لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۰

ادامه امدادرسانی در ساختمان پلاسکو؛ قالیباف از کشته شدن ۲۰ مامور آتش‌نشان خبر داد


نمایی از ساختمان فروریخته پلاسکو در مرکز تهران.
نمایی از ساختمان فروریخته پلاسکو در مرکز تهران.

گزارش‌ها از تهران حاکی است عملیات نجات کسانی که زیر آوار ساختمان پلاسکو گرفتار شده‌اند ادامه دارد، و همزمان شهردار تهران از کشته شدن دستکم ۲۰ آتش نشان خبر داده است..

در همین ارتباط، رهبر جمهوری اسلامی و رییس‌جمهوری ایران تسلیت گفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جلال ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو، گفت که تعدادی از ۲۰ آتش ‌نشان زیر آوار کشته شده‌اند. پیشتر، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، از کشته شدن قطعی دستکم بیست آتش‌نشان در حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو خبر داده بود.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایلنا، رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، با اعلام اینکه احتمال نجات افراد زیر آوار مانده بسیار ضعیف است، گفت که «تعداد کشته‌شدگان این حادثه احتمالا به ۴۰ تن می‌رسد».

جلال ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو، در مورد عملیات امدادرسانی گفت: «عملیات امدادرسانی به حادثه پلاسکو از دو جبهه این ساختمان و از دقایق ابتدایی آغاز شده و در حال ادامه است. در ضلع شرقی ساختمان با برش آهن‌آلات به منظور دستیابی به طبقات زیرین، بخش‌هایی را حفر کرده‌اند».

او با اشاره به اینکه «وضعیت همچنان بحرانی است» افزود: «کمترین اشتباه در زمینه جابجایی آوار ممکن است باعث ایجاد خطر دیگری شود».

در این ارتباط، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران به ایسنا گفت: «با حفر تونل و دسترسی نجات و آتش‌نشانان به زیر زمین پلاسکو، تنها سه متر به محبوس شدگان در زیر آوار فاصله است».

اقبال شاکری اضافه کرد: «نجات گران در حال تخلیه آوار و نخاله طبقات منفی هستند».

پیشتر ایسنا گزارش داده بود: «هر بخشی که شکافته می‌شود، دود و آتش بیرون می‌زند و وجود سرمای هوا و باد، خطر شعله‌ور شدن آتش را تشدید می‌کند».

بر اساس این گزارش، سه جرثقیل ۱۲۰ تنی در بخش جنوبی ساختمان پلاسکو به منظور آواربرداری مستقر شده بودند.

در این ارتباط، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، با اعلام اینکه جرثقیل‌ها از دو جبهه شرق و خیابان جمهوری در حال آواربرداری هستند، گفت: آتش نشانان با حضور در «طبقات ۲- و ۳- ساختمان‌های اطراف» در حال دسترسی به طبقه زیرین پلاسکو هستند.

او ابراز امیدواری کرد که راهی برای نجات محبوس شدگان پیدا شود و افزود: «امدادرسانی در پلاسکو پیچیده، سخت و مشکل است».

پیش از این نیز خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، نوشته بود: «در پی دریافت پیامی از سوی یکی از افراد محبوس زیر آوارساختمان پلاسکو، یک تیم برای شکافتن دیوار از ملک مجاور وارد عمل شدند. همچنین سگ های زنده یاب به این محل اعزام شده‌اند».

به نوشته میزان، چند مقنی نیز در تلاش برای حفر چاه و رسیدن به این افراد هستند.

این خبرگزاری افزود: «شنیده شده است پنج تن در این محل هنوز سالم هستند و یکی از آنها که موبایل به همراه دارد این پیام را مخابره کرده است».

خبرگزاری تسنیم هم خبر داد که ۱۳ تیم از سگ‌های زنده‌یاب و چهار دستگاه زنده‌یاب در حال بازرسی آوار ساختمان پلاسکو برای شناسایی و نجات محبوسان هستند.

بر اساس این گزارش، یک تونل از ساختمان مجاور (پارکینگ پاساژ کویتی‌ها) حفر شده و تیم‌های زنده‌یاب در حال ورود به قسمت‌های تحتانی ساختمان پلاسکو هستند. به گفته جلال ملکی، محل حدودی افراد محبوس شناسایی شده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل قناعتی، یکی از اعضای شورای شهر تهران، گفت که حدود شش تن از زیر آوار بیرون آورده شده و هنوز تعدادی زیر آوار محبوس هستند.

از سوی دیگر، حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران، به خبرگزاری ایلنا گفت تعداد مصدومان حادثه پلاسکو به ۸۴ تن رسید که از این تعداد، ۳۳ تن به بیمارستان اعزام شدند که ۱۰ تن از آنها بستری و سایرین مرخص شده‌اند.

به گزارش شبکه خبر، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، یکی از مصدومان دچار سوختگی شدید شده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، تمام بیمارستان‌های تهران در آماده‌باش کامل هستند.

تسلیت علی خامنه‌ای و حسن روحانی

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پنجشنبه شب حادثه آتش­‌سوزی و فروریختگی ساختمان پلاسکو در مرکز شهر تهران را «دردناک و مایه­ اندوه و تأسف و نگرانی عمیق» خود توصیف کرد.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله در توئیتر خواستار استعفای آقای قالیباف از سمت خود شده‌اند.

وی همچنین خواستار آن شد که «همه تلاش‌ها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت­‌دهی شود» و نوشت: «رسیدگی به علل حادثه مسئله­‌ بعدی است».

آیت‌الله خامنه ای از مسئولان خواست «وظیفه فوری را بر هر حرف و حدیثی مقدم بدارند».

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، نیز پنجشنبه شب در پیامی به خانواده جان‌باختگان حادثه پلاسکو تسلیت گفت.

پیشتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، به خاطر کشته شدن ۲۰ تن از ماموران آتش‌نشانی تسلیت گفته بود. در این میان، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله در توئیتر خواستار استعفای آقای قالیباف از سمت خود شده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های شهرداری تهران در مصاحبه‌هایی گفته‌اند شهرداری دستکم ۳۰ بار در مورد ایمنی ساختمان پلاسکو تذکر داده بود.

با این وجود، به گزارش خبرگزاری ایلنا، محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران، در یادداشتی نوشت که این شورا «بعد از حادثه خیابان جمهوری مصوبات متعددی را در مورد تامین تجهیزات مدرن و بالگرد برای سازمان آتش نشانی داشته و بارها تذکر داده که در صورت وقوع آتش سوزی و حادثه در ساختمان‌های بلند مرتبه، تجهیزات آتش نشانی برای مهار آن کافی نیست. ولی متاسفانه تاکنون شهرداری تهران اقدام موثری در اجرای این مصوبات و تذکرات انجام نداده است.»

آقای سرخو با اشاره به جلسه ۲۹ تیرماه امسال در شورای شهر تهران و صحبت در مورد «کمبود تجهیزات آتش نشانی و ضرورت تامین اعتبارات لازم برای رفع این نواقص و تامین تجهیزات حفاظت فردی برای آتش نشانان» افزود: «آیا نباید شهردار تهران پاسخگوی خون آتش نشانانی باشد که به جای بکار گیری لوازم و تجهیزات مدرن ، از غیرت خود برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کنند؟»

وی نوشت:«اینکه شهرداری نامه نگاری کند کافی نیست. چرا واحدهای ناامن پلمب نشده است. باید شهرداری با اقدامات موثر، از بروز اینگونه حوادث جلوگیری کند» و اشاره کرد:«آیا شهرداری تهران که به خاطر اندکی بدهی یا تغییر کاربری، واحدها را پلمب می‌کند و در مقابل آن‌ها با بلوک‌های سیمانی، مانع ایجاد می کند و حتی کارواش متعلق به مسجد را می بندد ، نمی‌تواند واحد‌های ناایمن را پلمپ کند؟».

ماموریت لاریجانی به کمیسیون‌های مجلس برای بررسی حادثه «پلاسکو»

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه به کمیسیون‌های عمران، اجتماعی و بهداشت و درمان این قوه مأموریت داد تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و امدادرسان به بررسی ابعاد مختلف حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو بپردازند.

در همین حال، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، به معاون خود و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مأموریت داد گزارش جامع و دقیقی را از عملکرد دستگاه های ذیربط و معرفی قاصرین و مقصرین احتمالی تهیه و ارائه کند.

پیش از این، حسن روحانی از وی خواسته بود در مورد حادثه پلاسکو تحقیقاتی انجام شود.

XS
SM
MD
LG