لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

بررسی روزنامه های صبح يکشنبه ايران


روزنامه همشهری از افزايش ۱۰۵ درصدی برداشت دولت از حساب ذخيره ارزی خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، بانک مرکزی اعلام کرد در سال گذشته بيش از ۱۴۳ هزار ميليارد ريال از موجودی حساب ذخيره ارزی برداشت شد که تقريبا دو برابر رقم برداشتی در سال ۸۴ است و از رشد ۱۰۵ درصدی برخوردار شده است.


روزنامه اعتماد خبر می دهد که مصرف بنزين کشور از مرز ۸۳ ميليون ليتر گذشته است.


به نوشته اين روزنامه، در حالی که تا قبل از اجرای سهميه بندی بنزين مصرف بنزين روزانه در کشور ۷۵ ميليون ليتر بوده است آمار وزارت نفت حاکی است که در اولين روز اجرای سهميه بندی بنزين مصرف آن از ۸۳ ميليون و ۶۰۰ هزار ليتر فراتر رفته است.


روزنامه کيهان، در سرمقاله روز یکشنبه خود منتقدان دولت را «مردم ناشناس» ناميده و آنان را متهم کرده که که با تيغ آخته به دولت تاخته اند.


مطالعات رسمی نشان مي دهد که ميزان سرانه درآمد هر ايرانی در سال های ۸۲ و۸۳ کمی کمتر از سال های ۵۸ و ۵۹ بوده است که اين شاخص به طور کلی نشان مي دهد جامعه ايران، جامعه فقيرتری شده است.
روزنامه هم میهن

اين روزنامه ضمن پذيرش وجود خطاهايی از سوی دولت آقای احمدی نژاد، دولت های قبلی را متهم کرده که به «پيگيری خط اداره نظام از روی نسخه های بيگانه با ارزش های اسلام و انقلاب» مبادرت می کردند.


کيهان ستون خوانندگان خود را نيز به متهم کردن منتقدان دولت اختصاص داده و پيام هايی در حمايت از دولت انتشار داده است.


در يکی از اين پيام ها نوشته شده است:«اين همه خدمات دولت عدالت محور در اين دو سال صورت گرفته است ولی متاسفانه عده ای با غرض و عده ای با مرض اين همه کارهای صورت گرفته را نمی بينند.»


روزنامه جمهوری اسلامی خبر داد که دو روز پس از اجرايی شدن سهميه بنزين اثرات آن اشکار می شود.


به نوشته اين روزنامه، در خرمشهر نخستين واکنش به سهميه بندی بنزين حضور فروشندگان بنزين آزاد در اطراف سه جايگاه اين شهر است که بنزين را تا ليتری ۵۰۰ تومان به فروش می رسانند.


اين روزنامه می نويسد با سهميه بندی از تردد خودروها در خرمشهر کاسته شده است و تاکسی ها و مسافرکش ها صد درصد به نرخ های درون و برون شهری خود افزوده اند.


جمهوری اسلامی در عين حال خبر داده که شنبه شب ، محمود احمدی نژاد در سخنانی در تلويزيون، سهميه بندی بنزين را اجتناب ناپذير خوانده و بابت زحمت مردم از آنان عذرخواهی کرده است.


روزنامه هم ميهن، از قول يک پژوهشگر در خصوص خط فقر نوشته است که «۸۰ در صد مردم زير خط فقر» قرار دارند.


به نوشته اين روزنامه، سعيد مدنی گفته است:« در سه دهه اخير سرانه درآمد ملی، يعنی ميزان درآمد اختصاص يافته به هر ايرانی از کل درآمد کشور به قيمت ثابت با حذف تورم کاهش پيدا کرده است.»


به گفته این پژوهشگر، «مطالعات رسمی نشان مي دهد که ميزان سرانه درآمد هر ايرانی در سال های ۸۲ و۸۳ کمی کمتر از سال های ۵۸ و ۵۹ بوده است که اين شاخص به طور کلی نشان مي دهد جامعه ايران، جامعه فقيرتری شده است.»


در بخش ديگری از مصاحبه اين پژوهشگر آمده است: «با مطالعات انجام شده خط فقر در تهران در سال ۸۳، برای يک خانوار با ميانگين ۴.۷ نفر جمعيت، چهارصد هزار تومان، در سال ۸۴، چهارصد و هشتاد هزار تومان و در سال ۸۵، پانصد و پنجاه هزار تومان بوده است.»


روزنامه اعتماد ملی، اعتراض مهدی کروبی به اظهارات دبير شورای نگهبان را منعکس کرده است.


به نوشته اين روزنامه، مهدی کروبی گفته است:«حکومت را نمي توان با خواب اداره کرد بلکه بايد مديريت کرد، زيرا هر حکومتی بر اساس مسائل طبيعی مسير خود را سپری مي کند و با خواب و نذر و نياز نمي توان به تصميم گيری در امور حکومتی پرداخت.»


اين اظهار نظر در واکنش به اين سخنان آيت الله احمد جنتی است که روز جمعه در خطبه های نماز جمعه گفته بود:«در زمان انتخابات رياست جمهوری نهم، يکی از دوستانم در تاکسی از راننده پرسيد به چه کسی رای مي دهی؟ راننده گفت: مادرم که چند سال پيش فوت کرده ديشب به خوابم آمده و گفت به احمدی نژاد رای بده.»


اعتماد ملی در عين حال از قول کروبی نوشته است:« ما از همه بزرگان با گرايش های مختلف سياسی می خواهيم که مسائل خرافی و غيرعادی را در مسائل حکومتی دخالت ندهند.»


XS
SM
MD
LG