لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۳

واکنش ایران به گزارش آمریکا از آزادی مذاهب؛ «غیر مستند، اغراق‌آمیز و غیر سازنده»


سخنگوی وزارت خارجه ایران، گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت آزادی مذهب در جمهوری اسلامی را «تکراری، غیر مستند، غیرواقعی، اغراق‌آمیز و غیر سازنده» خواند و گفت که این گزارش «بر مبنای اغراض سیاسی» تدوین شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی روز شنبه ۲۳ مرداد، مطالب این گزارش را «ادعاهای تکراری و غیرمستندی» خواند که «بر مبنای خصومت و اغراض سیاسی» تدوین و انتشار یافته‌اند.

وی تأکید کرد که ایران هرگونه «بهره‌برداری سیاسی به بهانه مسئله حقوق بشر» نسبت به کشورهای «مستقل» که «در جهت منافع سیاسی برخی قدرت‌ها انجام می‌گیرد» را «امری خلاف موازین حقوق بشر» دانسته و آن را محکوم می‌کند.

آقای قاسمی همچنین با اشاره به گزارش‌های سازمان ملل در ارتباط با به گفته او «نقض گسترده حقوق اقلیت‌های مذهبی در آمریکا به ویژه مسلمانان»، افزود که دولت آمریکا «به جای اندرز دیگر کشورها به موارد نقض فاحش حقوق مسلمانان خود توجه کند».

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۰ مرداد، گزارش سالانه درباره آزادی‌های دینی در جهان را منتشر کرد که در آن همچون سال‌های پیش در مورد ادامه محدودیت‌های تحمیلی به اقلیت‌های مذهبی در کشورهای گوناگون و از جمله ایران تأکید شده است.

گزارش دولت آمریکا به نقل از مرکز اسناد حقوق بشر ایران می‌گوید که تا پایان سال گذشته میلادی، دستکم ۳۸۰ تن از اقلیت‌های مذهبی در زندان‌های جمهوری اسلامی زندانی بوده‌اند که حدود ۲۵۰ تن از آنان سنی مذهب، ۸۲ تن بهایی، ۲۶ تن نوکیشان مسیحی و ۱۶ تن صوفی و دو تن زرتشتی هستند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین از قول نمایندگان آیین بهایی در گزارش سالانه خود گفته است که دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان از مجالس مذهبی بهاییان و فعالیت معمولی نهادهای آنان جلوگیری می‌کند، باورمندان بهایی را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد، و مالکیت آنها بر املاک‌شان را به رسمیت نمی‌شناسد.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای قانون اساسی خود، حقوق اقلیت‌های مذهبی را «به رسمیت شناخته است» و «همه شهروندان ایرانی در برخورداری از حقوق اولیه خود در چارچوب قوانین برابرند».

کمیسیون آمریکا در امور آزادی مذاهب در جهان نیز در اردیبهشت ماه در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود که وضعیت آزادی مذاهب در ایران «بدتر شده است».

XS
SM
MD
LG