لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

اعزام تیم تحقیق برای بررسی مرگ یک مادر باردار در مریوان


اعتراض شهروندان مریوانی به مرگ یک زن جوان پس از عمل سزارین
اعتراض شهروندان مریوانی به مرگ یک زن جوان پس از عمل سزارین

در پی اعتراض‌ها به مرگ مادری جوان پس از عمل جراحی سزارین در مریوان در استان کردستان ایران، وزیر بهداشت و درمان ایران از اعزام تیم تحقیق به این استان خبر داده است.

به گزارش رسانه‌ها در ایران، حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همچنین اعلام کرده که پرونده مرگ این بیمار به دستگاه قضایی ارسال می‌شود و با متخلفان احتمالی برخورد خواهد شد.

هوشیار سایه‌میری مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مریوان به خبرگزاری تسنیم گفته است که سهیلا مولودی ۳۱ ساله، اهل مریوان، روز پنج‌شنبه پنجم اسفندماه برای زایمان طبیعی به بیمارستان بوعلی این شهرستان مراجعه کرد و صبح روز جمعه برای انجام این عمل آماده شد اما زایمان طبیعی صورت نگرفت و به اتاق عمل انتقال داده شده است.

به گفته مدیر شبکه بهداشت، در پی تشنج بیمار، پس از عمل جراحی، تلاش‌ تیم پزشکی بی‌فایده بوده و بیمار ظهر روز شنبه در بیمارستان جان داده است.

خانواده بیمار،‌ مدعی هستند که قصور پزشکی و بی‌توجهی پرسنل بیمارستان باعث مرگ زن جوان شده است. گفته شده که نوزاد دختر سالم است و به خانواده‌اش تحویل داده شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مریوان به «زیوار خبر» گفته است که این هشتمین بارداری این زن ۳۱ ساله بوده است. به گفته وی این چهارمین مورد مرگ مادران در هفته گذشته در استان کردستان است؛ سه مادر باردار دیگر در قروه، کامیاران و مریوان، به دلیل سن بالای بارداری جان سپرده‌اند.

مرگ این چهار مادر باردار تنها در یک هفته در یکی از استان‌های ایران در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این، سياست‌های کلی جمعيت با هدف افزايش جمعيت ايران را ابلاغ کرده است.

مجلس شورای اسلامی نیز با وجود مخالفت دولت با برخی موارد آن، طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» را در اوایل تیرماه ۹۳ تصویب کرد. در این طرح مجازات‌هایی برای پزشکان، در صورت کمک به زنان و مردان برای جلوگیری از بارداری در نظر گرفته شده است.

دولت حسن روحانی با وجود مخالفت قبلی خود، در اواخر تیرماه ۹۳ «سیاست‌های کلی جمعیت» را که آقای خامنه‌ای ابلاغ کرده بود برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه دولتی فرستاد.

هم‌زمان با آغاز اجرای این سیاست‌ها، آمار ارایه‌شده توسط وزارت بهداشت،‌ از افزایش مرگ مادران باردار خبرمی‌دهد. بنابر این آمار،‌ در سال ۹۲، ۲۹۱ مادر باردار و در سال ۹۳، ۲۹۳ مادر باردار، بر اثر مسایل مربوط به بارداری جان داده‌اند. . خونریزی، سهل‌انگاری کادرمامایی، عفونت و آمبولی از مهم‌ترین دلایل مرگ مادران باردار در ایران اعلام شده است.

روز یک‌شنبه پس ازانتشار گسترده خبر مرگ این مادر ۳۱ ساله، شماری از مردم مریوان، مقابل در مطب پزشک معالج تجمع کردند و خواهان بررسی و رسیدگی به این امر شدند.

هم‌زمان، منصور مرادی، نماینده مریوان و سروآباد در مجلس، نیز در نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرگ این زن را «تکان‌دهنده» خواند و خواستار «برخورد با خاطیان» شد.

این نماینده مجلس در وب‌سایت شخصی‌اش به نقل از وزیر بهداشت نوشته است که به زودی جزئیات دقیق مرگ این مادر باردار مشخص خواهد شد.

XS
SM
MD
LG