لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در مورد تمدید کاهش تولید نفت تصمیم می گیرند


کمیته مشترک وزیران کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز یکشنبه ششم فروردین در کویت اعلام کرد که این کشورها توافق کرده اند تا امکان تمدید شش ماهه کاهش تولید نفت را بررسی کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ در پیش نویس این بیانیه گفته شده بود که کمیته خواستار تمدید شش ماهه کاهش تولید نفت است. اما در بیانیه نهایی فقط نوشته شد که کمیته درخواست کرده است که یک گروه فنی و دبیرخانه اوپک وضعیت بازار نفت را بررسی کنند و نتیجه آن را در ماه آینده، ‌آوریل، اعلام کنند.

کمیته مشترک وزیران کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در عین حال، رضایت خود را از روند انجام شده از سوی تولیدکنندگان نفت ابراز داشت.

اعضای اوپک همراه با ۱۱ کشور دیگر بزرگ تولید کننده نفت از جمله روسیه در زمستان سال گذشته میلادی توافق کردند تولید روزانه نفت خام را تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش دهند تا به روند نزولی قیمت‌ها پایان بخشند و ذخایر مازاد نفت در جهان را کاهش دهند.

جمهوری آذربایجان، بحرین، بولیوی، برونئی، گینه استوایی، قزاقستان، مالزی، مکزیک، عمان، سودان، و سودان جنوبی دیگر کشورهای غیر اوپک در این توافق مشارکت دارند.

البته ایران از توافق مستثنی شد و به آن اجازه داده شد که تولید روزانه خود را تنها ۹۰ هزار بشکه افزایش دهد و بیشتر از سه میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه تولید نکند.

اجرای توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک روز اول ژانویه سال جاری آغاز شد که به مدت شش ماه ادامه خواهد داشت.

به نوشته رویترز، عصام المزروق،‌ وزیر نفت کویت،‌ روز یکشنبه گفت که «هر کشوری این آزادی را دارد تا بگوید از تمدید کاهش تولید نفت حمایت می کند یا خیر.»

وی اشاره کرد:‌«تا زمانی که با دیگر کشورها توافق نظر نداشته باشیم، نمی توانیم برای تمدید کاهش تولید نفت اقدام کنیم.»

پیش از آن،‌ الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، حدود دو هفته پیش به رویترز گفته بود: هنوز بسیار زود است بگوییم آیا توافق جهانی کاهش تولید نفت در سال جاری تمدید می‌شود یا نه.

این در حالی است که روسیه تنها به یک سوم تعهد خود برای کاهش تولید نفت بر اساس توافق با اوپک عمل کرده است. روسیه متعهد شده است تولیدش را در نیمه نخست امسال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش دهد.

با این همه، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر انرژی روسیه روز یکشنبه از احتمال تمدید توافق سخن گفت و افزود که تبادل نظر در این مورد ادامه دارد.

این در حالیست که پیش از این، منابع اوپک روز ۲۸ بهمن به خبرگزاری رویترز گفته بودند: احتمال دارد توافق با کشورهای غیرعضو در مورد کاهش تولید نفت را تمدید کند یا از ماه ژوییه به بعد حتی میزان تولید نفت را بیشتر از این کاهش دهد.

به نوشته آسوشیتدپرس، در حال حاضر، بهای هر بشکه نفت پایین تر از ۵۰ دلار است.

XS
SM
MD
LG