لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

سفیر ژاپن در تهران در اردیبهشت امسال «برای مدت کوتاهی بازداشت شده است»


سفیر ژاپن در تهران استوارنامه خود را پنجم آبان ماه سال گذشته تقدیم حسن روحانی کرده بود.
سفیر ژاپن در تهران استوارنامه خود را پنجم آبان ماه سال گذشته تقدیم حسن روحانی کرده بود.

سفارت ژاپن در تهران روز یکشنبه ۳۱ مرداد، خبر داد که هیرویاسو کوبایاشی، سفیر این کشور در تهران، چهار ماه پیش هنگام شرکت در یک مهمانی ایرانی که در آن مشروبات الکی وجود داشته، برای مدت کوتاهی بازداشت شده است.

به نوشته رسانه‌های ژاپنی از جمله نشریه ژاپن‌تایمز و خبرگزاری کیودو، این اتفاق روز ۲۸ آوریل (نهم اردیبهشت ماه) روی داده و در این مهمانی به جز سفیر ژاپن و همسرش تعداد دیگری از دیپلمات‌های خارجی نیز حضور داشته‌اند.

بنابر این گزارش، مأموران هنگام صرف شام، به این میهمانی هجوم برده و با نادیده گرفتن مصونیت دیپلماتیک، از برخی از حاضران، از جمله سفیر ژاپن بازجویی کرده‌اند.

سفارت ژاپن در تهران اعلام کرده که در همان زمان در نامه‌ای به وزارت خارجه ایران به این اقدام که به معنای «نقض مصونیت دیپلماتیک» آقای کوبایاشی محسوب می‌شود، رسماً اعتراض کرده است.

بر اساس این گزارش، سفیر ژاپن در این مهمانی کارت شناسایی عکس‌دار مخصوصی که از سوی وزارت خارجه ایران برای دیپلمات‌ها صادر می‌شود را به همراه نداشته، و با وجود اینکه کارت شناسایی شخصی خود را نشان داده، اما مورد سؤال مأموران قرار گرفته است.

این گزارش همچنین حاکی است مأموران برای مدتی از خروج شرکت‌کنندگان در این میهمانی از ساختمان محل برگزاری آن ممانعت کرده و علاوه بر این به آنها اجازه نداده‌اند که تلفن‌های همراه خود را استفاده کنند.

منابع دولتی و قضایی هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند. در عین حال مشخص نیست چرا سفارت ژاپن در تهران پس از چهار ماه در مورد برخورد صورت گرفته با سفیر اطلاع‌رسانی کرده است.

سفیر ژاپن در تهران استوارنامه خود را پنجم آبان ماه سال گذشته تقدیم حسن روحانی کرده بود.

دهم مرداد ماه امسال، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران خبر داده بود خانه‌ای در تهران، که به گفته او برای برگزاری «مجلس مختلط» برای برخی از دیپلمات‌های کشورهای خارجی و ایرانیان مرتبط مهیا شده، کشف شده است.

او اعلام کرده بود که از این خانه «چهار هزار لیتر مشروب الکلی» کشف شده و دو نفر ایرانی با تابعیت مضاعف نیز دستگیر شده‌اند.

دادستان تهران همچنین گفته بود که این دومین خانه‌ای است که طی دو ماه گذشته کشف شده است.

او این اقدامات را «سازمان یافته» خوانده و خواستار «اشراف اطلاعاتی» ضابطان قوه قضائیه بر «تمام مراکز مهیا برای فساد» از جمله باغ‌ها و تالارها شده بود.

در همین حال غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در مردادماه بدون اشاره به جزئیات گفته بود که کارکنان برخی سفارتخانه‌ها در «پارتی‌ها حضور یافته و یارگیری می‌کنند و قرار و مدار می‌گذارند».

آقای اژه‌ای در خرداد ماه نیز ضمن دفاع از شلاق زدن تعدادی از دانشجویان به دلیل شرکت در یک «پارتی مختلط شبانه» در قزوین، گفته بود قوه قضائیه «شواهد و قرائنی» در دست دارد که «پارتی‌هایی» از این قبیل «با هدایت یک جریان خاص» برگزار شده است.

در ماه‌های گذشته اخبار منتشر شده درباره دستگیری افراد در شهرهای مختلف ایران به اتهام شرکت در «پارتی‌های مختلط» و «مصرف مشروبات الکلی» افزایش یافته و گزارش‌هایی درباره بازداشت تعدادی از جوانان در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، هرمزگان، مازندران و کرمان منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG