لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

صالحی: برخی بانک‌های بزرگ هنوز هیچ همکاری با ما نکرده‌اند


علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه ۲۴ آبان گفت که «منتقد بدعهدی‌های طرف آمریکایی (در بخش غیرفنی) است» و یکی از «بدعهدی‌های آمریکا» به گفته آقای صالحی، برقراری ویزا برای کسانی بود که به ایران سفر می کنند.

آقای صالحی با اعلام این موضوع به خبرگزاری تسنیم گفت که این موضوع، مانعی بر سر راه همکاری ها است، «چون پیش از آن اساتید اروپایی به راحتی به ایران می‌آمدند و دانشگاه‌های ایران و اروپا ارتباطات خوبی داشتند، اما هم اکنون این استادان یا به ایران نمی‌آیند و یا احتیاط می‌کنند.»

او اضافه کرد: «به همتای خود این موضوع را گفته‌ام و وی گفت که ما به شدت کار می‌کنیم تا بلکه جنبه‌های علمی را مستثنی کنیم.»

مقام‌های جمهوری اسلامی، ایالات متحده را متهم می‌کنند که به تمام تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکرده است.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، تاکید کرده که ایالات متحده و قدرت‌های جهانی «به تمام تعهدات خود برای برداشتن تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران» عمل کرده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته بود که آمریکا حتی «فراتر از تعهدات خود» عمل کرده است.

مورد دوم «بدعهدی آمریکایی ها» به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، عدم همکاری بانک ها است. وی اشاره کرد:«برخی بانک‌های بزرگ هنوز هیچ همکاری با ما نکرده‌اند».

به گفته آقای صالحی، پروژه‌های ۱۰۰ تا۲۰۰ میلیون دلاری با بانک های کوچک، پیش می‌رود، اما یک پروژه چند میلیارد دلاری که عمده پروژه‌های بزرگ ایران را شامل می‌شود، اعتبار عظیمی می‌خواهد که از عهده بانک‌های کوچک برنمی‌آید و نیاز به سرمایه گذاری بانک‌های بزرگ دارد.

وی افزود:«اروپایی‌ها می‌خواهند فضای جدیدی ایجاد شود و به سهم خود به آمریکا فشار می‌آورند و آمریکایی‌ها هم اعلام کرده‌اند که به بانک‌ها گفته‌اند با ما همکاری کنند. اما ظاهراً این گفته‌ها هنوز موثر نبوده است.»

علی اکبر صالحی روز پنجم مهر، در نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با اعلام اینکه «بعضی از تحریم‌هایی که قرار بود طبق توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی برداشته شوند همچنان باقی مانده‌اند» گفته بود: «ایران به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند بوده اما لغو جامع و سریع تمامی تحریم‌هایی که قرار بود لغو شود، هنوز انجام نگرفته‌است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی در باره مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک هم گفت: «در متن برجام قید شده که صاحب(مالک، متولی) پروژه ایران است که نکته بسیار مهمی است» و افزود: هم زمان یک کارگروه ویژه متشکل از ایران، چین و آمریکا پیش‌بینی شده است که متخصصان این سه کشور در ارتباط با مدرن‌سازی این راکتور با هم رایزنی علمی و فنی کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی به تسنیم گفت: «در ماجرای برجام گفتند "رآکتور اراک سالی ده کیلو پلوتونیوم تولید می‌کند که می‌تواند برای مقاصد غیر صلح‌آمیز به کار گرفته شود"، گفتیم مدرن‌سازی می‌کنیم به‌طوری که تولید پلوتونیوم به کمتر از یک کیلو کاهش یابد تا نگرانی ناحق آنها برطرف شود.»

به گفته آقای صالحی، در این رآکتور جدید، می‌توان انواع رادیو ایزوتوپ‌ها را تولید کرد که در راکتور قبلی غیر ممکن بود. مثلا به راحتی می توان کُبالت که یک محصول استراتژیک است را تولید کرد.

او گفت: «در برجام مستثنی شده است، که اگر به دلایلی برجام متوقف شود، پروژه رآکتور اراک ادامه خواهد داشت.»

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تاسیسات فردو نیز گفت: «مذاکرات او سرخود نبوده است تا هرطور دلش می‌خواهد با طرف مقابل مذاکره کند.»

علی اکبر صالحی افزود: «در موضوع فردو خواسته شده است که تعداد سانتریفیوژها ی فعال محدود شود و تعداد آن از ۹۴۰۰ به ۶۱۰۰ عدد برسد.»

او اضافه کرد: «در قبال محدود کردن تعداد سانتریفیوژها در چارچوب برجام، ایران حق تولید ایزوتوپ پایدار دارد ودانش خود را در امر سانتریفیوژ از این طریق بالا ببرد.»

توافق اتمی تهران با گروه پنج به علاوه یک در دی‌ ماه سال ۹۴ اجرایی شد و از آن زمان تاکنون ایران در ازای لغو بخش بزرگی از تحریم‌های بین‌المللی، تعداد زیادی از سانتریفیوژهای خود را خاموش کرده است.

به گفته آقای صالحی، طرف مذاکره ایران در گفت و گوهای هسته ای مبنا را بر مفهوم به گفته او «مبهم و غیردقیق زمان گریز هسته‌ای» قرار داده بود، اما ایران این معیار را قبول نکرد، بلکه قضیه تولید ایزوتوپ‌های پایدار را در برجام گنجاند.

رئیس سازمان انرژِی اتمی در مورد «درز اطلاعاتی از تاسیسات هسته ای در رسانه های جهان» گفت: «آژانس کتباً نامه نوشته و گفته است که اطلاعات را به بیرون درز نداده است، اما اینکه چه کسی و با چه هدفی آن را منتشرکرده است، کسی نمی‌داند.»

وی افزود:«آنچه از اسناد محرمانه در نشریات غربی منتشر شد به نفع ایران بوده است.»

دولت حسن روحانی و اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای از زمان امضای توافق هسته ای و برنامه عملی اجرای آن موسوم به برجام در یک سال گذشته به شدت هدف حملات تندروهای اصول گرا قرار گرفته اند.

XS
SM
MD
LG