لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

عملکرد ضعیف برخی اعضای اوپک در تعهد به کاهش تولید نفت


گزارش ها حاکی است که ۱۱ عضو اوپک که متعهد به کاهش تولید روزانه نفت به میزان ۱.۲ میلیون بشکه بوده اند، در ماه گذشته عملکرد ضعیف تری نسبت به ماه مارس داشته اند.

بر اساس ارزیابی خبرگزاری رویترز، ۱۳ عضو اوپک، در مجموع، تولید روزانه خود در ماه آوریل را ۸۰ هزار بشکه کاهش داده اند، اما ۱۱ عضوی که متعهد به کاهش تولید نفت بوده اند، تولید روزانه خود را ۲۰ هزار بشکه افزایش داده اند.

لیبی و نیجریه از تعهد کاهش تولید نفت در نیمه اول سال جاری میلادی معاف شده اند و ایران نیز اجازه یافته است که تولید روزانه خود را ۹۰ هزار بشکه افزایش دهد و زیر ۳.۸ میلیون بشکه در روز نگه دارد.

دیگر اعضای اوپک نیز متعهد شده بودند که هر کدام تولید خود را ۴ درصد کاهش دهند تا نفت مازاد در بازارهای جهانی که باعث افت دو برابری قیمت های نفت از نیمه سال ۲۰۱۴ بود، کاهش یابد.

رویترز در گزارشی که روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت، منتشر کرده است، نوشت که ۱۱ عضو متعهد اوپک به کاهش تولید نفت در ماه گذشته به ۹۰ درصد از تعهد خود عمل کرده اند، در حالی که ماه مارس این رقم ۹۲ درصد بود.

رویترز در گزارش های قبلی خود، میزان تعهد این کشورها به کاهش تولید نفت در ماه مارس را ۹۵ درصد عنوان کرده بود، اما در گزارش جدیدش نوشت که به رغم آمارهای متحده عربی، این کشور در ماه مارس روزانه چهل هزار بشکه نفت بیشتری تولید کرد. این گزارش حاکیست که امارات متحده عربی در ماه آوریل نیز تنها به ۵۳ درصد تعهد خود عمل کرد. این کشور قرار بود روزانه ۱۳۹ هزار بشکه کاهش تولید داشته باشد، اما در عمل ۷۳ هزار بشکه از تولید خود را کاهش داد.

رویترز نوشت که میزان پایبندی الجزایر، گابون و ونزوئلا نیز کمتر از ۵۰ درصد بوده است. ایران در ماه گذشته روزانه تنها یک هزار بشکه به تولید خود افزوده و به رقم ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه رسانده است.

عربستان سعودی نیز در ماه گذشته مقدار اندکی بر تولید خود افزوده، اما هنوز هم این کشور ۱۸ درصد بیشتر از میزان تعهد خود کاهش تولید داشته است. ریاض متعهد شده بود که تولید خود را ۴۸۶ هزار بشکه در روز کاهش دهد، اما در عمل ۵۷۴ هزار بشکه کاهش تولید انجام داده است. عراق نیز در ماه آوریل تولید خود را ۴۰ هزار بشکه کاهش داد و میزان پایبندی خود را به ۷۷ درصد رساند.

با این حال، لیبی و نیجریه که متعهد به کاهش تولید نفت نشده بودند، در ماه گذشته بر روی هم با افت روزانه ۱۰۰ هزار بشکه تولید مواجه شده اند که باعث شده است تولید نفت کل اوپک در مجموع روزانه ۸۰ هزار بشکه کاهش یابد. اعضای اوپک ماه گذشته حدود ۳۱ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه تولید روزانه نفت داشته اند.

اجلاس وزرای نفت اعضای اوپک برای بررسی تمدید توافق کاهش تولید نفت قرار است حدود سه هفته دیگر، ۲۵ مه، برگزار شود. بسیاری از اعضای این سازمان اعلام آمادگی یا ابراز امیدواری کرده اند که توافق کاهش تولید را تمدید کنند.

XS
SM
MD
LG