لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

ایران انجام «مذاکرات جدید در مورد مفاد توافق هسته‌ای» را تکذیب کرد


وزیران خارجه و انرژی ایالات متحده در جریان یکی از نشست‌های منتج به توافق هسته‌ای ایران
وزیران خارجه و انرژی ایالات متحده در جریان یکی از نشست‌های منتج به توافق هسته‌ای ایران

در واکنش به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، مبنی بر گفت‌وگوی جدید میان ایران و قدرت‌های جهانی برای کاهش میزان اورانیوم غنی‌شده بیش از مقدار توافق شده در برجام، وزارت خارجه ایران اعلام کرد که مذاکره جدید بر سر مفاد برجام در جریان نبوده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، روز جمعه به خبرگزاری آنا گفت که «هیچ مذاکره جدیدی» بین ایران و طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای برای «هرگونه تغییر در مفاد برجام» انجام نشده و گزارش وال استریت جورنال «کاملاً دروغ است».

وال استریت جورنال روز پنجشنبه چهارم آذر، در گزارشی از بروکسل به نقل از مقام‌های غربی مدعی شد که قدرت‌های جهانی طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران، در جریان «مذاکراتی که از ماه‌ها پیش آغاز شده»، از ایران خواسته‌اند که برای منصرف کردن دونالد ترامپ از لغو توافق هسته‌ای محدودیت‌های بیشتری را در مورد میزان اورانیوم غنی‌شده‌اش اعمال کند.

اما کمتر از یک روز پس انتشار این گزارش، بهرام قاسمی محتوای این گزارش را «کذب» و «خبرسازی صرف و بی‌اساس» خوانده است.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، موسوم به برجام، که در تابستان ۹۴ به دست آمد و در اوائل زمستان آن سال اجرایی شد، این هدف اصلی را دنبال می‌کرد که میزان اورانیوم غنی‌شده و پلاتونیومی که ایران به آن دسترسی دارد، در حدی محدود شود که ایران نتواند به سرعت یک بمب اتمی بسازد.

گزارش وال استریت جورنال همچنین به نقل از مقام‌های غربی می‌گوید که بر اساس طرح جدید، ایران پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ از ذخیره مجاز اورانیوم غنی‌شده خود خواهد کاست تا زمان احتمالی دستیابی‌اش به یک بمب هسته‌ای طولانی‌تر شود.

آنها اشاره کرده‌اند که طرف ایرانی به طور جدی در این مذاکرات شرکت داشته، و اما در مورد اجرای طرح جدید هنوز تعهدی نداده است.

محدودیتی که اکنون ایران در چارچوب برجام به آن متعهد است و برای ۱۵ سال آن را رعایت خواهد کرد، ذخیره‌ای ۳۰۰ کیلوگرمی را برای اورانیوم با غنای پایین، و محدودیتی ۱۳۰ تنی را برای آب سنگین در نظر گرفته، و ایران که پیش از این مازاد اورانیوم غنی‌شده‌اش، از جمله همه ذخیره اورانیوم با غنای بالا را از کشور خارج کرده، مازاد آب سنگین خود را هم در انباری در عمان ذخیره کرده، تا از آنجا اقدام به فروش و تحویل آن کند.

در گزارش وال استریت جورنال به نقل از افراد آشنا به محتوای مذاکرات ایران، آمریکا، و کارشناسان هسته‌ای اتحادیه اروپا، آمده است که اگر بر سر محدودیت‌های مورد نظر در مورد ذخیره هسته‌ای ایران توافق شود، ایران می‌تواند بین چند هفته تا چند ماه، تأسیسات خود را به گونه‌ای پاکسازی کند که میزان غنی‌سازی اورانیومش برای ساخت احتمالی یک بمب هسته‌ای در آینده به کار نیاید.

این منابع غربی همچنین اشاره کرده‌اند که راه‌های مختلفی وجود دارد که بدون از بین بردن تأسیسات هسته‌ای ایران، به چنین هدفی دست یافت.

این منابع غربی همچنین گفته‌اند که با توجه به وضعیت سیاسی کنونی که به تردید‌هایی در مورد آینده توافق هسته‌ای ایران دامن زده، اگر ایران اقدامی برای کاهش چشمگیر ذخیره اورانیوم خود انجام دهد، «نتیجه‌ای برد-برد برای هر دو طرف رقم خواهد خورد».

مقام‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، بارها از زمان اجرایی شدن برجام، آمریکا را متهم به عدم اجرای تعهدات خود کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در تبلیغات انتخاباتی‌اش توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین توافق» ممکن توصیف کرده و تأکید کرده بود که در صورت به قدرت رسیدن، مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را تجدید خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG