لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۶

رستم قاسمی: ایران به دلایل شرعی نمی تواند پذیرای توریست اروپایی باشد


رستم قاسمی، یکی از نامزدهای تشکل اصولگرای «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»، جمنا، در انتخابات ریاست جمهوری گفته است: ایران به دلایل «شرعی و اسلامی»، نمی‌تواند پذیرای «توریست اروپایی» باشد و باید «توریسم اسلامی» را جایگزین گردشگران غربی کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری «انتخاب»، وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد، روز شنبه پنجم فروردین، در سخنانی در گرگان، «شرایط و مسائل اقامتی گردشگران اروپایی را با مسائل شرعی و اسلامی ناسازگار» دانست و افزود: «در دنیا سالی ۸۰ میلیون توریست حلال وجود دارد و ما هم باید به سمت توریسم اسلامی برویم.»

او با بیان اینکه تا چند سال قبل، حتی ۱۰۰ هزار عراقی هم به ایران نمی‎آمد، آمار ورود شهروندان این کشور در سال ۹۵ به ایران را ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن عنوان کرد.

آقای قاسمی پیش‌بینی کرد: «اگر موضوع ویزا حل شود، شرایطی ایجاد می‎شود که بیش از ۸ میلیون عراقی در سال وارد کشور شود.»

سخنان این نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایطی است که دولت حسن روحانی در چهار سال گذشته و پس از دستیابی به توافق هسته‌ای، برنامه‌‌ریزی گسترده‌ای برای گسترش گردشگری و جایگزین کردن بخشی از درآمدهای نفتی با درآمدهای حاصل از گردشگری داشته است.

مطابق برنامه ششم توسعه، ایران در نظر دارد تا پایان این برنامه تعداد گردشگران خارجی را به میزان پنج برابر افزایش دهد.

بنا بر آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در حال حاضر سالانه پنج میلیون توریست به ایران می‌آیند و بر اساس این برنامه، تعداد توریست‌ها باید تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵ میلیون تن برسد.

در همین ارتباط، محمد خزاعی، معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی، در مهر ماه سال گذشته گفته بود آن دسته از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی که در بخش توریسم سرمایه‌گذاری کنند، از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود.

در مقابل این اقدامات،‌ مقاومت‌ها و موانعی نیز در توسعه گردشگری خارجی وجود دارد. بازداشت برخی گردشگران و اتباع خارجی در ایران به اتهام جاسوسی را می توان از جمله این موانع دانست.

در آخرین مورد، ۲۵ اسفند ماه گذشته، فرمانده دریابانی استان هرمزگان در جنوب ایران از بازداشت دو «گردشگر جاسوس» در آب‌های این استان خبر داده بود.

دوره تحریم اوج توسعه صنعت نفت بود

رستم قاسمی، وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد، در بخش دیگری از سخنانش، سیاست‌های اقتصادی و نفتی دولت حسن روحانی را زیر سوال برد و گفت: «دوره تحریم، اوج توسعه صنعت نفت در ۱۰۰ سال گذشته بوده است.»

او گفت که «اسناد و مدارک این توسعه صنعت نفت را صدا و سیما» نشان داده است.

آقای قاسمی با بیان اینکه در دوران تحریم شرایط پالایشگاه‎ها توسعه پیدا کرد، افزود: «با تحریم موافق نیستم، اما اینکه می‎گفتند تحریم تنها نفت و پول است دروغ است، بلکه ما با تحریم دارو و کالاهای دیگر روبه‌رو بودیم.»

نامزد «جمنا» در انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: «برخی مسئولان بیان می‌کردند که از سال ۸۴ تا سال ۹۲ یک شغل ایجاد نشد. اما به برخی گفتم که ۴ میلیون مسکن مهر را جن و پری‎ها ساختند؟ افزایش ۳۰ میلیون تن سیمان به ۷۰ میلیون تن در کشور کار جن و پری‎ها بود؟»

انتخابات ریاست جمهوری سال قرار است ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار شود. در این ارتباط،‌ اصولگرایان نزدیک به رهبر جمهری اسلامی در ماه های اخیر انتقادهای تندی را متوجه عملکرد و سیاست های دولت روحانی، به ویژه در زمینه اقتصادی کرده اند.

XS
SM
MD
LG