لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال یک دیدار


بسیاری از روزنامه‌های ایران از جمله روزنامه‌های اعتماد، کیهان، شرق و قانون تیتر یا عکس یک شماره شنبه سی‌ام شهریورماه را به سفر روز یکشنبه حسن روحانی به نیویورک، برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، و گمانه‌زنی درباره احتمال دیدار رئیس‌جمهور ایران با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اختصاص داده‌اند.

اعتماد نوشته است: «مجموعه سیگنال‌هایی که در طول ماه‌های اخیر ایران به طرف مقابل ارسال کرده، نشان می‌دهد اینبار عزم و اراده‌ای جدی و همگانی در تمامی سطوح حاکمیت کشورمان برای خاتمه پرونده هسته‌ای به وجود آمده است».

روزنامه بهار ادامه واکنش‌ها به آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی را مورد توجه قرار داده است، روزنامه کیهان نیز خواستار اطلاع‌رسانی سخنگوی قوه قضائیه در این باره شده است و روزنامه جوان از قول وزیر اطلاعات نوشته است که اگر «افراد درست عمل کنند، حتی یک زندانی نخواهیم داشت».

روزنامه اعتماد واکنش احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران، و اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، به انتقاد حسن روحانی از «افراط و افریط در برخورد بدحجابی» را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه از قول احمد جنتی نوشته است که «عفاف و حجاب را باید از جیره‌خواران شروع کرد».

روزنامه جام جم عکس یک شماره شنبه خود را به نمایی از مناطق خشک شده دریاچه ارومیه اختصاص داده و خبر داده است که «۷۶ درصد شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی تلویزیونی موافقند که برای نجات دریاچه آب کمتری به کشاورزان برسد».

روزنامه تهران امروز از «بازگشت قیمت داروی بیماران خاص به سال ۹۱ از اول مهر ماه» خبر داده و نوشته است که «خبرهای خوبی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌رسد».

روزنامه شرق در شماره شنبه خبر داده است «در روزهایی که دانشجویان و برخی اعضای هیئت علمی منتظر بازگشت استادانی همچون پرویز پیران به دانشگاه علامه‌طباطبایی هستند، مسئولان گروه جامعه‌شناسی این دانشگاه اقدام به تخلیه وسایل و اسناد پرویز پیران، استاد جامعه‌شناسی، از اتاق وی و انتقال آنها به آبدارخانه این گروه کردند».

گمانه‌زنی روزنامه‌های ایران درباره دیدار احتمالی روحانی- اوباما

بسیاری از روزنامه‌های ایران تیتر یا عکس یک شماره شنبه سی‌ام شهریور ماه را به سفر روز یکشنبه حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و ارزیابی احتمال دیدار رئیس‌جمهور ایران با باراک اوباما اختصاص داده‌اند.

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت، با تیتر «شوک خبری نیویورک» نوشته است: «حسن روحانی روز یکشنبه تهران را به مقصد نیویورک ترک می‌کند تا روز سه‌شنبه در سازمان ملل سخنرانی کند. سفری که چشم رسانه‌ها به آن دوخته شده و انتظار می‌رود از دل این سفر خبرهای زیادی منتشر شود».

به نوشته این روزنامه «جواد ظریف وزیر امور خارجه هم‌اکنون در نیویورک به سر می‌برد و فعالیت‌های دیپلماتیک ایران را شروع کرده تا زمینه مناسبی برای سفر رئیس‌جمهور ایجاد کند».

روزنامه اعتماد ضمن انتشار طرحی از چهره حسن روحانی و باراک اوباما در صفحه یک به طرح این سؤال پرداخته که «آیا روحانی و اوباما گفت‌وگو می‌کنند؟»

اعتماد همچنین نوشته است که «مجموعه سیگنال‌هایی که در طول ماه‌های اخیر ایران به طرف مقابل ارسال کرده، نشان می‌دهد این بار عزم و اراده‌ای جدی و همگانی در تمامی سطوح حاکمیت کشورمان برای خاتمه پرونده هسته‌ای به وجود آمده است».

روزنامه کیهان نیز تیتر و عکس یک شماره شنبه با گفت‌وگوی شبکه تلویزیونی ان.بی.سی با حسن روحانی اختصاص داده و با برجسته کردن پرسش خبرنگار این شبکه درباره احتمال «دیدار با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا»، از قول حسن روحانی نوشته است که «قرار نیست اما ممکن است».

حسین دهشیار، کارشناس روابط بین‌الملل، در سرمقاله شرق درباره «کلید فهم آمریکا» نوشته است که «آمریکاییان از سه دریچه به جهان نگاه می‌کنند و به تنظیم کیفیت تعامل خود با دیگر بازیگران بین‌المللی بدون توجه به قد و قواره آنان می‌پردازند و مثلث رفتاری این کشور برسه ضلع "هویت"،"منافع" و "ارزش" استوار است».

سرمقاله‌نویس روزنامه شرق تأکید کرده است که «نکته کلیدی فهم این مهم است که کدام یک از این سه ضلع در جایگاه اصلی تعیین‌کنندگی رفتار آمریکا در رابطه با دیگر بازیگران صحنه بین‌المللی قرار می‌گیرد».

حسین دهشیار در سرمقاله شرق نوشته است که «برای گام گذاشتن غرورآمیز در مسیر تعامل با آمریکا در وهله اول باید به اینکه کدامین‌یک از سه ضلع هویت، منافع و ارزش اولویت آمریکاست نایل شد و به موازات آن نیاز مبرم است که توانمندی‌ها و کاستی‌های داخلی را موردتوجه قرار داد و در مسیر پویایی و اعتبار داخلی گام برداشت».

محمود صدری در سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به شرکت حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، نوشته است: «رئیس‌جمهور ایران، سه شنبه این هفته در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند و مسائلی که حسن روحانی در نطقش مطرح خواهد کرد قاعدتاً سه محور اصلی خواهد داشت: برنامه هسته‌ای ایران، بحران سوریه، رابطه ایران و غرب در پرتو این دو موضوع».

سرمقاله‌نویس روزنامه دنیای اقتصاد با تأکید براینکه «اکنون ایران دو برگ برنده بزرگ در دست دارد» نوشته است: «اول اینکه ابتکارات اخیر در زمینه تشنج‌زدایی در روابطش با غرب» و دوم اینکه «همه مسائل خاورمیانه مستقیم و غیرمستقیم به ایران مربوط می‌شود و طرف‌های بین‌المللی منکر این وضع نیستند و حتی اگر بخواهند نمی‌توانند، نادیده‌اش بگیرند».

روزنامه دنیای اقتصاد همچنین نوشته است که حسن روحانی «به خاطر سابقه طولانی‌اش در دیپلماسی و مذاکره، توانایی انتقال این موضوعات را دارد و از هم اکنون می‌توان حدس زد که رهبران و نمایندگان کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل با دقت به سخنان وی گوش خواهند کرد».

ارزیابی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان از آزادی ۱۵ تن از زندانیان سیاسی

روزنامه بهار ادامه واکنش‌ها به آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی را مورد توجه قرار داده و روزنامه جوان از قول وزیر اطلاعات نوشته است: «افراد درست عمل کنند، حتی یک زندانی نخواهیم داشت»، و روزنامه کیهان نیز خواستار اطلاع‌رسانی سخنگوی قوه قضائیه دراین باره شده است.

روزنامه بهار در شماره شنبه طی گزارشی با تیتر «آزادی و امیدواری» ضمن تأکید بر اینکه «آزاد شدن زندانیانی که اغلب بخش عمده‌ای از محکومیت‌های سیاسی‌شان را سپری کرده بودند‌ گرچه منوط به همراهی و خواست نهادهای مختلفی بود که در این موضوع از اختیارات قانونی برخوردار بودند اما بی‌شک بی‌ارتباط با اراده و نگاهی نبود که پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری و برگزیده شدن تیم اجرایی کشور بر مناسبات و رویکردها حاکم شد».

به نوشته این روزنامه، محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ در دیدار با جمعی از اصلاح‌طلبان سمنان تأکید کرد که «روند آزادی زندانیان سیاسی تداوم داشته باشد».

رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، نیز آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی را«نشانه تغییر فضای کشور و حاکم شدن فضای محبت، ‌صمیمیت‌، وحدت و آرامش» توصیف کرده و به روزنامه بهار گفته است: «مردم امیدوار هستند همین‌طور که به لطف خدا مشکلات اقتصادی‌شان حل می‌شود و گرفتاری‌ها به حداقل می‌رسد، زندانیان هم مورد عفو و لطف مسئولان قرار گیرند و آن‌هایی هم که در حصر خانگی هستند به‌زودی رفع حصر شوند».

ماشاءالله شمس‌الواعظین روزنامه‌نگار که خود پس از حوادث سال ۸۸ بازداشت و محاکمه را تجربه کرد با اشاره به اینکه «انتخابات ۹۲ سبب حل و فصل رویدادهای ۸۸» است، به روزنامه بهار گفته است: «آزادی بعضی زندانیان رویدادهای ۸۸ محصول تلاش‌های دولت و نظام سیاسی برای حل و فصل پرونده‌های تعلیقی و حاکم شدن عقلانیت در عرصه سیاسی کشور» است.

به گفته شمسالواعظین «پرونده‌ زندانیان سیاسی، وقایع سال ۸۸، روابط با کشورهای غربی‏، تورم، تحریم‌ها و مسئله انرژی هسته‌ای از پرونده‌های معلق در کشور است که دولت جدید سعی در حل و فصل این پرونده‌ها دارد».

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، اما به روزنامه بهار گفته است که آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی «هیچ ارتباطی با شرایط کنونی و فضای سیاسی کشور ندارد بلکه براساس پایان دوران محکومیت‌شان است و طبق حکم دستگاه قضایی آزاد شده‌اند».

این عضو ارشد مؤتلفه اسلامی به طور ضمنی به زندانیان سیاسی آزاد شده هشدار نیز داده و گفته است: «ممکن است اصلاح‌طلبان بخواهند از این موضوع بهره‌برداری کنند اما فکر می‌کنم تأثیر زیادی نداشته باشد؛ مگر اینکه خود این افراد با حضورشان در جامعه بخواهند مواضع و راه قبلی را در تعارض با نظام دنبال کنند و این موضوع موجب می‌شود فضای سیاسی که در کشور توسط دولت یازدهم به‌وجودآمده است، آسیب ببیند و موجب بروز چالش‌های جدید شود».

حسن رسولی از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز طی یادداشتی در روزنامه بهار با تیتر «پیامی برای آشتی ملی»، نوشته است: «در انتخابات ۲۴ خرداد سال‌جاری بر اساس مداخله آحاد مردم ایران و انتخاب رئیس‌جمهوری فقط یک جابه‌جایی فردی در رأس قوه‌مجریه به وقوع نپیوست بلکه در راستای تحقق انتظارات و توقعات عمومی رأی‌دهندگان به آقای روحانی تغییر اساسی رویکردها و راهبردهای حکمرانی کشور اتفاق افتاده است».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، خبر داده است که محمود علوی، وزیر اطلاعات، درباره آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی گفته است: «افراد درست عمل کنند، حتی یک زندانی نخواهیم داشت».

به نوشته این روزنامه، وزیر اطلاعات گفته است: «مردم باید به گونه‌ای عمل کنند که نظام مجبور نشود کسی را و زندانی کند».

روزنامه کیهان اما، زندانیان سیاسی آزاد شده را ««محکومان قضایی وقایع سال ۸۸» توصیف کرده و نوشته است: «تعدادی از محکومان قضایی وقایع فتنه سال ۸۸ که با حکم دادگاه انقلاب به حبس محکوم شده بودند با گذراندن بخشی از محکومیت حبس و برخی نیز به علت شرایط بیماری از زندان آزاد شدند».

این روزنامه تعداد زندانیان سیاسی آزاد شده را ۱۵ تن اعلام کرده و نوشته است که «آزادی این محکومان قضایی با استقبال رسانه‌های بیگانه و اپوزیسیون خارج‌نشین همراه بود» و آنها «تلاش کردند این محکومان قضایی را زندانیان سیاسی جا بزنند و این در حالی است که به عناوین مجرمانه و مجازات قانونی آنها اشاره‌ای نکردند».

کیهان خواهان اطلاع‌رسانی قوه قضائیه دراین باره شده و نوشته است: «جا دارد مسئولان قضایی به خصوص سخنگوی قوه قضائیه درباره این خبر و آزادی ۱۵ نفر از محکومان قضایی مرتبط با وقایع سال ۸۸ اطلاع‌رسانی کنند».

احمد جنتی: «عفاف و حجاب را از جیره‌خواران باید شروع کرد»

روزنامه اعتماد واکنش احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران، و اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، درباره برخورد بدحجابی را مورد توجه قرار داده است.

به نوشته این روزنامه، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، با تأکید براینکه «عفاف و حجاب را از جیره‌خواران باید شروع کرد چرا که آنان ناچارند طبق بخشنامه عمل کنند»، در نماز جمعه تهران گفته است که «اجرای قانون عفاف و حجاب در کوچه، بازار و در کنار دریا مشکل و سخت است اما محال نیست، و اجرای این قانون در بیمارستان، ادارات و دانشگاه‌ها آسان‌تر است».

به نوشته روزنامه اعتماد، احمد جنتی با اشاره به اظهارات حسن روحانی درباره حجاب گفته است که «رئیس‌جمهور در جلسه شورای فرهنگی گفتند که حجاب و عفاف پیگیری شود اما بدون افراط و تفریط باشد، ما هم می‌گوییم پیگیری کنید تا فقط در حد حرف نباشد و مأمورین را بگمارید تا پیگیری کنند و ببینند که عفاف و حجاب کجا عمل می‌شود و در کجا اجرا نمی‌شود».

این روزنامه همچنین خبر داده است که اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، در جریان سفر به استان گیلان گفته است که «ماهیت انقلاب اسلامی را فرهنگی است و امیدواریم دولت جدید تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشد و نیروی انتظامی با سهم خود آماده همکاری همه‌جانبه است».

اسماعیل احمدی‌مقدم با تأکید براینکه نیروی انتظامی در برخورد با بدحجابی «با جدیت عمل می‌کند و تابع قانون است»، از عملکرد برخی دستگاه‌های حکومتی از جمله صدا و سیما در «در بحث تهاجم فرهنگی به ویژه حجاب و عفاف» انتقاد کرده و از توافق‌هایی با دولت حسن روحانی خبر داده است.

به نوشته اعتماد، فرمانده نیروی انتظامی بدون ذکر چزئیات «به تصمیمات دولت در مقابله با تهاجم فرهنگی اشاره کرد و گفته است که «دولت در حال استقرار است و از روز گذشته تصمیماتی برای حضور در این صحنه اتخاذ شده و ما امیدواریم در آینده نزدیک حاصل تلاش‌ها را ببینیم و بعد قضاوت کنیم».

«بازگشت قیمت داروی بیماران خاص به سال ۹۱»

روزنامه تهران امروز از «بازگشت قیمت داروی بیماران خاص به سال ۹۱ از اول مهر ماه» خبر داده و نوشته است که «خبرهای خوبی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌رسد».

به نوشته این روزنامه رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، می‌گوید «تا اول مهرماه قیمت داروهای بیماران خاص کاهش می‌یابد و به قیمت سال ۹۱ برمی‌گردد».

به گفته رسول دیناروند «این تصمیم بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که به امضای وزیر بهداشت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید، اتخاذ شده است».

روزنامه تهران امروز همچنین از قول تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، نیز خبر داده است که «داروهای بیماران خاص برای بیمه شده‌های تأمین اجتماعی رایگان می‌شود».

این روزنامه یادآوری کرده است که پیشتر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از «نتایج مثبت گفت‌وگوهای این وزارتخانه‌ها با بیمه‌ها خبر داده بود».

فاطمه هاشمی، معاون اجتماعی انجمن «ام.‌اس» ایران، نیز در گفت‌وگو با روزنامه تهران امروز «فضای ایجاد شده برای حل مشکلات نظام سلامت را مثبت» ارزیابی کرده و گفته است: «انجمن ام.اس نیز مانند بسیاری از انجمن‌های بیماران خاص منتظر است تا وعده‌هایی که این روزها از سوی وزارتخانه‌های مختلف مثل وزارت بهداشت، رفاه و تعاون و تأمین اجتماعی شنیده می‌شود، تا اول مهر اجرایی شود».

روزنامه تهران امروز تأکید کرده است که «بازگشت قیمت داروی بیماران خاص به سال گذشته می‌تواند بسیاری از مشکلات این بیماران را حل کند».

این روزنامه همچنین نوشته است که«مشکلات دارو به تحریم‌ها ارتباطی ندارد و مشکل ایجاد شده در بخش دارو به دلیل «عدم مدیریت مطلوب» در دولت قبلی است.
XS
SM
MD
LG