لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

ایران: تا پایان سال، تولید گاز از پارس جنوبی با قطر برابر می شود


یک مقام وزارت نفت همزمان با اعلام تولید ۱۳۲ میلیارد متر مکعب گاز از پارس جنوبی طی ۱۱ ماه سال جاری خورشیدی، گفت که تا پایان سال جاری، ظرفیت تولید ایران به پای شریک قطری خود خواهد رسید.

ایران ۱۰ سالی دیرتر از قطر، تولید گاز از بزرگترین میدان جهان، پارس جنوبی، را آغاز کرد. ظرفیت تولید قطر از این میدان روزانه حدود ۵۳۰ میلیون متر مکعب و تولید واقعی آن به طور متوسط روزانه حدود ۴۹۰ میلیون متر مکعب است.

سایت رسمی شرکت نفت و گاز پارس روز یکشنبه هشتم اسفند به نقل از علی کاردر، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، نوشت که «تولید گاز ایران و قطر در پارس جنوبی تا پایان سال برابر می‌شود»

به گفته وی، «تا پایان امسال با بهره‌برداری از فازهای ۱۷ و ۱۸، ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ در زمینه تولید از مخزن مشترک با قطر برابر می شویم؛ البته هنوز از نظر میزان تجمعی با آنها فاصله داریم».

این مقام وزارت نفت اشاره نکرد که منظور از «تولید تجمعی»، مجموع تولید سالانه است یا میزان تولیدی است که ایران و قطر تاکنون از میدان مشترک پارس جنوبی داشته اند. اما بر اساس آمارهای رسمی دو کشور، تولید واقعی روزانه قطر از پارس جنوبی به طور متوسط حدود ۴۹۰ میلیون متر مکعب است، در حالی که تولید واقعی ایران از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب بوده است.

پیشتر به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر شعبان پور‌، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، شهریور ماه سال جاری گفته بود که سال آینده تولید گاز ایران و قطر در پارس جنوبی برابر می‌شود.

ظرفیت تولید گاز ایران از این میدان هم اکنون حدود ۵۱۵ میلیون متر مکعب در روز است که تقریبا ۹۰ میلیون متر مکعب بیشتر از سال گذشته است. بخش عمده این رشد ظرفیت تولید طی چند ماه گذشته محقق شده است.

از ابتدای تولید از پارس جنوبی نیز، قطر بیش از ۲۴۰۰ میلیارد متر مکعب گاز از این میدان برداشت کرده، در حالی که تولید ایران حدود هزار میلیارد متر مکعب بوده است.

همزمان با سخنان آقای کاردر، خبرگزاری شانا، نهاد مطبوعاتی وزارت نفت، روز یکشنبه از قول مسعود حسنی، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، نوشت که تولید گاز ایران از این میدان در ۱۱ ماه سال جاری خورشیدی به ۱۳۲ میلیارد متر مکعب،‌ به طور متوسط ۴۰۰ میلیون متر مکعب در روز، رسیده است.

در گزارش شانا اشاره ای به تولید واقعی گاز ایران در دور مشابه سال گذشته نشده است، اما این رقم در کل ۱۲ ماه سال گذشته ۱۳۰ میلیارد متر مکعب،‌۳۵۶ میلیون متر مکعب در روز، بود که حاکی از افزایش چشمگیر تولید گاز از پارس جنوبی طی سال جاری است.

ایران همچنین در نظر دارد طی هفته جاری، تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی را آغاز کند. قطر سال هاست که از این لایه میدان تولید نفت نیز دارد.

ایران این میدان را به ۲۴ فاز تقسیم کرده است و در نظر دارد با راه اندازی کامل آن طی سال های آینده ظرفیت تولید از این میدان را به روزانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب برساند.

با افزایش تولید گاز از پارس جنوبی، ایران پروژه احداث دو خط لوله عظیم از عسلویه تا شمال شرق و شمال غرب کشور را در دستور کار قرار داده است.

خبرگزاری مهر روز یکشنبه از قول حسن تربتی، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، گزارش داد که مناقصه احداث خطوط لوله سراسری نهم و یازدهم به ارزش کلی ۱۴ میلیارد دلار به زودی انجام می شود.

خط لوله نهم قرار است روزانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز پارس جنوبی را به استان های شمال غرب و خط لوله یازدهم نیز به همین میزان به استان های شمال شرق انتقال دهد. خط لوله نهم به ارزش ۸ میلیارد دلار امکان صادرات گاز ایران از طریق ترکیه به اروپا را نیز فراهم خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG