لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

وزارت خارجه: ایرانیان تا اطلاع بعدی به ترکیه سفر نکنند


بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه ۳۰ آذر در اطلاعیه‌ای از ایرانیان خواست به دلیل «شرایط خاص در کشور ترکیه» تا اطلاع بعدی از «سفرهای غیرضروری» به ترکیه اجتناب کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این اطلاعیه پس از کشته شدن آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا، در روز دوشنبه صادر شده است. پس از این حادثه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، عامل سوءقصد را یک عضو پلیس ضد شورش آنکارا معرفی کرد که دو سال و نیم در این نیرو عضویت داشته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه شنبه با اعلام این موضوع که سفارت درپایتخت ترکیه باز است، افزود: با توجه به وضعیت اخیر ، مدارس ایرانی و بخش‌های کنسولی جمهوری اسلامی در ترکیه روز سه‌شنبه تعطیل هستند.

وی در مورد افزایش تدابیر امنیتی در اطراف سفارت ایران گفت که این موضوع «طبیعی» است.

در این میان، سفارت ایران در آنکارا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ارائه تمامی خدمات کنسولی در سرکنسولگری‌های این کشور در شهرهای استانبول، ترابوزان و ارزروم روز چهارشنبه اول دی تعطیل خواهند بود. این کنسولگری ها روز سه شنبه تعطیل بودند.

دولت ایران پیش از این نیز در پی وقوع کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه سال جاری در ترکیه از ایرانیان خواسته بود از سفر به این کشور خودداری کنند.

چه شباهتی بین حمله مرگبار در برلین و سوقصد در آنکارا وجود دارد؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:24 0:00
لینک مستقیم

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران نیز از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خواسته بود تا اطلاع ثانوی و تا زمان برقراری دوباره آرامش و امنیت در ترکیه، از اعزام گردشگران به این کشور خودداری کنند.

ترکیه یکی از مقاصد مورد علاقه گردشگری برای ایرانیان است زیرا با محدودیت ویزا روبرو نیستند و در عین حال، هزینه‌های سفر به ترکیه ارزان است. آنها همچنین از آزادی های اجتماعی بیشتری نسبت به ایران برخوردارند.

به گزارش خبرگزاری ها، اقتصاد ترکیه در سال میلادی گذشته به دلیل حملات تروریستی به شهرهای استانبول و آنکارا به‌ شدت آسیب دید.

به‌گزارش موسسه بین‌المللی «یورو مانیتور»، درآمد ترکیه از گردشگری دو سال پیش معادل ۳۵ میلیارد دلار بود اما این درآمد در سه فصل نخست سال گذشته میلادی به ۲۹ میلیارد دلار رسید.

در این میان، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ ساعاتی بعد از کشته شدن سفیر روسیه در آنکارا٬ پلیس ترکیه مردی را دستگیر کرد که در برابر سفارت آمریکا اقدام به تیراندازی کرده بود.

در پی این واقعه٬ دولت آمریکا اعلام کرد که سفارت خانه و کنسولگری‌هایش در آنکارا٬ استانبول و آدانا روز سه‌شنبه فعالیت‌های خود را متوقف خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG