لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

توافق آمریکا و چین برای تقویت مناسبات دو جانبه


رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، و شی جین پینگ، ‌رئیس جمهوری چین، روز یکشنبه ۲۹ اسفند، در مذاکرات خود تعهد کردند که دو کشور برای تقویت مناسبات دو جانبه به رغم اختلاف نظر بر سر کره شمالی و تجارت همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیدار آقای تیلرسون با آقای شی آخرین مرحله از سفر دو روزه او به چین بود. وزیر امور خارجه آمریکا پیش از چین به کره جنوبی و ژاپن سفر کرده بود.

بر اساس این گزارش، ‌دیدار رکس تیلرسون و شی جین پینگ ساعاتی پس از آزمایش موشکی کره شمالی انجام شد.

کره شمالی روز یکشنبه اعلام کرد که یک موتور پیشرفته با رانش بالا،‌ برای کارگذاری در موشک، را آزمایش کرده‌ است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گفته است که موتور آزمایش شده به آن کشور کمک می‌کند تا به «ظرفیت‌های بالای جهانی» در پرتاب ماهواره دست پیدا کند.

به گفته این خبرگزاری، کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، گفته است که «جهان به‌زودی نتیجه شکوهمند آزمایش پیروزمندانه امروز را نظاره خواهد کرد.»

کره شمالی تا کنون پنج بار دست به آزمایش هسته‌ای زده و انواعی از موشک‌های ساخت خود را نیز آزمایش کرده‌است. به باور عمومی تحلیلگران، پیونگ‌یانگ در تلاش برای کوچک‌کردن کلاهک‌های هسته‌ای، یا به عبارتی، سوار کردن آنها بر موشک‌ها، و نیز در تلاش برای ساخت موفقیت‌آمیز موشک‌های دوربردی ا‌ست که به خاک آمریکا برسند.

رهبر کره شمالی در پیام سال نوی میلادی گفته بود: «ما در مراحل پایانی آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما هستیم» و پیونگ‌یانگ «اکنون قدرت نظامی ِ شرق است و قوی‌ترین دشمن آن نیز قادر نیست هیچ اقدامی علیه آن انجام دهد.»

انتشار گزارش مربوط به آزمایش موتور موشک تازه‌ با حضور رهبر کره شمالی، ساعاتی پس از آن انجام شد که وزیر امور خارجه آمریکا در پکن، در مورد «خطرناک شدن» تنش در شبه‌جزیره کره هشدار داده بود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، به وزیر امور خارجه آمریکا گفت که در تماس تلفنی ماه گذشته با دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا، در مورد تلاش برای ارتقای مناسبات دو کشور توافق کرد و افزود اعتقاد داریم که می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که «عصر جدیدی در پیشرفت سازنده روابط»، در انتظار دو کشور است.

وی همچنین از «پیشرفت‌های» حاصل از دیدار آقای تیلرسون از چین استقبال و ابراز امیدواری کرد که روابط پکن و واشینگتن وارد مرحله تازه‌ای شود.

رکس تیلرسون نیز گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، «ارزش بسیار زیادی برای ارتباطاتی که در حال حاضر شکل گرفته، قائل است.»

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، واشینگتن «معتقد است از طریق مذاکرات بیشتر، می‌توان به درک بهتری رسید، آن‌چه به تحکیم روابط دو طرف رهنمون می‌شود و به آینده همکاری‌ها ما جهت خواهد داد.»

گفت و گوی وزیر امور خارجه آمریکا با مقام‌های چینی در پکن در شرایطی برگزار شد که دونالد ترامپ در کنار انتقادها از سیاست‌های اقتصادی چین، در مواردی نیز از رویکرد آن کشور در قبال کره شمالی و «فقدان تلاش» برای پایان دادن به بحران ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی پیونگ‌یانگ انتقاد کرده‌ بود.

وی روز جمعه ۲۷ اسفند در توئیتر خود نوشت: «رفتار کره شمالی خیلی بد است. آن‌ها، سال‌ها، با ایالات متحده «بازی» کرده‌اند. چین کارهای کمی برای کمک (در این زمینه) انجام داده‌است».

چین مهم‌ترین حامی سیاسی کره شمالی‌ست و بنا بر برآوردها، از خریداران اصلی محصولات خام آن کشور نیز به شمار می‌رود که خود از منابع مهم درآمدی پیونگ‌یانگ است.

XS
SM
MD
LG