لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۲

سخنگوی کرملین ارسال پیام از سوی پوتین به رهبران ایران را تأیید کرد


دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر ایران، در سفر او به تهران در آذر ماه ۹۴
دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر ایران، در سفر او به تهران در آذر ماه ۹۴

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه ۱۵ آذر، خبر مربوط به ارسال پیام از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به رهبری ایران را تأیید کرد.

با این حال آن طور که دو خبرگزاری روسی ایتارتاس و اینترفکس گزارش کرده‌اند، آقای پسکوف در پاسخ به سؤالی درباره ماهیت این نامه و ارتباط احتمالی آن با موضوع تولید نفت سکوت کرد و درباره جزئیات نامه توضیحی نداد.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۱۴ آذر، در گزارشی اختصاصی خبر داده بود که ولادیمیر پوتین «در حل اختلافات ایران و عربستان سعودی برای رسیدن به اولین توافق اوپک با روسیه طی ۱۵ سال اخیر نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کرد».

در نشست هفته گذشته اوپک، عربستان سعودی با کاهش چشم‌گیر تولید خود موافقت کرد و ایران نیز اجازه پیدا کرد به میزان اندکی به تولید خود بیفزاید.

روز دوشنبه، ساعاتی پیش از سخنان سخنگوی کرملین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز با اشاره به سفر الکساندر لاورنتیف، نماینده ولادیمیر پوتین در امور سوریه، به تهران تأیید کرد که که آقای لاورنتیف، حامل پیام پوتین برای رهبران ایران بوده است.

او اضافه کرده که فرستاده ولادیمیر پوتین، در سطوح عالی دیدارهایی با مقام‌های ایرانی داشته و سفرش «در پاسخ به تماس تلفنی رئیس‌جمهور ایران، با آقای پوتین» انجام گرفته است.

آقای قاسمی همچنین گفت که نماینده پوتین در دیدارهایش با مقام‌های ایرانی، «مطالبی را در حوزه مسائل دوجانبه، منطقه و به ویژه سوریه مطرح و پاسخ‌هایی را دریافت کرده است».

او بدون اشاره به جزئیات این گفت‌وگوها اضافه کرد: «طبیعی است با توجه به رابطه راهبردی تهران-مسکو و تحولات منطقه، این سفرها وجود داشته باشد».

موضوع ارسال پیامی از سوی رئیس‌جمهور روسیه به رهبران ایران، نخستین بار پس از دیدار فرستاده ویژه روسیه در امور سوریه با مقام‌های ایرانی، از سوی علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل مطرح شد.

آقای ولایتی روز شنبه ۱۳ آذر خبر داد که الکساندر لاورنتیف در سفر با تهران حامل «پیام مهم» ولادیمیر پوتین به رهبران ایران بوده است.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل مناسبات تهران و مسکو را «روابطی رو به رشد و توسعه، و راهبردی» توصیف کرد و افزود که این مناسبات «در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی و دفاعی در حال شکل‌گیری و پیشرفت است».

او همچنین اشاره کرده بود که «دو طرف ایرانی و روسی با یکدیگر توافق داشتند که باید از حکومت قانونی سوریه حمایت کرد و هر دو توافق داشتند از تمامیت ارضی سوری‌ها باید حمایت شود و نباید اجازه داد تروریست‌ها بتوانند کار غیرقانونی و ضد انسانی خود در سوریه را ادامه دهند».

آقای ولایتی همچنین با اشاره به رایزنی‌های خود با نماینده رئیس‌جمهور روسیه گفت که «قرار شد که دولت، ارتش و نیروهای مردمی در سوریه، و متحدین روسی و ایرانی و حزب‌الله تا آزادی کامل حلب به مبارزه ادامه دهند و هیچ شبهه‌ای در این موضوع وجود ندارد که ایران و روسیه هر دو تا آزادی کامل حلب از کار نخواهند نشست».

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه یادآور شد که الکساندر لاورنتیف، تنها مقام ارشد روس نیست که در روزهای اخیر راهی تهران شده است.

آقای قاسمی خبر داد که میخائیل باگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نیز روز دوشنبه به تهران سفر کرده تا با حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران، دیدار کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این رفت و آمدها را نشاندهنده «حساس بودن شرایط کنونی در منطقه و جهان» دانست که به گفته او، باعث شده است رایزنی‌ها به صورت تنگاتنگ و گسترده‌ تر انجام شود.»

او ابراز امیدواری کرد که «این رایزنی‌ها به همگرایی» دو کشور در منطقه و رفع مشکلات بینجامد».

روسیه و ایران، دو پشتیبان اصلی حکومت بشار اسد هستند و در حالی که ایران نیروهای نظامی و مستشاری خود را راهی سوریه کرده، روسیه با توسل به حملات هوایی به مواضع مخالفان از نیروهای دولتی این کشور حمایت می‌کند.

در عین حال پشتیبانی ایران و روسیه از حکومت بشار اسد، انتقاد شماری از کشورهای منطقه و غرب را به دنبال داشته، و از جمله حملات هوایی روسیه به شرق شهر حلب که کشته شدن برخی غیرنظامیان را نیز به دنبال داشته، از سوی این کشورها «جنایت جنگی» توصیف می‌شود. اتهامی که مسکو آن را رد کرده است.

ایران نیز که تا مدت‌ها حضور خود در سوریه را مستشاری توصیف می‌کرد، به ویژه در یکسال گذشته اذعان کرده که شماری از نیروهای نظامی‌اش که از آنها به عنوان «مدافعان حرم» یاد می‌کند، در همراهی با نیروهای دولتی سوریه کشته شده‌اند، و اخیراً رئیس سازمان بنیاد شهید ایران، شمار این نظامیان کشته شده در سوریه را بیش از یک هزار تن اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG