لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

بیش از یک ماه از اعتصاب غذای رضا شهابی می گذرد


رضا شهابی، عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه،
رضا شهابی، عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه،

گزارش ها از ايران حاکی از ادامه اعتصاب غذای رضا شهابی، عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، است.

اعتصاب غذای آقای شهابی از روز ۱۱ خرداد ماه در اعتراض به انتقالش از بند ۳۵۰ زندان اوين به زندان رجايی شهر کرج آغاز شد.

اعتصاب غذای رضا شهابی در شرايطی ادامه دارد که او روز ۲۴ خرداد در نامه ای به دادستان تهران خواستار بازگشت به زندان اوين،‌ برخورداری از مرخصی استعلاجی برای درمان بيماری های خود و نيز اجرای قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ در مورد خود،‌ يعنی آزادی مشروط شده بود.

آقای شهابی در خرداد سال ۱۳۸۹ توسط ماموران امنيتی بازداشت و در دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام های امنيتی به شش سال زندان،‌ پنج سال محروميت از فعاليت های سنديکايی و پرداخت ۷۰ ميليون ريال جريمه نقدی محکوم شد.

محمود صالحی، سخنگوی کميته دفاع از رضا شهابی،‌ در ايران با اشاره به نامه رضا شهابی به دادستان تهران می گوید:« محکومیت آقای شهابی با توجه به مدت زمانی که در سلول انفرادی بوده،‌ بایستی یک سال پیش آزاد می شد.»

آقای صالحی اشاره می کند که رضا شهابی وضعیت جسمی خوبی ندارد و می افزاید:«عد از حمله ماموران به بند ۳۵۰ زندان اوین،‌او را بدون هیچ دلیل و هیچ توجیه قانونی به زندان رجایی شهر کرج تبعید کردند را شهابی نیز در اعتراض به این موضوع دست به اعتصاب غذا زده و در نامه به دادستان تهران بااشاره به چند و ماده قانونی واسته های خود را مطرح کرده است.»

بر اساس گزارش ها، ‌رضا شهابی از ناحيه گردن و کمر دچار ناراحتی شديد شده و به همين دليل نيز در بيمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفته است. به گفته خانواده آقای شهابی،‌ پزشکان معالج تجويز کرده اند که او بايد در مرخصی به سر ببرد اما مسئولان قوه قضاييه و سازمان زندان ها وی را به زندان رجايی شهر منتقل کرده اند.
در اين ميان،‌ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر با ابراز نگرانی از وضعیت رضا شهابی خواستار آزادی او و سایر فعالان سندیکایی و کارگری در ایران شد.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، شامل فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه است.

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر در بيانيه خود اشاره کرد که رضا شهابی در روز نهم تير سال جاری به شدت به مراقبت پزشکی نياز پيدا کرد اما مسئولان درمانگاه زندان رجايی شهر حاضر نشدند خدمات پزشکی ارائه کنند و در عوض خواستار پايان اعتصاب غذای او شدند.

در این بیانیه اشاره شده است که حداقل ۱۲ فعال سنديکايی و کارگری ديگر نيز زندانی هستند.

شاهرخ زمانی،‌ محمد جراحی، بهنام ابراهيم زاده،‌ يوسف آبخرابات، محمد مولانايی، ‌واحد سيده و ‌افشين نديمی از جمله اين فعالان هستند.

ازديگر فعالان سنديکايی و کارگری،‌ محمود باقری،‌ رسول بداغی، محمد داوری،‌ عبدالرضا قنبری، مهدی فرحی شانديز و سعيد شيرزاد هستند.

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر در پايان ببيانيه خود خواستار پايان يافتن احضار، بازجويی و پيگرد فعالان سنديکايی در ايران شد.

به موجب مقاوله نامه های ۹۸ و ۷۸ سازمان بين المللی کار که ايران آنها را پذيرفته،‌ کارگران حق آزادی تشکل يابی را دارند. اما تشکل های مستقل کارگری می گویند حکومت ایران این مقاوله نامه ها را نقض می کند.

برخورد های امنيتی و قضايی با فعالان کارگری در ايران نیز انتقادهای گسترده سازمان های حقوق بشری و اتحاديه های کارگری در جهان را به دنبال داشته است.

XS
SM
MD
LG