لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

علم‌الهدی خواستار برخورد قاطع با احمد منتظری به دلیل انتشار فایل صوتی شد


در ادامه واکنش‌ها به انتشار انتقادهای صریح آیت‌الله منتظری از اعدام‌های ۶۷، احمد علم‌الهدی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در خراسان رضوی انتشار این سخنان را «گستاخانه» توصیف کرده و خواستار برخورد قاطع با احمد منتظری شده است.

احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه روز ۲۲ مرداد، انتشار فایل صوتی سخنان آیت‌الله منتظری را جسارت به آیت‌الله خمینی و اعلام جنگ قطعی با انقلاب توصیف کرده است.

او از احمد منتظری به عنوان «عنصر ناپاکی» یاد کرده که «به ادعای دفترداری یک موجود فریب‌خورده‌ای که به جهنم نزدیک شد»، «باکمال گستاخی نوار ناهنجار نفر خودش» را پخش کرده است.

سایت آیت‌الله منتظری روز سه‌شنبه فایل صوتی سخنان وی در دیدار با کمیته چهارنفره تصمیم‌گیری درباره اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی در تابستان ۶۷ را منتشر کرد که حاوی انتقادهای صریح قائم‌مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی از روند اعدام‌ها بود.

بر پایه این سند تازه منتشر شده، آیت‌الله منتظری از اعدام‌های ۶۷ به عنوان «بزرگترین جنایت در جمهوری اسلامی» یاد کرده، که در آینده از آیت‌الله خمینی «چهره‌ای سفاک و خونخوار» ترسیم می‌کند.

اکنون نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در خراسان رضوی، انتشار این نوار صوتی را به «پاره شدن» عکس آیت‌الله خمینی در سال ۸۸ تشبیه کرده و گفته است که «این [کار] اعلام جنگ قطعی با این انقلاب است، چون مؤسس انقلاب، بنیان‌گذار انقلاب، آن‌کسی که این مشعل را به دستش گرفت و در شعاع نور این مشعل، اسلام را به دنیا نشان داد، امام بزرگوار ما بود».

او سپس خواستار آن شد که دستگاه‌های اجرایی و قضایی با موضوع انتشار سخنان آیت‌الله منتظری برخورد قاطع کنند «به‌نحوی‌که در این مملکت کسی جرأت گستاخی به امام نکند».

نوار صوتی منتشر شده در سایت آیت‌الله منتظری، یک روز پس از انتشار، به درخواست وزارت اطلاعات از وب‌سایت او حذف شد اما بازتاب گسترده‌ای در وب‌سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی داشته، و از جمله سازمان مجاهدین خلق با استناد به آن، خواستار «محاکمه سران رژیم جمهوری اسلامی و عاملان قتل‌ عام ۶۷ به‌ دلیل نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت» شده است.

انتشار این فایل صوتی همچنین واکنش‌هایی را در میان اعضای وقت دفتر آیت‌الله خمینی برانگیخته است.

روز چهارشنبه، محمدعلی انصاری عضو دفتر آیت‌الله خمینی در گفت‌وگو با وب‌سایت جماران فایل صوتی سخنان آیت‌الله حسینعلی منتظری درباره اعدام‌های سال ۶۷ را «مشحون از اغلاط و تحریفات» و «به دور از انصاف» دانست که توسط «اطرافیان موذی» به او «القا شده است».

وب‌سایت جماران که وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی است، روز جمعه نیز اظهارات محمد موسوی بجنوردی را منتشر کرد که در آن این عضو شوراى عالى قضایى در دوران آیت‌الله خمینی، سخنان منتشر شده آیت‌الله منتظری را ناشی از به گفته وی، «اطلاعات غلطی» دانست که «مغرضانه» به وی منتقل شده است.

آقای موسوی بجنوردی همچنین به جماران گفت: «نمى‌دانم که انتشار سخنان آیت‌الله منتظرى در روزهایى که منافقین جلاد و آدمکش آلت دست حکام سعودى شده‌اند و عملاً در صدد احیاى جریان نفاق هستند از کدام پشتوانه عقلى، ملى و شرعى برخوردار است».

اشاره این عضو عالی‌رتبه دستگاه قضایی به سخنرانی ترکی الفیصل، شاهزاده سرشناس سعودی، در نشست سالانه هواداران شورای ملی مقاومت در پاریس است که به شدت با واکنش مسئولان جمهوری اسلامی روبه‌رو شد.

در مورد اعدام‌های تابستان ۶۷، بیشتر مقام‌های وقت جمهوری اسلامی سکوت کرده‌اند و تنها در آستانه انتخابات خرداد ۸۸، میرحسین موسوی در یک پرسش و پاسخ گفت که او و آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان نخست وزیر و رییس‌جمهوری وقت از این اعدام‌ها بی‌خبر بوده‌اند.

در عین حال برخی از مقام‌های وقت جمهوری اسلامی، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس وقت مجلس و عبدالکریم موسوی اردبیلی رییس وقت شورای عالی قضایی، در خطبه‌های نماز جمعه در تابستان ۶۷ اشاره‌ای به لزوم اعدام‌ها در آن شرایط زمانی کرده‌اند، بدون اینکه این اشاره‌ها مستقیماً به اعدام‌های گروهی تابستان ۶۷ ربط داده شود.

با این حال بر اساس فایل صوتی منتشر شده، آیت‌الله منتظری در دیدار خود با کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌ها، از آقای موسوی اردبیلی انتقاد می‌کند که با وجود موافق نبودن با اعدام‌ها در نماز جمعه به گونه‌ای دیگر شعار می‌دهد.

محمد موسوی بجنوردی، در گفت‌وگو با جماران به انتقادهای آیت‌الله منتظری از آقای موسوی اردبیلی هم واکنش نشان داده، و گفته است که «آیت‌الله موسوی اردبیلى هیچگاه مخالف عقیده‌اش عمل نکرد و همیشه شجاعت ابراز عقیده داشت».

کمیته تصمیم‌گیری در مورد اعدام‌های ۶۷، با حکم آیت‌الله خمینی و با عضویت حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، ابراهیم رییسی، و مصطفی پورمحمدی تشکیل شد، و اعضای این کمیته در دیدار با آیت‌الله منتظری سعی در توجیه روند اعدام‌ها داشتند اما سخنان آنها بارها با اعتراض آیت‌الله منتظری قطع می‌شود.

XS
SM
MD
LG