لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

بیشترین کاهش قیمت نفت عربستان در ۱۰ ماه گذشته برای «رقابت با ایران»


شرکت دولتی آرامکو عربستان سعودی که بزرگترین صادر کننده نفت در جهان است قیمت نفت شاخص «عرب لایت» برای فروش در آسیا را به کمترین حد در ۱۰ ماه گذشته کاهش داده است.

خبرگزاری بلومبرگ می نویسد که آرامکو با این کار نشان می دهد در رقابت با ایران که در تلاش برای بازپس گیری سهم خود از بازار نفت است کوتاه نمی آید.

بر اساس این گزارش، آرامکو اعلام کرد محموله‌های نفت «عرب لایت» برای تحویل در سپتامبر را ۱.۱ دلار در هر بشکه پایین تر از شاخص قیمت منطقه‌ای در آسیا خواهد فروخت. قیمت اعلام شده پایین‌ترین قیمت از ماه نوامبر گذشته تاکنون است و ۱.۳ دلار درهر بشکه نسبت به قیمت در ماه اوت کمتر است. بنا به پیش بینی بلومبرگ به نقل از پالایشگران و تاجران نفت، انتظار می رود قیمت باز هم ۱ دلار در هر بشکه کاهش یابد.

این در حالیست که ایران تولید نفت را امسال ۲۵ درصد افزایش داده و قصد دارد تا پایان سال به ۴ میلیون بشکه درروز برساند که بیشترین مقدار در هشت سال گذشته خواهد بود. داده‌های کشتیرانی نشان می دهد بیشترین حجم فروش جدید نفت ایران به آسیا است. پس از اعمال تحریمها علیه ایران در سال ۲۰۱۲، ایران به رتبه چهارم در میان تولیدکنندگان اوپک سقوط کرد. اما پس از رفع تحریمها در ژانویه امسال، این کشور به رتبه سوم بازگشت. عربستان نیز با افزایش صادرات نفت خام و محصولات نفتی با ایران رقابت می کند.

در این میان بر اساس داده‌های سایت رسمی اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان از ۴۵ دلار در اوایل ژوئن به حدود ۳۹ دلار در اول اوت افت کرده است.

جان کیلدوف، از موسسه «اگین کاپیتال» در نیویورک، با اشاره به جنگ ایران و عربستان بر سر سهم بازار، می گوید که «من مطمئن هستم که ایران قدرت رقابت دارد».

پالایشگرهای آسیایی از سنگاپور گرفته تا چین و کره جنوبی فعالیت‌های خود را کاهش داده اند و همین امر موجب کاهش تقاضا برای نفت خام در آسیا شده است، در حالیکه شرکت‌های بزرگ تولید کننده، عرضه نفت به بازار را افزایش داده اند. این امر در کنار کاهش قیمت‌ها باعث ازدیاد ذخایر نفت در طول دو سال گذشته شده است.

قیمت نفت خام برنت از شروع امسال تاکنون بر اثر مشکلات عرضه در نیجریه و کانادا ۱۵ درصد رشد داشته است. قیمتها هنوز ۱۳ درصد نسبت به سال قبل کمتر هستند. در نوامبر ۲۰۱۴، اوپک به رهبری عربستان تصمیم به حفظ سقف تولید گرفت تا تولید کنندگان نفت پرهزینه را از دور خارج کنند.

دیگر قیمت‌های رسمی فروش برای مشتریان آسیایی نیز کاهش پیدا کردند. بیشترین کاهش به میزان ۱.۶ دلار مربوط به نفت فوق سبک بود. قیمت نفت‌های سبک و فوق سبک برای مشتریان در آمریکا به ترتیب ۲۰ سنت و ۴۰ سنت کاهش داشت در حالیکه قیمت نفت‌های متوسط و سنگین بدون تغییر باقی ماند. آرامکو قیمت انواع نفت به جز نفت فوق سبک را برای فروش به شمال غرب اروپا و منطقه مدیترانه افزایش داد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داده است تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه اوج گرفته است.

تولید روزانه نفت ایران در ماه گذشته تنها ۲۰ هزار بشکه افزایش یافت و به رقم ۳ میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه رسید. تولید عربستان نیز ۱۰.۵ میلیون بشکه درروز تخمین زده می شود که نزدیک به تولید در ماه ژوئن است.

لیبی و ونزوئلا در ماه گذشته تولید خود را کاهش دادند، اما تولید کل اعضای اوپک در ماه ژوئیه با ۱۰۰ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه ژوئن به ۳۳ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه در روز اوج گرفت.

XS
SM
MD
LG