لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

تلاش هواداران تحریم‌ ایران در کنگره برای مقابله با وتوی اوباما


برخی از اعضای کنگره آمریکا که موافق تحریم‌ جدید علیه ایران هستند، تلاش می‌کنند که با کسب اکثریت لازم، مانع اقدام باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، در وتوی احتمالی لایحه تحریم‌ها شوند.

به گزارش روز پنج‌شنبه ۱۳ آذر خبرگزاری آسوشیتدپرس، طرفداران تحریم ایران در سنای آمریکا به ۶۷ رای از ۱۰۰ رای نیاز دارند تا آقای اوباما نتواند لایحه آنها را وتو کند.

این گزارش به سخنان هفته جاری سناتور باب منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا، اشاره دارد که گفته است او همراه با سناتور مارک کرک مشغول بازنویسی لایحه‌ای است که آنها سال ۲۰۱۳ به نگارش در آوردند و به‌خاطر فشار دولت آمریکا در آن زمان ناکام ماند.

سناتور مارک کرک نیز که جریان موافق تحریم‌ها علیه ایران در کنگره را رهبری می‌کند، ماه گذشته تاکید کرده بود که همچنان در تلاش برای تشکیل اکثریتی از موافقان تحریم‌های جدید در مجلس سنا است که دولت نتواند لایحه آنها را وتو کند.

در این حال چنان‌چه در گزارش‌ها آمده است، وندی شرمن، معاون موقت وزیر امور خارجه آمریکا و از اعضای اصلی هیات آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران، روز پنج‌شنبه با اعضای کنگره دیدار خواهد داشت، بلکه مانع تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران شود.

مقامات دولت آمریکا تاکید دارند که «اکنون وقت تحریم جدید» ایران نیست و این اقدام می‌تواند به مذاکرات هسته‌ای لطمه بزند.

در این میان، میچ مک‌کانل، رهبر جدید اکثریت سنای آمریکا، می‌تواند نقشی تاثیرگذار داشته باشد اما آن گونه که آسوشیتدپرس گزارش داده است، او از پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که رقیب دمکرات خود، هری رید را به‌خاطر مخالفت با رای‌گیری درباره تحریم‌های جدید مورد انتقاد قرار داد، در این باره حرفی نزده است.

از سوی دیگر، سناتور باب کراکر هم که قرار است به زودی ریاست کمیته روابط خارجی سنا را عهده‌دار شود تاکید کرده که تلاش می‌کند فشارها بر ایران افزایش یابد.

او گفته است: «کنگره برای کمک در مذاکرات (هسته‌ای با ايران) نقش و مسئوليتی دارد، که بايد انجام دهد. ما برای درک و تشخيص نقش مناسب کنگره، برای آن که به تقويت موضع‌مان در مذاکرات بيانجامد، با دولت و ديگران در تماس و گفت‌وگوی مستمر هستيم».

با این حال آسوشیتدپرس می‌نویسد که جمهوری‌خواهان در هر شرایطی برای تشکیل اکثریت غیرقابل وتو در سنا نیازمند حمایت جدی دمکرات‌ها هستند و هنوز مشخص نیست چه تعداد از دمکرات‌ها با لایحه تحریم‌های جدید ایران موافقت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG