لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

تفکیک دانش‌آموزان یک دبستان تهران «بر اساس کمک مالی»


مدیریت یک مدرسه ابتدایی پسرانه در منطقه ۵ تهران بر مبنای پرداخت یا عدم پرداخت کمک مالی به مدرسه توسط والدین اقدام به تفکیک دانش‌آموزان در کلاس‌های «هوشمند و غیرهوشمند» کرده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در روز شنبه، ۲۹ شهریور، در حالی که دریافت کمک مالی از والدین در ایران «وجاهت قانونی ندارد»، مسئولان این دبستان از والدین هر دانش‌آموز برای تحصیل در کلاس هوشمند مبلغ ۲۳۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند.

مدیر این دبستان در دفاع از طرح جداسازی کودکان چنین اظهار نظر کرده است که «درست نیست خانواده‌‌هایی که علاقه‌مند هستند فرزندشان از امکانات بهتری استفاده کنند به پای کسانی بسوزند که تمایل به این کار ندارند».

آن طور که خبرگزاری ایلنا گزارش می‌کند، منظور از کلاس هوشمند در این دبستان کلاس مجهز به ویدیو پروژکتور و تخته لمسی است.

البته به گفته مدیر این دبستان که به نامش اشاره‌ای نشده واژه هوشمند نامی است که «به اشتباه بر روی این کلاس‌ها گذاشته شده»، و آن چه این کلاس‌ها را از کلاس‌های عادی متمایز می‌کند فقط وسایل کمک‌آموزشی آنهاست، نه چیز دیگر.

او همچنین گفته است که با توجه به «بضاعت مدرسه» و کمک‌های دریافتی از والدین تعدادی از کلاس‌های این مدرسه برای سال اول هوشمند شده و بقیه کلاس‌ها نیز تا سال آینده هوشمند خواهند شد.

این در حالی است که یکی از دانش‌آموزان پایه پنجم این دبستان پسرانه ضمن اظهار ناراحتی به دلیل رفتن به کلاس‌های عادی گفته است: «دوستانم که به کلاس‌های هوشمند فرستاده ‌شده‌اند می‌گویند که این کلاس‌ها خیلی جالب تر و قشنگ‌تر از کلاس‌های عادی هستند.»

اما مدیر دبستان در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط سنی دانش‌آموزان شاید تفکیک آنها باعث تضعیف روحیه‌شان شود به طور غیرمستقیم والدین کودکان را مقصر دانسته است: «مطمئن باشید اگر هم چنین اتفاقی بیفتد، این والدین هستند که بر ذهن دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارند.»

مدیر این دبستان اضافه کرد: «ما به یکباره به چنین اقدامی دست نزده‌ایم و از آبان‌ماه سال گذشته والدین دانش‌آموزان را در جریان چنین تصمیمی برای کلاس‌های درس گذاشته‌ایم که فشاری به خانواده‌ها وارد نشود.»

بر اساس گزارش‌ها، طرح موسوم به هوشمندسازی مدارس ایران در سال‌های پایانی دهه ۸۰ آغاز شده و وزارت آموزش و پرورش نیز سال ۱۳۹۰ آئین‌نامه‌ای را درباره شیوه هوشمندسازی مدارس ابلاغ کرده است.

پرتال مدارس هوشمند تهران يكی از مهم‌ترين ابعاد در مدارس هوشمند را «افزايش كيفيت فرايند ياددهی و يادگيری با بهره‌گيری از محتوای الكترونيكی» ذکر کرده است.

برخی از شرکت‌های ایران نیز خود را به عنوان مشاور هوشمندسازی مدارس معرفی می‌کنند. این شرکت‌ها برخی تجهیزات مانند سیستم حضور و غیاب الکترونیکی، تخته هوشمند و پروژکتور را نیز به عنوان محصولات خود تبلیغ می‌کنند.

باقر مسلمی، معاون سازمان نوسازی مدارس، روز جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲ گفته بود که ۲۵ درصد مدارس کشور دارای تجهیزات هوشمند هستند.

به گفته مدیران آموزش و پرورش استان تهران، ۲۳۰۸ مدرسه در این استان در طرح هوشمندسازی قرار گرفته‌اند. بر اساس این گزارش ۶۰ درصد مدارس غیردولتی و ۵۷ درصد دولتی استان تهران در شمول این ظرح قرار گرفته‌اند.

هوشنگ میرشفیعی، مدیرکل منطقه ۵ آموزش و پرورش تهران، به خبرگزاری ایلنا گفته است که دریافت کمک‌ مالی از والدین برای هوشمند کردن کلاس‌های درس باید بعد از تشکیل جلسات اولیا و مربیان و بنا بر تمایل والدین باشد.

به گفته آقای میرشفیعی، طبق دستور وزیر آموزش و پرورش دریافت شهریه یا کمک‌های مردمی از والدین دانش‌آموزان در زمان ثبت‌ نام «وجاهت قانونی ندارد».

XS
SM
MD
LG