لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۷

توضیح قائم مقام آستان قدس در مورد دیدار رئیسی با نماینده ویژه پوتین


قائم مقام آستان قدس رضوی، مجموعه تحت مدیریت ابراهیم رئیسی، درباره دیدار این نامزد انتخاباتی با نماینده ویژه پوتین اعلام کرد که این ملاقات به درخواست استانداری خراسان رضوی انجام شده، و موضوع آن «سرمایه‌گذاری مشترک و تبادل دانش فنی» بوده است.

همزمان برخی سایت‌های خبری تصویر نامه مدیرکل دفتر استانداری خراسان رضوی در این باره را منتشر کرده‌اند که در آن با اشاره به تقاضای نماینده ویژه ولادیمیر پوتین برای ملاقات با آقای رئیسی، خواسته شده که وقتی برای این موضوع اختصاص داده شود.

ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری، روز پنجشنبه ۳۱ فروردین، در دیدار با رئیس‌جمهور تاتارستان و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور ادیان مذهبی، ابراز امیدواری کرده بود روابط دوستانه میان ایران و روسیه گسترش یابد.

روز شنبه نهم اردیبهشت، مرتضی بختیاری قائم‌مقام آستان قدس رضوی، اعلام کرد که در دیدار ابراهیم رئیسی با نماینده ولادیمیر پوتین، پیشنهادهای سرمایه‌گذاری مشترک و تبادل دانش فنی بین طرفین مطرح شده است.

او همچنین گفت که «تعامل» آستان قدس با مقام‌های دیگر کشورها در ۳۹ سال گذشته سابقه داشته است.

پیشتر در واکنش به این دیدار، علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خواستار توضیح وزارت خارجه شده و گفته بود به نظر می‌رسد آقای رئیسی در مقام کاندیدای ریاست‌جمهوری و نه تولیت آستان قدس رضوی این دیدار را انجام داده است.

برخی از کاربران فضای مجازی نیز این اقدام را به معنای «دخالت روسیه» در انتخابات ایران دانسته بودند.

برخی از وب‌سایت‌های خبری نیز این دیدار را با ملاقات محمدجواد لاریجانی، از حامیان علی‌اکبر ناطق نوری در انتخابات سال ۷۶، با نیک براون از مدیران کل وزارت خارجه انگلیس، مقایسه کرده بودند.

در آن زمان محمدجواد لاریجانی، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان نماینده مجلس در ملاقاتی محرمانه با نیک براون، علی‌اکبر ناطق نوری را فردی میانه‌رو در سیاست خارجی توصیف کرده و مخالفان او را تندرو خوانده بود.

افشای این مذاکرات بازتاب‌های زیادی در فضای سیاسی ایران داشت.

در همین حال عبدالله رمضانزاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، دیدار ابراهیم رئیسی با نماینده ویژه پوتین را «ناشی از بی‌تجربگی و ناکارآمدی» آقای رئیسی دانسته و گفته است در این مورد «نباید خیلی به او خرده گرفت».

آقای رمضانزاده همچنین با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره «نفوذ» روسیه در ایران هشدار داده است.

او تاکید کرده که «متأسفانه این روزها منابع روسی به منابع اطلاع‌رسانی کشور نفوذ کرده‌اند و برخی از رسانه‌ها تحلیل‌های امنیتی روسی را در مطرح می‌کنند».

سخنگوی اسبق دولت این پرسش را مطرح کرده که «آیا در سال‌های اخیر دستگاه‌های اطلاعاتی ایران موفق شده‌اند جاسوسی از روسیه در ایران را دستگیر کنند؟ آیا روس‌ها در ایران جاسوس ندارند و از ایران جاسوسی نمی‌کنند؟».

پیشتر در بهمن سال گذشته لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران، بدون اشاره به جزئیات گزارش‌ها درباره دخالت این کشور در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ ایران را تکذیب کرده و ابراز اطمینان کرده بود که هر کس در ایران رئیس‌جمهور شود، روابط خوبی با روسیه خواهد داشت.

آقای جاگاریان یادآوری کرده بود که در سال ۹۲ نیز اعلام کرده کشورش «ترجیحی» درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران ندارد.

سفیر روسیه به جزئیات بیشتری درباره گزارش منتشر شده درباره دخالت روسیه در انتخابات ایران اشاره نکرده، گرچه این اظهارات ممکن با یادداشت یک تحلیلگر روس مرتبط باشد که نزدیک به دو ماه پیش در برخی رسانه‌ها منعکس شده بود.

در آذر ماه ۹۵ یادداشتی در وب‌سایت المانیتور به قلم «جولیا اسوشنیوکوف» تحلیلگر روس، در رسانه‌های ایران بازتاب یافت، که در آن پیش‌بینی شده بود به قدرت رسیدن شخصیتی از اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مانند عزت‌الله ضرغامی، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل، محمدرضا باهنر، احمد توکلی، کامران باقری لنکرانی، پرویز فتاح و سعید جلیلی ممکن است به نفع روسیه تمام شود.

XS
SM
MD
LG