لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۳

وکیل زنجانی: تصمیم قطعی در پرونده موکلم منوط به بازجویی از 'زیبا حالت' است


علیرضا زیبا حالت منفرد، گذرنامه‌ای دیپلماتیک از کشور دومینیکا دریافت کرده است.
علیرضا زیبا حالت منفرد، گذرنامه‌ای دیپلماتیک از کشور دومینیکا دریافت کرده است.

مقام‌های انتظامی و قضایی ایران از دستگیری علیرضا زیبا حالت منفرد، یکی از «عوامل اصلی» پرونده بابک زنجانی در خارج از ایران و بازگرداندن او به کشور خبر داده‌اند، و وکیل آقای زنجانی می‌گوید تصمیم قطعی درباره موکلش منوط به بازجویی کامل از فرد بازداشت شده است.

در همین حال وب‌سایتی در کشور دومینیکا نوشت که آقای زیبا حالت منفرد از طریق ارتباطات با نخست‌وزیر سابق این کشور، پاسپورت دیپلماتیک دومنیکا را دریافت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی روز یکشنبه ۲۶ دی اعلام کرد که «یکی از عوامل اصلی پرونده بزرگ فساد نفتی»، در یکی از کشورهای آمریکای مرکزی ردیابی و شناسایی و با همکاری پلیس این کشور دستگیر شد.

مسعود رضوانی گفت که این فرد در مالزی «شناسایی و دستگیر» شده بود اما «با تبانی‌های صورت گرفته» متواری شده بود.

او خبر داد که فرد دستگیر شده، صبح روز شنبه به قوه قضائیه ایران تحویل شده است.

رسانه‌های ایران نام این فرد را علیرضا زیبا حالت منفرد اعلام کرده‌اند و وکیل بابک زنجانی نیز اعلام کرده است که او «یکی از عوامل اصلی و مرتبط» با پرونده موکلش بوده است.

رسول کوهپایه‌زاده تأکید کرده بازجویی آقای زیبا حالت منفرد «می‌تواند خیلی از مسائل را روشن کند» و تصمیم قطعی درباره بابک زنجانی، «منوط» به بازجویی کامل از او است.

به گفته آقای کوهپایه‌زاده، بابک زنجانی شخصاً در عملیات اجرایی خرید و فروش نفت «نقش نداشت و خیلی از کارها از طریق تلفن و ایمیل انجام می‌شد اما این فرد در عملیات اجرایی خرید و فروش نفت نقش اساسی داشت».

وکیل بابک زنجانی تأکید کرده که بازداشت آقای زیبا حالت منفرد می‌تواند به برخی از ابهام‌ها در این پرونده کمک کند، از جمله اینکه یکی از شرکت‌های خریدار نفت از آقای زنجانی، اعلام کرده بود که «در بخشی از نفت تحویل شده، آب وجود داشته» و از پرداخت بدهی خود خودداری کرده بود.

مقام‌های قوه قضائیه ایران درباره جزئیات نقش علیرضا زیبا حالت منفرد در پرونده بابک زنجانی توضیحی نداده‌اند اما برخی از رسانه‌های ایران از او به عنوان صاحب امضای مجاز بانک «ارزش» یکی از بانک‌های متعلق به بابک زنجانی نام برده‌اند.

از جمله روزنامه شرق، چهارم آبان ۹۳ در گزارشی از ارتباط ترور «حسین کنگانی‌نژاد» مشهور به «حسین‌نژادی» مؤسس بانک مالزیایی «AmBank یا Arab-Malaysia Bank» با پرونده بابک زنجانی سخن گفته و از عليرضا زيبا حالت منفرد نام برده بود.

پاسکال نژادی، فرزند حسن نژادی، متن قرارداد فروش بانک «ارزش» را برای این روزنامه ارسال کرده بود که بر اساس آن چهار ميليون دلار آمريکا به بانک معاملات اندونزی برای خريد مجوز بانک «ارزش» پرداخت شده است.

بر اساس این گزارش، عليرضا زيبا حالت منفرد در این قرارداد به عنوان «صاحب امضای مجاز در تمام مراحل قانونی و حقوقی به نيابت از بانک ارزش» تعیین شده بود.

روزنامه شرق روز ۲۷ شهریور ۹۳ نوشته بود که حسین کنگانی‌نژاد مشهور به حسین‌نژادی روز هفتم مرداد ۹۲ در یک پارکینگ در شهر کوآلالامپور به قتل رسیده است.

گزارش این روزنامه چندی بعد با اظهارات علی شمس ‌اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، کامل‌تر شد که گفته بود که آقای نژادی صاحب «یک بانک تک‌ ویترینی» بوده و «به محض برملا شدن مسائل بابک زنجانی او را در یک حادثه مرموز در پارکینگ مجتمع مسکونی‌اش در کوآلالامپور ترورشده یافتند».

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، بابک زنجانی را متهم کرده که با همکاری چند وزیر و رئیس کل بانک مرکزی در دولت گذشته، دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار دریافت و به «حساب بانک جعلی» خود در مالزی واریز کرده که در ‌‌‌‌نهایت این پول «از بین رفته» است.

خبرگزاری میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه، نیز اعلام کرد که در بیستمین جلسه دادگاه بابک زنجانی و هنگامی که موضوع پرداخت ۵۰ میلیون دلار هزینه انبارداری مربوط به محموله های نفتی تحویل شده به آقای زنجانی مطرح بوده،نام آقای زیبا حالت منفرد برده شده است.

مقام‌های قوه قضائیه ایران به محل دستگیری آقای زیبا حالت منفرد اشاره نکرده‌اند. اما وب‌سایتی در کشور دومینیکا اعلام کرده که او پاسپورت دیپلماتیک این کشور را داشته است. دومینیکا کشوری جزیره‌ای در دریای کارائیب است.

بر اساس گزارش دومنیکن‌نت، علیرضا زیبا حالت منفرد در این کشور یک مرکز تجاری ایجاد کرده بود. در این گزارش احتمال داده شده که این پاسپورت سیاسی با کمک روزولت اسکریت (Roosevelt Skerrit)، نخست‌وزیر سابق دومینیکا، به آقای زیبا حالت منفرد اعطا شده باشد.

به نوشته این وب‌سایت، این پاسپورت ۱۳ مارس ۲۰۱۵ میلادی صادر شده و ۱۰ روز پس از آن، آقای اسکریت در سفر به مالزی در یک مهمانی متعلق به علیرضا زیبا حالت منفرد شرکت کرده است.

این متهم جدید در پرونده بابک زنجانی در حالی دستگیر شده که مقام‌های قوه قضاییه و دولت در هفته‌های گذشته درباره این پرونده اتهام‌هایی را درباره یکدیگر مطرح کرده بودند.

صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه، روز دوشنبه ۱۳ دی، ضمن مطرح کردن اتهام کمک بابک زنجانی به ستاد حسن روحانی در انتخابات ۹۲، وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت را متهم کرد که برای بازگرداندن اموال آقای زنجانی در خارج از کشور اقدامات لازم را انجام نداده‌اند.

این سخنان صادق لاریجانی واکنش به سخنان حسن روحانی بود که روز ۸ دی‌ماه در یک سخنرانی گفت که از قوه قضاییه تقاضا کرده پرونده بابک زنجانی در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد، اما این درخواست اجرا نشده است.

او همچنین متذکر شد که سؤال‌های مردم درباره این پرونده همچنان باقی است.

پس از سخنان صادق لاریجانی، نیز حساب توئیتری حسن روحانی خواستار شفاف شدن حساب های قوه قضاییه شد و در مقابل غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضاییه، خواستار اعلام هزینه‌های ستاد انتخاباتی آقای روحانی در سال ۹۲ شد.

وزارتخانه‌های خارجه، اطلاعات و نفت و همچنین بانک مرکزی نیز در اطلاعیه‌هایی اتهام‌های مطرح شده از سوی رئیس قوه قضاییه را تکذیب و اعلام کرده‌اند که اقداماتی که دراین پرونده از آنها خواسته شده را به خوبی انجام داده و قوه قضاییه پیش از این از آنان تقدیر کرده است.

در کیفرخواست دادستان، بابک زنجانی متهم شده‌ است که از مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو که موظف بوده به شرکت نفت پرداخت کند، «۱۶۰ میلیون یورو پرداخت کرده و مابقی را صرف امور شخصی کرده‌ است».

XS
SM
MD
LG