لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

دیده بان حقوق بشر خواستار آزادی فعالان کارگر زندانی در ایران شد


ديده بان حقوق بشر خواستار لغو احکام قضايی عليه فعالان کارگری در ايران و آزادی فوری آنان شد.

اين سازمان همچنين خواستار به رسميت شناخته شدن تشکل های مستقل کارگری از سوی مقام های جمهوری اسلامی ايران شد.

اين آخرين مورد از انتقادهای سازمان های حقوق بشری و اتحاديه های بين المللی کارگری از برخورد با فعالان کارگری در ايران است.

سازمان ديده بان حقوق بشر ضمن درخواست برای آزادی دهها فعال کارگری در ايران اشاره کرد که آنان به خاطر حمايت مسالمت جويانه از حقوق کارگران بازداشت و زندانی شده اند.

اشاره اين سازمان حقوق بشری مستقر در نيويورک، به آخرين دور بازداشت فعالان کارگری در استان‏های تهران، آذربايجان شرقی و کردستان ايران است.

ديده بان حقوق بشر در اين خصوص به بازداشت علی رضا اخوان، معلم و فعال کارگری، در تهران اشاره کرد و نوشت که در حال حاضر اطلاعی در باره مکان نگهداری او در دست نيست.

ديده بان حقوق بشر همچنين به بازداشت مهدی شانديز در تهران، محمد جراحی و شاهرخ زمانی در تبريز و شيث امانی در سنندج به اتهام های امنيتی را مورد اشاره قرار داد و افزود که تمامی بازداشت شدگان، فعال کارگری و يا عضو تشکل های کارگری مستقل هستند که توسط دولت قانونی شمارده نمی شوند.

در اين زمينه، جو استورک، معاون بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر، گفت: «تشکل های مستقل کارگری، نقشی حياتی در حفاظت از حقوق کارگران در دوران رياست جمهوری محمود احمدی نژاد داشته اند.»

او بازداشت های اخير فعالان کارگری در ايران را موج جديد بازداشت ها توصيف کرد و افزود: ادامه اين روند، سنت زشت و طولانی مدت دولت ايران است که می خواهد با هدف قراردادن تشکل های مستقل کارگری، تسلط کامل خود را بر آنان اعمال کند.

سازمان ديده بان حقوق بشر همچنين نگرانی خود را از وضعيت آن دسته از فعالان کارگری که از سال ها و يا ماه ها قبل زندانی هستند ابراز داشت.

از جمله اين فعالان کارگری، ايراهيم مددی، رضا شهابی، علی نجاتی و بهنام ابراهيم زاده هستند.

اين فعالان کارگری به اتهام های امنيتی به زندان محکوم شده اند.

وضعيت منصور اسانلو، رئيس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، نيز در بيانيه سازمان ديده بان حقوق بشر مطرح شده است.

به نوشته اين بيانيه، منصور اسانلو در خرداد سال جاری آزاد شد، اما مقام های قضايی جمهوری اسلامی ايران هنوز می توانند او را برای سپری کردن مدت باقی‏مانده زندانش، دوباره به زندان احضار کنند.

ديده بان حقوق بشر در اين مورد از مقام های قضايی جمهوری اسلامی ايران خواست که حکم زندان آقای اسانلو را لغو کنند.

این سازمان در بخش ديگری از بيانيه خود از فشارهای امنيتی و قضايی بر تشکل های مستقل کارگری مانند اتحاديه آزاد کارگران ايران، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، و سنديکای کارگران نيشکر هفت تپه، به عنوان بزرگترين تشکل های فعال کارگری در ايران انتقاد کرد.

بیانیه حاکیست که اين تشکل ها به تلاش قانون کار توسط دولت اعتراض کرده اند، زيرا اين تغييرات به کارفرمايان اجازه می دهد کارگران را آسان تر اخراج کنند و مزايای آنان از جمله مدت تعطيلات سالانه را کاهش دهند.

ديده بان حقوق بشر با اشاره به ميثاق های بين المللی که حق تشکيل و پيوستن به اتحاديه‏های کارگری را تضمين می‏کند، نوشت که ايران از جمله امضاء کنندگان اين ميثاق‏ها است و در ضمن به دليل عضويت در سازمان بين المللی کار، موظف به اجرای مقاوله نامه های ۸۷ و ۹۸ اين سازمان وابسته به سازمان ملل متحد است.

جو استورک، معاون بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر، در اين زمينه با اعلام اينکه فعالان کارگری در صف مقدم مبارزه برای آزادی سازمان‏ها و اجتماعات در ايران قرار داشته اند، گفت که اين فعالان هزينه سنگينی را پرداخته اند.

آقای استورک خواستار آن شد که حق تشکيل تشکل های مستقل کارگری به رسميت شناخته شود و فعالان کارگری که به گفته او، هيچ جرمی به جز دفاع از منافع کارگران مرتکب نشده اند، آزاد شوند.

XS
SM
MD
LG