لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

مقام وزارت بهداشت: ۵۵ درصد مرگ‌ها در ایران زودرس است


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، حدود ۵۵ درصد از مرگ‌ها در ایران را «زودرس» اعلام کرد و عامل ۵۰ درصد آنها را بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از چاقی٬ فقدان تحرک و تغذیه نامناسب دانست.

آن طور که خبرگزاری ایسنا روز شنبه ۳۰ بهمن، گزارش کرده است، رضا ملک‌زاده این اظهارات را در مراسم افتتاح مرکز «کوهورت» پایش سلامت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به عنوان پانزدهمین مرکز پایش سلامت کشور بیان کرد.

او هدف اصلی مراکز پایش سلامت را انجام پژوهش برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر برای جلوگیری از این نوع مرگ‌ها عنوان کرد و افزود «هر سال ۲۱۳ هزار نفر زیر ۷۰ سال و ۱۰۰ هزار نفر زیر ۵۵ سال بر اثر مرگ زودرس فوت می‌کنند».

به گفته این مقام وزارت بهداشت٬ «بسیاری از بیماری‌های منجر به مرگ زودرس غیرواگیر است و به علت افزایش وزن و چاقی، عدم تحرک، تغذیه نامناسب و مصرف زیاد انرژی بوجود می‌آیند».

آقای ملک‌زاده٬ عامل ۵۰ درصد از مرگ‌ومیرها در کشور را «بیماری‌های قلبی و عروقی» عنوان کرد و افزود «از ۳۷۶ هزار مرگ که رخ می‌دهد نزدیک به ۵۵ درصد از آنها مربوط به سنین زیر ۷۰ سال است».

او «پیشگیری و خود مراقبتی» را از جمله عوامل مؤثر در افزایش عمر دانست و اضافه کرد که «متأسفانه در تحقیقات به‌عمل‌ آمده حجم کالری دریافتی توسط ایرانی‌ها ۳۵ درصد بیش از نیاز است که این موضوع بروز چاقی در بسیاری از افراد شده است».

معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت که «حدود ۹۰ درصد از ایرانی‌ها حداقل تحرک را دارند که این موضوع سبب خواهد شد تا بیماری پرفشاری خون در ۶۰ درصد و در ۱۰ درصد نیز زمینه ابتلا به دیابت ایجاد شود».

علاوه بر مواردی که این مقام وزارت بهداشت به عنوان عوامل مرگ و میر در ایران اعلام کرده٬ آلودگی هوا نیز سومین عامل مرگ و میر در کشور است.

دی ماه سال جاری٬ ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت گفته بود در دنیا از هر ۱۰ مرگ، یک مرگ به دلیل آلودگی هواست و در ایران آلودگی هوا سومین عامل مرگ و میر ایرانی‌هاست.

آمار مرگ‌ و میر ناشی از آلودگی هوا در ایران، در ۱۹۹۰ میلادی ۱۷ هزار نفر در سال بوده که با افزایشی قابل توجه در سال ۲۰۱۳ به بیش از ۲۱ هزار نفر در سال رسیده است.

XS
SM
MD
LG