شهرهای استان به جز یک شهر بر خلاف توسعه عمل کرده‌اند.»

وی همچنین اشاره کرد که «طرح بهشت‌آباد و انتقال آب کارون، استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری را به کویر شدن و نابودی خواهد کشاند.»

در این میان، منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با میزان ضمن درخواست برای بررسی و بازنگری در انتقال آب از استان خوزستان به سایر مناطق ایران از حسن روحانی خواست باید دفتر وزیر نیرو را از تهران به خوزستان منتقل کنند.

وی افزود: «آقای وزیر بروند در اهواز بنشینند و از آنجا مشکل را تا برطرف شدن کامل پیگیری کنند.»

در این میان، به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، دوشنبه شب در برنامه‌ای تلویزیونی درباره قطع آب و برق استان خوزستان گفت: «این مشکل برای نخستین بار روی داد و علت آن هجوم بی‌سابقه میزان گرد و خاک به این استان بود.»

وی با اشاره به اینکه گرد و خاک بر شبکه‌های انتقال برق و پست‌ها نشست و با رطوبت تبدیل به هادی شد، اضافه کرد: «رله‌ها جریان برق را در بسیاری از شبکه‌ها و پست‌ها قطع کردند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو، نیز اعلام کرد که اولویت اول این وزارت خانه در خرید و تامین امکانات و تجهیزات فنی برق برای مقابله با این پدیده، خوزستان است.

پیش از این، هیئت دولت اعلام کرده که ۱۰۰ میلیارد تومان برای بهبود وضعیت به استان خوزستان اختصاص خواهد داد.

XS
SM
MD
LG