لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

سخنگوی ستاد روحانی:‌ قالیباف در مورد فعالیت‌های تجاری فرزندش توضیح دهد


محمدباقر قالیباف در کنار فرزندش الیاس
محمدباقر قالیباف در کنار فرزندش الیاس

در حالی که وزیر آموزش پرورش ایران خواهان پاسخگویی تلویزیونی به اتهام محمدباقر قالیباف علیه فعالیت‌های تجاری دختر خود شده، سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی از آقای قالیباف خواسته است او هم درباره «فعالیت‌های تجاری» فرزندش توضیح دهد.

در مناظره انتخاباتی جمعه ۱۵ اردیبهشت محمدباقر قالیباف، ادعای چند رسانه اصولگرا در مورد «کشف اجناس قاچاق» در منزل دختر وزیر آموزش و پرورش را تکرار کرد. این موضوع که پیشتر هم در یک برنامه تلویزیونی مورد اشاره آقای قالیباف قرار گرفت، واکنش اسحاق جهانگیری را در پس داشت.

روز شنبه فخرالدین دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش دولت حس روحانی، در نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما خواستار پاسخگویی به این اتهامات در یک برنامه تلویزیونی شد.

همزمان خبرگزاری ایسنا به نقل از محمدعلی وکیلی، سخنگوی ستاد انتخاباتی آقای روحانی، نوشت مطابق حکم رسمی دادگاه فرزند وزیر آموزش و پرورش «رسماً تبرئه» شده، و ایرادی که به فرزند وزیر آموزش و پرورش می‌گیرند، «به فرزند آقای قالیباف هم وارد است».

آقای وکیلی افزود که «فعالیت‌های تجاری» فرزند آقای قالیباف در خارج و داخل کشور، و «فعالیت آموزشی و غیرانتفاعی» او «زبانزد» است، اما به شرط اینکه در این فعالیت‌ها از رانت فرزند شهردار بودن استفاده نشود، اشکالی ندارد.

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره فعالیت‌های اقتصادی الیاس قالیباف، پسر محمدباقر قالیباف شهردار تهران، منتشر شده است.

از جمله انصاف‌نیوز نوشته بود که الیاس قالیباف بر اساس آگهی ثبت‌شده در روزنامه رسمی کشور، مدیر عامل مؤسسه «شمس الشموس» است که دفتر مرکزی و یک دبستان و پیش دبستانی غیرانتفاعی متعلق به آن «در زمین نسبتاً بزرگی در منطقه سعادت‌آباد» واقع شده است.

علاوه بر این در سال ۹۴ گزارش‌هایی درباره دست داشتن الیاس قالیباف در پرونده فساد بنیاد تعاون نیروی انتظامی منتشر شده بود.

در این زمینه وب‌سایت کلمه در ۲۹ اردیبهشت ۹۴، در گزارشی با اشاره به ارتباط فرمانده پیشین نیروی انتظامی، با کشف «فساد مالیِ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی» در بنیاد تعاون نیروی انتظامی نوشته بود که «زمزمه‌هایی» نیز درباره «ارتباط» محمدباقر قالیباف و برخی از فرماندهان سپاه که با او به نیروی انتطامی رفته بودند، با این پرونده «مطرح است».

در آن زمان گزارش‌هایی هم در مورد «بازداشت» فرزند شهردار تهران در این رابطه و «فرار او به ابوظبی» پس از آزادی با وثیقه مطرح شد، اما از سوی غلامحسن محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه ایران، چنین گزارش‌هایی را تکذیب کرد.

تهدید ستاد قالیباف به شکایت از وزیر کشور

اما اقدام دیگر محمدباقر قالیباف در مورد راه‌اندازی وب‌سایتی با عنوان «کارانه» برای ثبت نام افراد جویای کار، نیز واکنش مقام‌های دولت حسن روحانی را به دنبال داشته است.

در این زمینه حال عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، روز شنبه گفت که این اقدام «غیرقانونی است و جنبه تطمیع و هم شائبه خرید و فروش رأی در آن وجود دارد».

آقای رحمانی فضلی افزود که قرار است این موضوع با حضور نماینده دادستان بررسی شود.

ستاد آقای قالیباف اما این ستاد سخنان وزیر کشور را «جرم» خوانده و تهدید کرده است که از او شکایت خواهد کرد.

به گفته این ستاد، «خرید و فروش رأی منحصر به شعب اخذ رای و روز انتخابات است و ارتباطی با برنامه‌های کاندیداها ندارد».

در این بیانیه همچنین تأکید شده که وزیر کشور باید وقوع تخلفات احتمالی را به هیئت مرکزی نظارت و دادستان اعلام کند و نباید آن را در یک مصاحبه مطبوعاتی بیان کند.

آقای قالیباف پیشتر وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات به افراد جویای کار ماهانه ۲۵۰ هزار تومان بپردازد، و در همین چارچوب روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت، وب‌سایت «کارانه» را برای ثبت نام جویندگان کار راه‌اندازی کرد.

گرچه ساعاتی بعد از راه‌اندازی این وب‌سایت، محمود رضوی از چهره‌های نزدیک به آقای قالیباف، خبر داد که این وب‌سایت به دلیل «حملات سایبری از دسترس خارج شده است».

یک روز پیش از راه‌اندازی وب‌سایت «کارانه» از سوی ستاد آقای قالیباف، وزیر کار در دولت حسن روحانی وعده داده بود که در روزهای آینده وب‌سایت «کاج» برای ثبت نام افراد جویای کار راه‌اندازی خواهد شد.

طرحی در قالب آن ثبت‌نام کنندگان در بنگاه‌های اقتصادی کارآموزی خواهند کرد و در مدت کارآموزی دولت بیمه آنان را پرداخت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG