لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

«حکومت اسلامی» یک معبد باستانی را در پالمیرا منفجر کرد


معبد بَعل شَمین در پالمیرا (تدمر)
معبد بَعل شَمین در پالمیرا (تدمر)

گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) روز یک‌شنبه یکم شهریور یک معبد باستانی را در محوطه تاریخی پالمیرا (تدمر) در سوریه منفجر و نابود کرد.

مأمون عبدالکریم، رئیس اداره آثار باستانی سوریه، روز یک‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که «داعش امروز مقادیر زیادی ماده منفجره را در معبد بَعل شَمین منفجر کرد که این انفجار خسارات فراوانی به این معبد وارد کرده‌است.»

وی افزود که «بر اثر این انفجار، اتاق‌های اصلی درونی این پرستشگاه تخریب شده و ستون‌های اطراف معبد نیز فروریخته است.»

معبد باستانی بعل شمین که در سال ۱۷ میلادی ساخته شده‌است در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

پالمیرا که از محوطه‌های مهم باستانی دوران یونانی‌ها و رومی‌ها است روز بیست و یکم ماه مه به تصرف گروه داعش درآمد اما این گروه تا روز یک‌شنبه خسارت نسبتاً کمی به این آثار زده بود.

پالمیرا که از آن به عنوان «مروارید صحرا» نیز یاد می‌شود در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق دمشق قرار دارد و پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه از مناطق مهم گردشگری این کشور به‌شمار می‌آمد.

شهر پالمیرا در گذشته محل توقف کاروان‌هایی بود که در جاده ابریشم بین حوزه خلیج فارس و منطقه مدیترانه رفت و آمد داشتند.

این محوطه باستانی که در آن بیش از هزار ستون و ۵۰۰ قبر تاریخی پابرجا مانده پیش از جنگ داخلی سوریه سالانه بیش از ۱۵۰ هزار گردشگر را به خود جذب می‌کرد.

گروه داعش در ماه ژوئن اعلام کرد که در زیر بسیاری از آثار تاریخی پالمیرا مین‌گذاری کرده‌است و مجسمه مهمی را نیز که در موزه پالمیرا قرار داشت تخریب کرده‌است.

افراد داعش به هنگام تصرف پالمیرا صدها نفر از مردم منطقه را اعدام کردند و ازجمله در یکی از این اقدامات، ۲۵ تن از سربازان ارتش سوریه که به اسارات داعش‌ها در آمده بودند در آمفی‌تئاتر باستانی پالمیرا توسط کودکان عضو داعش تیرباران شدند.

خبر تخریب معبد بعل شمین پس از آن مخابره می‌شود که گروه «حکومت اسلامی» روز ۲۷ مرداد یک باستان‌شناس سرشناس ۸۲ ساله اهل سوریه به نام خالد اسد را در پالمیرا گردن زد.

به گفته مأمون عبدالکریم، رئیس اداره آثار باستانی سوریه، جسد این باستان‌شناس هم‌چنان از ستونی در میدان اصلی شهر دو هزار ساله پالمیرا آویزان است.

گروه داعش پیش از این آثار باستانی باارزش و متعددی را در عراق منهدم کرده‌است.

این گروه مجسمه‌ها و معابد پیش از اسلام را مربوط به دوران «بت‌پرستی» دانسته و وجود این آثار را مغایر با اصول اسلام تلقی می‌کند.

XS
SM
MD
LG