لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۰

عربستان سعودی، ایران را «بزرگترین حامی تروریسم» توصیف کرد


عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی.
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز یکشنبه اول اسفند، با رد درخواست‌های ایران برای گفت‌وگو، تهران را بزرگترین حامی تروریسم در جهان توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه عربستان سعودی که در کنفرانس امنیتی مونیخ سخن می‌گفت، افزود که ایران نیرویی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه به شمار می‌رود و می‌خواهد «ما را نابود کند.»

وی اضافه کرد که «تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد، بسیار مشکل خواهد بود تا با چنین کشوری معامله کرد.»

عادل الجبیر روز ۲۴ بهمن، در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از ایران به عنوان «تهدیدی» برای منطقه نام برده بود.

عربستان سعودی و بحرین در زمستان سال گذشته و در پی حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد مناسبات دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند. این حملات در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی اتفاق افتاد.

عربستان سعودی و بحرین همچنین ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کنند. اما تهران با رد این اتهام، ریاض را متهم به دخالت در امور داخلی خود کرده است. در این ارتباط، محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، روز شنبه سی ام بهمن، گفت: «گروه های مسلح مخالف جمهوری اسلامی ایران با حمایت سازمان‌های فرامنطقه‌ای و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس» دوباره «وارد فاز نظامی شده‌اند.»

این اتهام‌ها در شرایطی مطرح می‌شوند که این کشورها دخالت در امور داخلی ایران را رد می‌کنند.

سخنان وزیر خارجه عربستان سعودی پس از آن ابراز شده است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز ۲۷ بهمن پیش از آغاز سفر به عمان از تلاش برای بهبود مناسبات تهران با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس استقبال کرده و گفته بود که ایران خواستار روابط خوب با این کشورها است.

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز اول اسفند در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان، ضمن درخواست از کشورهای منطقه خلیج فارس برای «پشت سر گذاشتن وضعیت تفرقه و تنش کنونی» گفت که این کشورها باید در مسیر «برقراری هماهنگی های منطقه ای واقع بینانه» حرکت کنند.

وی در این ارتباط پیشنهاد داد که با یک «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» بر اساس اصول مورد توافق کلی و هدف های مشترک»، «تفاهم درباره طیف وسیعی از موضوعات از جمله اقدامات اعتمادساز و امنیت‌ساز و مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و فرقه گرایی» را ارتقاء داد.

در این حال، به نوشته رویترز، عادل الحبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز یکشنبه در بخشی از سخنانش گفت: «ایران از حکومت بشار اسد حمایت کرد و به جدایی طلبان حوثی در یمن و گروه های خشونت طلب در سراسر منطقه کمک رساند.»

همزمان حساب کاربری توئیتر وزارت خارجه عربستان سعودی نیز به نقل از عادل الجبیر نوشت که «ایران تنها کشور منطقه است که تا کنون مورد حمله گروه داعش یا دیگر سازمان‌های تروریستی قرار نگرفته است».

مناسبات ایران با برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، به خصوص با عربستان سعودی، از جمله به دلیل حمایت شان از جناح های درگیر در جنگ داخلی سوریه و یمن تیره است. این کشورها نیز تهران را متهم به دخالت در امور داخلی این کشورها می کنند؛ اتهامی که از سوی ایران رد شده است.

عادل الجبیر در این ارتباط از جامعه بین الملل خواست تا با تعیین خطوط قرمز، ایران را از این اعمال بازدارد. پیشتر حسن روحانی ۲۷ بهمن گفته بود: «ایران هیچ گاه نه به فکر تجاوز بوده و نه مداخله در امور داخلی کشور و نه تحمیل عقاید دینی، مذهبی و یا سیاسی خود. اساس سیاست ما همکاری مشترک با دوستان و کشورهای اسلامی است.»

«تضعیف عربستان سعودی، هدف نهایی ایران»

به نوشته خبرگزاری رویترز، پیش از سخنرانی وزیر خارجه عربستان سعودی، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، در کنفرانس امنیتی مونیخ، ایران را متهم کرد که هدف نهایی‌اش، تضعیف عربستان سعودی است و خواستار گفت‌وگو با کشورهای عربی برای شکست دادن عناصر تندرو در منطقه شد.

این مقام اسرائیلی گفت: «تقسیم‌بندی واقعی، میان یهودیان و مسلمانان نیست بلکه میان میانه‌روها و تندروهاست.»

مشابه همین سخنان از زبان مولود چاوش اغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز عنوان شده و از «سیاست‌های فرقه‌گرایانه» ایران که با هدف «تضعیف بحرین و عربستان سعودی» پیگیری می‌شود، انتقاد کرده است.

به گزارش رویترز او در سخنانش در نشست امنیتی مونیخ، تأکید کرده که کشورش مخالف هر گونه ایجاد تفرقه دینی و فرقه‌ای است، و یادآور شده که از عادی‌سازی روابط با اسرائیل رضایت دارد.

پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز ۲۷ بهمن و در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته بود که به اعتقاد او، مقابله با «جریان رو به رشد اسلام افراطی» با کمک دولت آمریکا امکان‌پذیر است.

وی گفت:«فکر می‌کنم که می‌توانیم تهاجم و خطر ایران را به عقب برانیم.»

بنیامین نتانیاهو پیش از این نیز خواهان «اتحاد جهانی در برابر ایران»، در پی آزمایش موشک بالیستیک اخیر تهران شده و گفته است که تشکیل چنین جبهه‌ای در برابر «خوی تجاوزگری» حکومت ایران یک ضرورت است.

مناسبات ایران و اسرائیل پس از پیروی انقلاب بهمن سال ۵۷ قطع شد. ایران، اسرائیل را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و مقا‌م‌های ایرانی در ادبیات رسمی خود، به ندرت حاضرند به نام این کشور به طور مستقیم اشاره کنند.

XS
SM
MD
LG