لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

انتقاد عربستان از سخنان «تهاجمی و غیرمسئولانه» نخست وزیر عراق


عربستان سعودی روز دوشنبه آنچه که انتقادهای «تهاجمی و غير مسئولانه» نخست وزير عراق ناميد را محکوم کرد.
نوری المالکی روز شنبه عربستان سعودی و قطر را متهم کرده بود که آشکارا به شورشيان سنی‌مذهب در استان انبار عراق کمک مالی می‌کنند.
اين نيروها که عضو گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) هستند،‌ بيش از دو ماه است که کنترل شهر فلوجه، از شهرهای بزرگ نزديک به بغداد، را در دست دارند.

درگيری در استان انبار پس از آن آغاز شد که نيروهای دولتی عراق در ماه ژانويه يکی از قانون‌گذاران سنی را در اين منطقه بازداشت کردند.
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از يک مقام دولتی اين کشور نوشت که‌ نوری المالکی بيش از هر شخص ديگری از موضع شفاف و مشخص عربستان سعودی و مبارزه اش با اين پديده در منطقه و جهان مطلع است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ اين مقام عربستان سعودی که نامی از او برده نشده است از نخست وزير عراق خواست به جای چنين انتقادهايی و متهم کردن ديگران، اقداماتی را برای پايان دادن به کابوس و خشونت در عراق انجام دهد.
او همچنين دولت آقای المالکی را متهم کرد که با سياست هايش تماميت ارضی و وحدت ملی عراق را به خطر انداخته است.
در اين ميان، به گزارش خبرگزاری رويترز، قطر هنوز به انتقاد نخست وزير عراق پاسخ نداده است.
عراق يک دهه است که از درگيری‌های داخلی و فرقه‌ای آسيب ديده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست وزير عراق روز شنبه در سخنانی شديداللحن‌ از زمان آغاز درگيری‌ها در استان انبار از اوايل سال جاری ميلادی گفته بود: عربستان سعودی و قطر با اين کار عملاً به عراق اعلان جنگ داده‌اند.
به گفته او،‌ عربستان سعودی و قطر پيش از اين با دخالت در سوريه به اين کشور اعلان جنگ داده بودند.
نوری المالکی با اعلام اين مطلب در مصاحبه با شبکه خبری «فرانس ۲۴» افزوده بود: اين اتهام که دولت وی سنی‌ها را در عراق به حاشيه رانده، اتهاماتی است ساخته و پرداخته فرقه‌گرايان مرتبط با خارجی‌ها که به گفته او،‌ با تحريک عربستان و قطر اين اتهام‌ها را می‌زنند.
وی همچنين گفته بود: اين دو کشور مسئولان اصلی بحران فرقه‌ای، تروريستی، و امنيتی در عراق هستند.
سخنان نخست‌وزير عراق پس از آن بيان ‌شد که وضعيت خشونت در عراق به طور چشمگيری وخيم‌تر شده است و آمار کشته شدگان بر اثر درگيری در ماه فوريه سال جاری نسبت به فوريه ۲۰۱۳ بيش از سه برابر افزايش نشان می‌دهد.
سخنان آقای المالکی همچنين در آستانه انتخابات عراق ابراز شده که قرار است حدود ۵۰ روز ديگر برگزار شود.
XS
SM
MD
LG