لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

نتانیاهو: هنوز تصمیمی به دیدار با عباس در قالب ابتکار روسیه ندارم


بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت، هنوز تصمیم نگرفته که بر اساس ابتکار سیاسی روسیه با رئیس تشکیلات فلسطینی دیدار کند.

به گزارش رادیو اسرائیل، بنیامین نتانیاهو جمعه دوازدهم شهریور به خبرنگاران اسرائیلی گفت که همچنان ترجیح او این است که محمود عباس به پشت میز مذاکرات مستقیم با اسرائیل باز گردد.

این در حالی است که محمود المجدلانی از مقام‌های بلندپایه کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین جمعه دوازدهم شهریور بار دیگر گفته بود که فلسطینیان با دید مثبت به پیشنهاد روسیه می‌نگرند.

در همین حال، ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات فلسطینی، جمعه به «صوت فلسطین» گفت، نشست روسیه باید زمانی برگزار شود که منجر به نتایج ملموس شود و پیش از آن نیز اسرائیل باید گروه چهارم از زندانیان امنیتی فلسطینی را آزاد کند و از خانه‌سازی در اراضی اشغالی دست بکشد.

آقای مالکی افزود انجام دیدار تنها به‌خاطر عکس گرفتن، ناامیدی فلسطینی‌ها را از رسیدن به استقلال کشور فلسطین عمیق‌تر می‌کند.

از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که میخائیل بوگدانف نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای مذاکرات مقدماتی در مورد برگزاری نشست احیای صلح در روسیه، در روزهای آتی به اسرائیل و کرانه باختری می‌رود.

رسانه‌های اسرائیلی در روزهای گذشته خبر داده بودند که هیئتی از وزارت امور خارجه این کشور با سفر به قاهره با مقامات مصر در مورد پیشنهاد روسیه، جزئیاتی دریافت کرده بود.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر به تازگی گفت که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به او خبر داده آماده میزبانی نشستی میان نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس تشکیلات فلسطینی است.

در این زمینه محمود المجدلانی مقام ساف گفته بود که فلسطینی‌ها نگران هستند که علاقه‌مندی نتانیاهو به ابتکار روسیه به خاطر به فراموشی سپردن ابتکار سیاسی ماه‌های گذشته فرانسه باشد.

مخالفت شدید نتانیاهو با طرح فرانسه همایشی را که دو ماه پیش در پاریس برگزار شد، عملاً ناکام کرد و با خودداری اسرائیل از حضور در این همایش، فرانسه نیز از فلسطینی‌ها برای حضور در آن دعوت نکرد.

در همین حال، فرانسه گفته است، تا پیش از پایان سال جاری میلادی، نشست دیگری در راستای پیشبرد طرح خود، برگزار می‌کند.

طرح فرانسه با شدت گرفتن خشونت‌های خیابانی میان فلسطینی‌ها و اسرائیلیان مطرح شده بود؛ در ۱۱ ماه اخیر، چهل اسرائیلی و بیش از ۲۶۰ فلسطینی کشته شده‌اند. گرچه موج خشونت‌ها در هفته‌های اخیر تا حدی فروکش کرده است.

در همین حال، روزنامه‌های اسرائیلی جمعه دوازدهم شهریور، به نقل از منابع دولتی نوشتند که نتانیاهو احتمال همکاری اسرائیل با دادگاه جرایم بین‌المللی لاهه را با «نظر مثبت» بررسی می‌کند.

فاتو بنسودا، دادستان دادگاه لاهه، درخواست رسمی برای بازدید از اسرائیل و کرانه باختری و غزه داده است. گرچه به نوشته جروزالم پست، نتانیاهو هنوز در این باره تصمیم قطعی نگرفته است.

دادگاه بین‌المللی لاهه مأمور بررسی اقدامات اسرائیل در جنگ تابستان دو سال پیش در به غزه و ویرانی شدید این باریکه و کشتن بیش از دو هزار و ۴۰۰ فلسطینی است.

پرونده شکایت علیه «جنایت جنگی» اسرائیل را حکومت خودگردان پس از رسمیت یافتن پیوستن فلسطینیان به این دادگاه در سال گذشته، ارائه کرد.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری‌ها، حکومت خودگردان اقدامات سیاسی را در سازمان ملل متحد تشدید کرده که هدف از آن، صدور قطعنامه جدیدی در محکومیت ساخت‌وسازها در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری اشغالی است.

اقدامات سیاسی فلسطینی‌ها در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تشدید شده است.

XS
SM
MD
LG