لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

انتقاد ایران از انحلال جمعیت وفاق در بحرین


سخنگوی وزارت خارجه ایران انحلال جمعیت الوفاق را «اقدامی غیرسازنده» با هدف «تشدید فشارهای سازمان‌یافته بر شخصیت‌ها و جمعیت‌های میانه‌رو» در بحرین توصیف کرد و هشدار داد که «این رفتارها شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی روز یکشنبه ۲۷ تیر، تأکید کرد که انحلال «جمعیت‌های معتدل و میانه‌رو» و سلب تابعیت از رهبران سیاسی و مذهبی «مورد احترام مردم بحرین» در «راستای منافع حکومت بحرین نیست».

وی هشدار داد که «این گونه رفتارها راه را برای کسانی که به دنبال رویکردهای غیرمسالمت‌آمیز هستند، باز خواهد کرد».

سخنگوی وزارت خارجه ایران به مقامات بحرین توصیه کرد که از «تشدید رویکردهای صرفاً امنیتی و پلیسی» خودداری کرده و با انجام «اقدامات اعتمادساز» زمینه‌های لازم برای «گفت‌وگوهای جدی، سازنده و همگرایی هرچه بیشتر» در جامعه بحرین را فراهم سازند.

بر اساس گزارش‌ها دادگاهی در بحرین روز یکشنبه حکم انحلال حزب اپوزیسیون «جمعیت وفاق» و مصاده اموال آن را صادر کرد.

حکم جدید دستگاه قضایی بحرین پس از آن صادر می‌شود که ماه گذشته نیز طی حکمی قضایی، تابعیت شیخ عیسی قاسم، روحانی برجسته شیعه بحرینی، سلب شد.

روز شنبه نیز دادستان بحرین گفته بود که شیخ عیسی قاسم ماه آینده به اتهام پولشویی و به دست آوردن اموال از راه غیرقانونی محاکمه خواهد شد.

پس از سلب تابعیت عیسی قاسم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در موضع‌گیری‌های جداگانه‌ و تند، وعده نابودی حکومت بحرین را دادند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم «تعرض» حکومت بحرین به شیخ عیسی قاسم را نشانه‌ «بلاهت» حکومت این کشور دانسته و گفته بود که این مسئله به معنای برداشتن مانع از مقابل «جوانان حماسی و پرشور بحرین» برای انجام هر اقدامی در مقابل حکومت است.

دولت بحرین جمهوری اسلامی ایران را به تحریک اعتراض‌ها و حمایت از معترضان متهم می‌کند اما ایران این اتهام را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG