لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

ایران ارتباط با محموله نظامی کشف شده در فرودگاه کیف را رد کرد


سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین روز چهارشنبه ششم بهمن، «هرگونه ارتباط تهران با کشف و ضبط محموله نظامی در فرودگاه ژولیانی کیف» را بی‌اساس خواند و این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سفارت ایران در بیانیه‌ای نوشت: «انتشار چنین اخبار نادرست را باعث خدشه‌دار شدن فضای حاکم بر همکاری‌ها و مناسبات رو به گسترش بین دو کشور ارزیابی می‌کند».

در این بیانیه آمده است: «هیچ‌گونه سند و یا مدرکی که نشان دهنده تعلق، انتساب و یا ارسال محموله مورد اشاره به جمهوری اسلامی ایران باشد وجود ندارد».

سفارت همچنین نوشت: «اینکه بر چه اساس و شواهدی این محموله به جمهوری اسلامی ایران ارتباط داده شد مشکوک و سوال‌برانگیز است».

این بیانیه در حالی صادر شده که سایت متعلق به گارد مرزی اوکراین روز اول بهمن خبر داده بود که در جریان بازرسی یک هواپیمای عازم ایران، قطعاتی پیدا شده‌اند که به احتمال زیاد قطعات سامانه موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک از نوع «فاگوت» بوده‌اند.

به نوشته این سایت، این قطعات روز سی‌ام دی ماه پیدا شده‌اند.

در تصاویری که سایت گارد مرزی اوکراین منتشر کرده است، قطعاتی با رنگ سبز زیتونی دیده می‌شوند.

همچنین در فیلمی که این سایت منتشر کرده، ماموران گارد مرزی اوکراین جعبه‌های حاوی قطعات را که مهر شرکت هواپیمایی «اوم ایر» بر روی آن نقش بسته است، باز می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۳ میلادی شرکت هواپیمایی اوم‌ایر را دارای ارتباطاتی با شرکت هواپیمایی «ماهان» دانسته بود.

نام شرکت هواپیمایی ماهان در طرح سه سناتور جمهوریخواه آمریکا که روز سه‌شنبه خبر آن انتشار یافت، ذکر شده است. این طرح مربوط به افزایش تحریم‌های ایران در زمینه‌های غیرهسته‌ای است.

بر اساس آنچه در وب ‌سایت مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه و از طراحان این طرح آمده است، هواپیمایی ماهان به عنوان شرکتی معرفی شده که به سپاه پاسداران در گسترش تروریسم و جنگ‌طلبی کمک می‌کند.

خبرگزاری روسی «اینترفکس» خبر داده بود نگهبانان مرزی اوکراین از یک هواپیمای عازم ایران قطعات سامانه موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک از نوع «فاگوت» کشف کرده‌اند.

این خبر را یک سخنگوی گارد مرزی اوکراین در اختیار اینترفکس قرار داده بود.

بر اساس این گزارش، نگهبانان روز اول بهمن هنگام بازرسی محموله‌های هوایی عازم ایران در فرودگاه بین‌المللی ژولیانی، ۱۷ جعبه حاوی محموله‌های بدون اسناد و مدارکی را پیدا کردند که در سفرنامه پرواز نیز به آنها اشاره نشده بود.

به نوشته اینترفکس، سه جعبه از محموله‌های کشف‌شده، حاوی قطعات مورد استفاده در موشک و بقیه با قطعات هواپیما پر شده بودند.

خدمه هواپیما گفته بودند که فکر می‌کردند در این جعبه‌ها، قطعات تعمیر هواپیما قرار داده شده بود.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی اوکراین محموله یافت‌شده را به خاطر نقض قوانین بین‌المللی نقل و انتقال کالا ضبط کرده و در اختیار دولت اوکراین قرار داده‌اند.

موشک «فاگوت» یک موشک کوچک و قابل حمل است که می‌توان با خودرو زرهی نیز آن را شلیک کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان به تازگی در گزارشی قیمت هر یک از موشک‌های فاگوت را ۳۰ هزار دلار ذکر کرده و نوشته است که رد پای موشک‌های ضد تانک پیشرفته «فاگوت» در نبرد دو سال اخیر سوریه و به خصوص شمال این کشور به خوبی مشخص است.

در روزهای پایانی اسفند سال ۹۰ مقام‌های امنیتی ترکیه یک هواپیمایی باری ایرانی را که عازم سوریه بود، مجبور به فرود در فرودگاه دیاربکر در شرق این کشور کردند و پس از آن اعلام کردند که در بازرسی از این هواپیما محموله غیرقانونی تسلیحاتی به مقصد سوریه کشف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG