لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

گفت‌وگوی تلفنی رهبران فرانسه و ایتالیا با دونالد ترامپ


رهبران اروپایی با گذشت چند روز از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری ایالات متحده، یکی پس از دیگری انتخاب او را تبریک می‌گویند، و در این زمینه رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر ایتالیا روز جمعه، تلفنی با آقای ترامپ گفت‌وگو کردند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و دونالد ترامپ، روز جمعه ۱۱ نوامبر،۲۱ آبان، در نخستین گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر بر «تمایل به همکاری مشترک» تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این گفت‌وگوی تلفنی که نزدیک به ۸ دقیقه طول کشید، دو طرف درباره همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم، حل بحران اوکراین، سوریه، عراق و توافق جهانی بر سر حفظ محیط زیست و کاهش تولید گاز کربن گفت‌وگو کردند.

فرانسوا اولاند در این گفت‌وگوی تلفنی انتخاب آقای ترامپ به مقام ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفته و تصریح کرده که پیام تبریک یک عمل مرسوم میان رؤسای دولت‌های دموکراتیک است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، نخست‌وزیر ایتالیا هم در گفت‌وگویی تلفنی با دونالد ترامپ ضمن تبریک به او به ویژه بر دو موضوع تأکید کرده است؛ یکی اهمیت استراتژیک روابط آمریکا و ایتالیا و دیگری تأکید بر اراده به همکاری با آمریکا، به ویژه در زمینه اجلاس آینده سران هفت کشور صنعتی که ایتالیا رئیس دوره‌ای آن خواهد شد.

نخست‌وزیر ایتالیا، در عین حال ابراز اطمینان کرده که انتخاب دونالد ترامپ به مقام ریاست جمهوری آمریکا تأثیری بر همه‌پرسی ایتالیا نخواهد داشت.

ایتالیا چهاردهم آذرماه امسال همه پرسی تغییر قانون اساسی برگزار می‌کند، و ماتیو رنتسی سرنوشت سیاسی خود را به نتیجه این همه‌پرسی گره زده و اعلام کرده است که در صورت مخالفت با اصلاح قانون اساسی در این همه‌پرسی، او از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد.

روز پنجشنبه هم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به عنوان اولین رئیس یک کشور اروپایی با دونالد ترامپ تلفنی گفت‌وگو کرد.

در این زمینه خبرگزاری رویترز به نقل از «گئورگ اشترایتر» جانشین سخنگوی دولت آلمان خبر داد که آنگلا مرکل در گفت‌وگوی تلفنی خود ضمن تبریک به دونالد ترامپ درباره همکاری‌های بلندمدت میان دو کشور گفت‌وگو کرده است.

خانم مرکل از جمله سیاستمداران اروپایی بود که دونالد ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی خود انتقاداتی را نسبت به آنها طرح کرده بود.

از جمله نزدیک به دو ماه پیش آقای ترامپ در کارزار انتخاباتی خود با نام بردن از آنگلا مرکل و وحشتناک خواندن سیاست او در امور مهاجرت، گفته بود که هیلاری کلینتون می‌خواهد آنگلا مرکل آمریکا شود.

آنگلا مرکل در گفت‌وگوی خود با آقای ترامپ ابراز امیدواری کرده که هرچه زودتر و یا دست کم دراجلاس سران کشورهای گروه بیست در تابستان آینده در آلمان با او دیدار داشته باشد.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، قرار است هفته آینده در برلین با آنگلا مرکل دیدار و درباره تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و ایالات متحد تبادل نظر کند.

در این میان ژان‌کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، هم در واکنش به انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا گفته است که ما احتمالاً با دو سال از دست رفته روبه‌رو خواهیم بود، چون دو سال طول خواهد کشید که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با سفر به دور دنیا کشورهای ناشناخته را بشناسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه روز جمعه آقای یونکر در لوکزامبورگ در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر احتمالی پیروزی آقای ترامپ بر روابط اروپا و آمریکا گفت: «نخبگان سیاسی و شهروندان عادی آمریکا علاقه‌ای به مسائل اروپا ندارند و اصلاً اروپا را نمی‌شناسند. بنابراین اروپا باید به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا نشان دهد که اصول مبنای کار در اروپا چیست».

XS
SM
MD
LG