لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

پلیس آلمان در جستجوی «یک سوری مظنون به طراحی بمب‌گذاری» است


پلیس هم‌اکنون در تعقیب جابر البکر، مظنون ۲۲ ساله سوری است
پلیس هم‌اکنون در تعقیب جابر البکر، مظنون ۲۲ ساله سوری است

پلیس آلمان روز یکشنبه در جستجوی یک مظنون به برنامه‌ریزی برای یک بمب‌گذاری، دست کم دو آپارتمان را در شهر کمنیتس بازرسی و از همخانه این مظنون سوری بازجویی کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز پلیس در هر دو آپارتمان ادوات انفجاری کشف کرده و اکنون در تعقیب جابر البکر، مظنون ۲۲ ساله سوری است که ممکن است سلاح یا مواد ساخت بمب به همراه داشته باشد.

پلیس همچنین با حکم دادگاه، همخانه جابر البکر را که او نیز سوری‌تبار است، به اتهام کمک برای برنامه‌ریزی «اقدام به شدت خشونت‌بار» در بازداشت دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها جابر البکر که اکنون تحت تعقیب است، بامداد شنبه در حالی که کماندوهای پلیس برای بازداشت او در آپارتمانش آماده می‌شدند گریخته و از آن جا که مشخص نیست او قصد ارتکاب چه اقدامی را دارد، سطح امنیتی در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌ها قطار افزایش یافته است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در بازرسی آپارتمان این مظنون سوری، چند صد گرم از یک ماده منفجره کشف شده که به گفته پلیس «از تی‌ان‌تی خطرناک‌تر است و حتی مقدار کوچکی از آن می‌تواند خساراتی عظیم به جا بگذارد».

این خبرگزاری همچنین به نقل از رسانه‌های محلی نوشته، این ماده منفجره، که توسط تیم خنثی‌سازی بمب منهدم شده، تی‌ای‌تی‌پی یا پروکسید استون نام دارد که به «مادر شیطان» معروف است، و از آن در حملات پاریس و بروکسل نیز استفاده شده است.

منابع پلیس به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که البکر احتمالاً «انگیزه اسلام‌گرایانه» دارد، و خبرگزاری آلمان نیز با استناد به گفته منابع امنیتی، از احتمال ارتباط او با گروه حکومت اسلامی خبر داده است.

گزارش اشپیگل حاکی است جابر البکر در فوریه ۲۰۱۵ وارد آلمان شده و دو هفته بعد درخواست پناهندگی کرده و این درخواست در ژوئن همان سال مورد پذیرش قرار گرفته است.

این نشریه آلمانی می‌نویسد که سرویس امنیت داخلی آلمان روز جمعه به پلیس این کشور خبر داده که جابر البکر در حال مطالعه آنلاین در مورد ساخت ادوات انفجاری بوده و به تازگی مواد مورد نیاز برای ساخت بمب را تهیه کرده است.

بر پایه این گزارش پلیس تأیید کرده که در بامداد شنبه آماده یورش به آپارتمان این مظنون سوری بوده، اما او تصادفاً یا با اطلاع قبلی ساختمان را ترک کرده است.

در ماه‌های اخیر آلمان شاهد دو حمله بوده که گروه داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته است؛ یکی حمله با تبر به مسافران یک قطار در جنوب این کشور که پنج زخمی بر جا گذاشت و دیگری یک انفجار انتحاری در آنسباخ که به زخمی شدن ۱۵ تن انجامید.

این کشور تنها در یک سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ هزار پناهجو یا مهاجر را پذیرفته است و برخی احزاب مخالف، دولت را در مورد سیاست پذیرش مهاجران سرزنش کرده‌اند.

با این حال صدراعظم آلمان تأکید کرده که علی‌رغم حملات تروریستی اخیر در این کشور، آلمان همچنان پذیرای پناهجویان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG