لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

خاتمی: حکومت و منتخبان در تأمین مطالبات مردم بکوشند


حضور خاتمی در انتخابات هفتم اسفند در جماران
حضور خاتمی در انتخابات هفتم اسفند در جماران

محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، در پیامی اعلام کرد که ائتلاف نیروهایی که «خواستار اصلاح امور» هستند، در انتخابات هفتم اسفند «مورد تأیید ملت» قرار گرفته و «اینک نوبت دولت و دیگر ارکان حکومت و بخصوص» راه‌یافتگان به مجلس است که در جهت «تأمین خواست‌ها و مطالبات مردم» بکوشند.

آقای خاتمی در این پیام که روز دوشنبه ۱۰ اسفند، در وب‌سایت او منتشر شده، نوشت که «ملت» ایران در انتخابات «باز هم کاری کرد کارستان».

به گفته آقای خاتمی «حضور چشم گیر مردم» در انتخابات «این پیام را دارد که مردم امنیت و پیشرفت کشور و تقویت نظام را پاس می دارند» و «خواستار عملی شدن همه شعارها و برنامه‌های» حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، هستند.

وی در این پیام تأکید کرد که در این انتخابات «ائتلاف نیروهایی که خواستار اصلاح امور... و قوت نظام‌اند و پیشرفت همه‌جانبه جمهوری و رفع و دفع تهدیدهای بیرونی و درونی را بر منافع گروهی ترجیح می‌دهند... مورد تأیید ملت قرار گرفت».

آقای خاتمی در پیام خود نوشت که «اینک نوبت دولت و دیگر ارکان حکومت و بخصوص» راه‌یافتگان به مجلس است که در جهت «تأمین خواست‌ها و مطالبات» مردم «بخصوص ایجاد رونق اقتصادی و گشایش در امر معیشت مردم و ایجاد فضای باز و سالم سیاسی بکوشند».

رئیس‌جمهور اسبق ایران ابراز امیدواری کرده است که «آنچه پیش آمده است زمینه همدلی و همبستگی همه نیروها و ملت و دولت و نزدیکی دل‌ها به یکدیگر و رفع سوءتفاهم‌ها» باشد.

آقای خاتمی پیش از برگزاری انتخابات در پیامی ویدئویی ضمن دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات پیش رو، انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ را «گام اول» و انتخابات مجلس را «گام دوم» خوانده بود.

ساعاتی پس از انتشار پیام آقای خاتمی در وب‌سایت اشتراک‌گذاری فیلم «آپارات»، صفحه اینترنتی این پیام از دسترس خارج شد و در آدرس آن اعلام شد که این صفحه «به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوی مجرمانه اینترنتی» از دسترس خارج شده است.

مسئولان قوه قضائیه ایران از زمستان سال ۹۳ اعلام کرده‌اند که انتشار تصاویر و خبرهای آقای خاتمی ممنوع است.

آقای خاتمی ۲۴ بهمن نیز در یادداشتی در وب‌سایت شخصی‌اش، از مردم خواسته بود پای صندوق‌های رأی بروند تا «شایستگان بیشتری را به هر دو مجلس بفرستد» و «تا حد امکان مردم‌سالارانه مانع ورود کسانی شوند که از آرمان‌ها و خواست اکثریت دورترند».

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش از برگزاری انتخابات با اشاره به نقش خودش و محمد خاتمی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ گفته بود که «برنامه‌ریزی کرده‌ بودیم که این موج نا امید نشود و مسلماً برای امیدوار ماندن نیاز به اقداماتی داشت که از جمله آنان انصراف آقای دکتر عارف و حمایت‌های من و آقای خاتمی از دکتر روحانی بود»

بر اساس اعلام نتایج اعلام شده از سوی وزیر کشور ۳۰ منتخب در حوزه انتخابیه تهران، در فهرست مورد حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب مشهور به «فهرست امید» قرار داشتند.

در همین حال شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان روز دوشنبه دهم اسفند با صدور بیانیه‌ای از شهروندان هوادار نامزدهای اصلاح‌طلب خواسته است تا برای برگزاری «جشن پیروزی نهایی» انتخاباتی صبر کنند.

XS
SM
MD
LG