لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

یک تشکل کارگری: دولت عدالت را در عمل نشان دهد


نمایی از تظاهرات روز کارگر در اردیبهشت ۸۶ در تهران
نمایی از تظاهرات روز کارگر در اردیبهشت ۸۶ در تهران
سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه با انتشار بيانيه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر، اول ماه مه، سياست‌های دولت را عليه منافع کارگران ايران دانست و اعلام کرد: اگر دولت مدعی عدالت است، اين عدالت را بايد در عمل نشان دهد.

پيشتر نيز هفت تشکل کارگری ديگر در قطعنامه مشترکی با انتقاد از شرايط موجود، مطالبات جامعه کارگری ايران را مطرح کرده بودند.

سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه در بيانيه خود، تعيين حداقل دستمزد ماهانه ٣٣۰ هزار تومانی برای کارگران، فشارهای سنگين ناشی از هدفمند کردن يارانه‌ها، تغيير قوانين مربوط به کار و محاسبه بازنشستگی را نشانه‌های روشنی از سياست‌های رسمی عليه منافع کارگران توصيف کرد.

اين تشکل کارگری در ادامه، تصويب قانون محدود شدن نامزدی برای دارندگان پايين‌تر از کارشناسی ارشد در مجلس را اقدام ديگری عليه منافع کارگران دانست و نوشت: به اين ترتيب، مجلس رسماً مانع حضور توده کارگران شد.

سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه همچنين با انتقاد از گستردگی کار کودکان، افزايش بيکاری، رواج قراردادهای موقت و سفيد امضا و افزايش شکاف طبقاتی افزود: حداقل دستمزد ماهانه ۳۳۰ هزار تومانی، کفاف تأمين يک زندگی بخور و نمير را نمی‌دهد. ضمن آنکه در تعداد زيادی از کارگاه‌ها و واحدهای توليدی و خدماتی حقوق کارگران برای ماه‌های طولانی به تعويق می‌افتد.

افزايش فشارهای امنيتی و قضايی بر فعالان و تشکل‌های کارگری از سوی حکومت نيز در بيانيه سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه مورد توجه قرار گرفته است.

اين تشکل کارگری نوشته است: متأسفانه دولت کوچک‌ترين تلاش‌های کارگران برای ايجاد تشکل‌های مستقل خود را با زندان و بازجويی و اخراج از کار پاسخ می‌دهد.

در ماه‌های اخير، شماری از اعضای سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه از کار اخراج و چند تن از آنان به اتهام‌های امنيتی زندانی شدند.

سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه در بيانيه خود اشاره کرده است که به رغم اين سياست دولت، اعتراض‌های رو به رشد در واحدهای صنعتی در هفته‌ها و ماه‌های اخير نشان می‌دهد که کارگران ايران نيز مانند کارگران مصر، فرانسه و آمريکا برای دفاع از حقوق خود و برای يک زندگی انسانی و شرافتمندانه می‌کوشند.

اين تشکل کارگری در بيانيه خود خواسته‌هايی را مطرح کرده است که ممنوعيت کامل و فوری کار کودکان، لغو فوری و بدون قيد و شرط همه قراردادهای موقت و سفيد امضا و تبديل آنها به قراردادهای ثابت و برابری کامل بين زن و مرد در مناسبات کار از جمله آنها هستند.

آزادی کامل حق ايجاد تشکل‌های مستقل کارگری، آزادی حق اعتصاب برای کارگران، آزادی بيان و اجتماعات و آزادی زندانيان عقيدتی و فعالان کارگری، افزايش سطح حداقل حقوق کارگران با توجه به ميزان واقعی تورم و اعلام رسمی تعطيلی اول ماه مه به عنوان روز جهانی کارگران از ديگر خواست‌های مطرح شده از سوی سنديکای کارگران نيشکر هفت تپه هستند.
XS
SM
MD
LG