لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

پس از ۱۵ سال یک ناو ایتالیایی در سواحل ایران پهلو گرفت


تسنیم چند تصویر از جمله این عکس را در گزارش پهلوگیری ناوچه یورو در سواحل ایران منتشر کرده است
تسنیم چند تصویر از جمله این عکس را در گزارش پهلوگیری ناوچه یورو در سواحل ایران منتشر کرده است

در اقدامی که از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس نخستین پهلوگیری یک ناو غربی در آب‌های ایران در سال‌های اخیر توصیف شده، روز شنبه سوم مهرماه یک ناو اعزامی ایتالیایی در سفری رسمی در سواحل بندرعباس لنگر انداخته است.

خبرگزاری تسنیم روز شنبه با انتشار تصاویری از پهلو گرفتن «ناو ایتالیایی یورو» در اسکله منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، خبر داد که این ناو ایتالیایی صبح شنبه مورد استقبال قرار گرفته است.

به نوشته آسوشیتدپرس به نقل از نیروی دریایی ایتالیا، ناو یورو بخشی از مأموریت ضد دزدان دریایی اتحادیه اروپاست که پیش از بازگشت به ایتالیا، سه روز در آب‌های بندرعباس پهلو خواهد گرفت.

گفت‌وگو با حسین آرین در مورد دلایل سفر ناو ایتالیایی یورو به ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:48 0:00
لینک مستقیم

نیروی دریایی ایتالیا همچنین با انتشار تصویری از اهدای گل توسط یک دختربچه ایرانی به یک افسر ایتالیایی در مراسم استقبال تأکید کرده این سفر در قالب از سرگیری «روابط تاریخی و عالی» نیروی دریایی دو کشور صورت گرفته است.

خبرگزاری تسنیم نیز در گزارش خود در این باره آورده است که اعزام این ناو ایتالیایی با اهداف «سیاسی، فرهنگی و نظامی» صورت گرفته و در مراسم استقبال سفیر ایتالیا و نیز وابسته نظامی این کشور در تهران حضور داشته‌اند.

بر پایه این گزارش بازدید از برخی جزایر هرمزگان، و نیز بازدید از «دستاوردهای رزمی دفاعی نیروی دریایی ارتش» و همچنین انجام تمرین‌های مشترک دریایی از جمله برنامه‌های ناو اعزامی ایتالیا اعلام شده است.

تسنیم در گزارش خود یادآور شده که پیشتر در اواسط شهریور ماه «یک هیئت بلندپایه ایتالیایی» با هدف توسعه روابط دو کشور با دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی دیدار کرده بودند.

این خبرگزاری همچنین از قول دریادار حسین آزاد، فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش نوشت که نیروی دریای ارتش با حضور فعال در مجامع بین‌المللی دریایی و نیز سفرهای دریانوردی، هر ساله میزبان ناوگروه‌های اعزامی از کشورهای دیگر است.

این فرمانده نظامی ایران تأکید کرده که هدف از چنین سفرهایی «تعاملات دریایی بین‌المللی» و در مواردی «تمرین‌های دریایی یا رزمایش‌های دریایی مشترک» با دیگر کشورهاست.

در زمینه همکاری دریایی ایران و ایتالیا، حسین آرین، کارشناس امور نظامی می‌گوید که روابط ایران و ایتالیا در این زمینه سابقه‌ای طولانی دارد.

او می‌گوید که پس از تأسیس نیروی دریایی در ایران در زمان رضا شاه، اولین دوره دانشجویان نیروی دریایی ایران به دانشکده ایتالیا اعزام شدند و نیروی دریایی نوپای ایران قبل از جنگ جهانی دوم، چند فروند ناو از ایتالیا خریداری کرد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود یادآوری کرده که آخرین بار که یک ناو ایتالیایی از ایران بازدید کرد بیش از ۱۵ سال پیش در آوریل سال ۲۰۰۱ است که «ناو برسالیره» در آب‌های ایران پهلو گرفت. پیش از آن هم «ناو ایتالیایی یورو» در سال ۱۹۹۹ به ایران سفر کرده بود.

پس از حصول توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی که به برچیده شدن تحریم‌های اتمی علیه جمهوری اسلامی انجامید، ایران توسعه روابط با کشورهای غربی را در دستور کار خود قرار داده است.

با این حال در سال‌های اخیر آب‌های جنوبی ایران، به ویژه در منطقه تنگه هرمز و خلیج فارس، صحنه رویارویی بین قایق‌های تندرو ایرانی و ناوهای آمریکایی بوده، و در چند هفته گذشته، چندین قایق تندروی سپاه برای ناوهای آمریکایی در خلیج فارس ایجاد مزاحمت کرده‌اند.

ایران حتی در دی ماه گذشته در آستانه اجرایی شدن توافق هسته‌ای، چندین سرباز آمریکایی را در آب‌های خود برای مدتی کوتاه بازداشت کرد، و به تازگی نیز یک جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد که این نیرو‌ در گذشته، نظامیان کانادایی و استرالیایی را هم در خلیج فارس بازداشت کرده بود.

مأموریت حفاظت از آب‌های جنوبی ایران بین نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه تقسیم شده، و بر اساس تقسیم کاری که در دهه ۸۰ صورت گرفته خلیج فارس و تنگه هرمز به عنوان حوزه مأموریت و فعالیت سپاه، و از تنگه هرمز تا نقطه مرزی گوادر با پاکستان در دریای عمان، به عنوان محل مأموریت نیروی دریایی ارتش تعیین شده است.

XS
SM
MD
LG