لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

پایگاه اینجرلیک تا پاکسازی کامل نیروی هوایی ترکیه بازگشایی نمی‌شود


مقام‌های نظامی ترکیه، روز شنبه پایگاه هوایی اینجرلیک را که آمریکا و متحدانش از آن برای حملات هوایی علیه داعش استقاده می‌کنند، بستند و ترکیه می‌گوید این پایگاه تا زمان پاکسازی کامل نیروی هوایی این کشور بازگشایی نخواهد شد.

بعد از ظهر شنبه، خبرگزاری‌ها به نقل از وزیر خارجه ترکیه نوشتند که اینجرلیک زمانی بازگشایی می‌شود که عملیات ضدکودتا در این پایگاه هوایی کامل شود.

پیشتر سی ان ان هم گزارش کرده بود مقام‌های ترکیه به ایالات متحده اعلام کرده‌اند، فضای هوایی تا زمانی بسته خواهد ماند که اطمینان حاصل شود همه ارکان نیروی هوایی ترکیه در دست نیروهای طرفدار دولت است.

سی ان ان به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا نوشته است که بسته شدن این پایگاه، حملات هوایی آمریکا در منطقه را متوقف خواهد کرد.

سی ان ان می‌نویسد که تنها شمار معدودی از جنگنده‌ها که در زمان بسته شدن پایگاه و فضای هوایی اینجرلیک در حال مأموریت بودند، اجازه بازگشت و فرود در این پایگاه را پیدا کرده‌اند.

مقام وزارت دفاع آمریکا که به شرط ناشناس ماندن با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده یادآور شده که مشخص نیست بسته بودن پایگاه هوایی اینجرلیک چقدر طول خواهد کشید.

پیشتر کنسولگری آمریکا در آدانا گزارش کرده بود برق این پایگاه هوایی قطع شده و مقام‌های محلی از تردد به درون یا بیرون پایگاه جلوگیری می‌کنند.

کنسولگری آمریکا در آدانا به شهروندان آمریکایی هم هشدار داده بود که از حضور یا تردد در این منطقه خودداری کنند.

سی ان ان می‌نویسد که پایگاه اینجرلیک، مقر بخشی از نیروی هوایی ترکیه و نیز نیروی هوایی آمریکا در منطقه است و بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت این پایگاه، یک هزار و ۵۰۰ تن پرسنل آمریکایی در این پایگاه هستند.

در مورد تصمیم ترکیه به بستن پایگاه اینجرلیک، رویترز به نقل از سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است که مقام‌های آمریکایی در حال گفت‌وگو با مقام‌های ترکیه هستند تا این پایگاه در اولین زمان ممکن بازگشایی شود.

پیتر کوک گفته است که تا زمان بازگشایی اینجرلیک، «فرماندهی مرکزی آمریکا، نبرد علیه داعش را به گونه‌ای سامان می‌دهد که اثرات بسته شدن این پایگاه به حداقل برسد».

XS
SM
MD
LG