لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

پیشروی محدود نیروهای دمکراتیک سوریه در عملیات بازپس گیری شهر رقه


یکی از پرسنل «نیروهای دمکراتیک سوریه» در نزدیکی یکی از ویرانه‌های یک ساختمان در شمال شهر رقه
یکی از پرسنل «نیروهای دمکراتیک سوریه» در نزدیکی یکی از ویرانه‌های یک ساختمان در شمال شهر رقه

یک منبع نیروهای کرد و دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز دوشنبه اعلام کردند نیروهای دمکراتیک سوریه، گروه اپوزیسیون مورد حمایت آمریکا در اولین روز از عمليات برای بازپس‌گیری رقه از گروه «خلافت اسلامی» چندین روستا را تصرف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از اين عملیات نیروهای دمکراتیک سوریه حمایت هوایی می‌کند. منبع کرد تأکید کرده که بازپس‌گیری شهر رقه «نبرد ساده‌ای نخواهد بود».

نیروهای دمکراتیک سوریه که شامل واحدهای دفاع مردمی کردها و پیکارجویان عرب است عملیات اخیر خود را روز شنبه آغاز کرد که هدف نهایی آن به محاصره در آوردن شهر رقه است. این عملیات همزمان با ادامه نبرد برای آزادسازی موصل فشار بر گروه «خلافت اسلامی» را افزایش خواهد داد.

این عملیات با عنوان «خشم فرات» تاکنون روی نواحی شمالی رقه و جنوب شهر عین عیسی واقع در ۵۰ کیلومتری رقه تمرکز دارد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که حوادث مربوط به جنگ در آن کشور را منتشر می‌کند، روز دوشنبه گفت نیروهای دمکراتیک سوریه تاکنون تعدادی از مواضع گروه «خلافت اسلامی» را تصرف کرده ولی پیشروی چندانی نداشته‌اند.

منبع کرد نیز به خبرگزاری رویترز گفت تعدادی از روستاهای این منطقه به تصرف در آمده و گروه «خلافت اسلامی» به عنوان بخشی از اقدامات دفاعی خود تاکنون پنج خودرو حامل بمب را منفجر کرده است. این منبع که به شرط فاش نشدن نامش مصاحبه کرد، افزود: «در حال حاضر نمی‌تواند جدول زمانی دقیقی برای این عملیات تعیین کرد و این نبرد ساده‌ای نخواهد بود».

او افزود حمایت هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا تاکنون «عالی» بوده است.

نیروهای دمکراتیک سوریه مهم‌ترین همکار ائتلاف بین‌المللی و آمریکا در نبردهای زمینی علیه گروه «خلافت اسلامی» بوده و تاکنون مناطق گسترده‌ای در شمال سوریه را از کنترل این گروه آزاد کرده است.

ائتلاف بین‌المللی علیه «خلافت اسلامی» نیز روز دوشنبه اعلام کرد نیروهای دمکراتیک سوریه عملیات برای محاصره رقه را زیر حمایت هوایی این ائتلاف آغاز کرده‌اند.

ژنرال استیون تاونسند، فرمانده این ائتلاف، گفت: «عملیات محاصره رقه زمانی که کامل شود مناطق وسیعی در اطراف این شهر را آزاد و شرایط برای آزادسازی خود شهر را فراهم خواهد کرد».

او افزود این عملیات در عین حال راه‌های ارتباطی گروه «خلافت اسلامی» همزمان با عملیات نیروهای عراق در موصل را قطع خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که طراحی عملیات رقه به دلایل مختلف از جمله نگرانی و مخالفت دولت ترکیه پیچیده شده است. ترکیه با گسترش منطقه عملیات و نفوذ نیروهای کرد سوریه به شدت مخالف است.

علاوه بر این شهر رقه اساساً عرب‌نشین است و رهبران گروه‌های کرد سوریه در گذشته تأکید کرده‌اند که این شهر باید توسط گروه‌های عرب سوری آزاد شود و نه نیروهای کرد.

جیهان شیخ احمد، یک سخنگوی نیروهای دمکراتیک سوریه اخیراً گفته است که پس از آزادی شهر رقه امور جاری شهر توسط یک شورای نظامی و یک شورای غیرنظامی متشکل از ساکنان خود شهر اداره خواهد شد.

این همان الگوی اداره امور در شهر منبیج در شمال سوریه و جوار مرز با ترکیه است که تابستان امسال توسط نیروهای دمکراتیک سوریه از گروه «خلافت اسلامی» باز پس گرفته شد.

ژنرال تاونسند تأکید کرد، ائتلاف بین‌المللی در تمامی مراحل نبرد برای محاصره شهر رقه و نحوه اداره امور شهر پس از آزادسازی آن با متحدانش مشورت خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی نیز در واشینگتن به خبرگزاری رویترز گفت «هیچ نیرویی وجود ندارد که در آینده نزدیک بتواند شهر رقه را آزاد کند».

مقامات آمریکایی یادآوری می‌کنند که روند محاصره کامل شهر رقه ممکن است دو ماه و حتی بیشتر طول بکشد.

XS
SM
MD
LG