لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

رفسنجانی: فاصله‌گذاری بین عملکرد اوباما در برجام و رفتار پیشین آمریکا ممکن است


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در گفت‌وگویی تفصیلی با وب‌سایت خود گفته است که «امکان فاصله‌گذاری» بین عملکرد دولت اوباما در برجام و به گفته او «ظلم‌های تاریخی آمریکا» وجود دارد، و ایران بیش از طرف غربی از برجام نفع برده است.

او در این گفت‌وگوی تفصیلی که روز یکشنبه ۱۴ شهریور منتشر شد، اعلام کرده که رهبر جمهوری اسلامی پیش از دولت کنونی مصمم به حل پرونده هسته‌ای بود و قبل از مذاکره با آمریکایی‌ها در عمان، با او «مشورت» کرده بود.

او همچنین گفته است که برای حل مشکلات دو کشور «اگر لازم باشد»، اشکالی ندارد که ایران «دست اول» را به سمت عربستان سعودی دراز کند.

آقای هاشمی رفسنجانی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره احتمال دچار شدن ایران به سرنوشت کشوری مانند ونزوئلا در صورت ادامه سیاست‌های گذشته گفته است که «برای ما روشن بود، و کم و بیش مستند بود که سیاست غربی‌ها این بود که ما را به نفت در برابر غذا برسانند».

او تأکید کرده که جمهوری اسلامی «مستأصل نشده» بود، ولی «به زحمت افتاده» بود و آینده‌ اش «در خطر بود».

به گفته آقای هاشمی رفسنجانی، «حتی پیش‌بینی شده بود» که اگر مذاکرات اتمی به نتیجه نرسد، «جنگ شروع می‌شود».

با این حال او یادآور شده که «اینها چیزهایی بود که به ما می‌گفتند و اسنادی بود که از جاهای مختلف به دست ما می‌رسید و ما این‌گونه حس می‌کردیم».

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و اعضای دولت او بارها اعلام کرده‌اند که توافق اتمی وین سایه جنگ را از سر ایران دور کرده است.

امکان «فاصله‌گذاری» بین عملکرد اوباما در برجام و رفتار پیشین آمریکا

آقای هاشمی رفسنجانی در این گفت‌وگو ابراز عقیده کرده که «امکان فاصله‌گذاری» بین عملکرد دولت اوباما درباره‌ توافق اتمی وین و به گفته او «ظلم‌های تاریخی» آمریکا «کاملاً وجود دارد».

با این حال او یادآور شده اینکه چرا این فاصله‌گذاری انجام نمی‌شود «بحث دیگری است».

آقای هاشمی رفسنجانی افزوده است که «آمریکا هم بشر است و آنها هم منافعی دارند و آنها هم می‌خواهند که ما با آنها کار کنیم... آنها می‌ترسند که وقتی ما با آنها کار نکنیم، روسیه، چین و هند به اندازه‌ کافی وقتی که تحریمی نباشد، زمینه‌هایی برای کار هستند. آنها همه‌ اینها را محاسبه می‌کنند. به نظرم امکان دارد که جبران کنند».

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار نظر کرده که توافق اتمی وین «بیشتر به نفع ایران است تا طرف غربی» و افزوده است که «با این هیاهوی که در کشور می‌کنند و یک جنگ روانی بی‌خودی را راه انداختند، ما برای جذب سرمایه و تکنولوژی مشکل پیدا می‌کنیم».

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین تیم مذاکره اتمی در دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده که در مذاکرات «فقط شعار می‌دادند» و افزود که «یا عقلشان نمی‌کشید و یا اینکه نمی‌خواستند به نتیجه برسند».

پیش از این وزارت خارجه ایران هم در گزارش خود به مجلس درباره اجرای توافق اتمی وین اعلام کرده بود «برخی دلالان که از شرایط تحریم سود کلانی عایدشان» شده است، «از هر فرصتی جهت تخریب و نابودسازی شرایط پسابرجام، با استفاده و حتی دامن زدن به فضاسازی‌های سیاسی داخلی» استفاده می‌کنند.

قبل از مذاکرات عمان «رهبری با من هم مشورت کرد»

خبرنگار وب‌سایت آقای هاشمی رفسنجانی، در پرسشی، نقل قولی از رهبر جمهوری اسلامی را بر اساس شنیده‌ها بیان کرده که در آن آیت‌الله خامنه‌ای گفته، آقای هاشمی رفسنجانی «در بحث هسته‌ای و مذاکرات هسته‌ای، حتی جلوتر از دولت حرکت کرده است».

او ضمن تائید تلویحی این نقل قول گفته است که «من با محاسبه [به این نتیجه] رسیدم. اطلاعات ویژه تا این حد نداشتم».

به گفته آقای هاشمی رفسنجانی، طرف غربی قبل از توافق اتمی وین «به این نتیجه رسیده بود که ما به بمب هسته‌ای می‌رسیم و می‌دانستند که اگر به بمب برسیم، از دست آنها در رفته و موشک هم داریم».

او اضافه کرده که براساس محاسبات خود به این نتیجه رسیده که طرف غربی تمایل دارد موضوع پرونده اتمی ایران در بن‌بست نماند و حل شود.

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به اجازه رهبر جمهوری اسلامی برای مذاکره با مقامات آمریکایی در کشور عمان در دولت پیشین گفته است که «رهبری اجازه داده بودند، قبلش با من هم مشورت کردند، مذاکره را شروع کردیم».

او اضافه کرده که آمریکا در آن مذاکرات حاضر نشده به ایران امتیاز بدهد و این مذاکرات «بی‌نتیجه بود و ختم شد».

پیش از این علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت حسن روحانی و وزیر خارجه دردولت محمود احمدی‌نژاد، خبر داده بود که ایران و آمریکا در سال‌های پایانی دولت آقای احمدی‌نژاد و در کشور عمان چندین بار در سطح معاون وزیر خارجه با یکدیگر مذاکره کرده‌اند.

آقای صالحی همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبری آمریکایی ان‌بی‌سی، نیز گفته بود که اگر این گفت‌وگوهای محرمانه انجام نشده بود، توافق اتمی به دست نمی‌آمد.

رهبر جمهوری اسلامی نیز در تیر ماه ۹۴ گفته بود که موضوع مذاکره ايران با آمريکا «مربوط به زمان دولت قبل است و به فرستادن واسطه به تهران برای درخواست مذاکره مربوط می‌شود».

در این زمینه آقای هاشمی رفسنجانی گفته است که «قبل از اینکه آقای روحانی بیایند، می‌دانستم رهبری می‌خواهند مسئله حل شود. بالاخره اراده‌ رهبری پشت قضیه بود».

او اضافه کرده «علی‌رغم این همه شیطنتی که می‌شد و رهبری هم گاهی به مذاکرات انتقاد می‌کردند، ولی تا آخر از اینها حمایت کردند و گاهی هم به حالت تقدیس رسید و به این صورت درآمد».

مقام‌های دولت حسن روحانی بارها توافق اتمی وین را « تصمیم نظام » خوانده و تأکید کرده‌اند که این توافق با تأیید آیت‌الله خامنه‌ای انجام شده است.

رهبر جمهوری اسلامی اما با وجود تأیید توافق اتمی وین بارها از آن انتقاد کرده است.

روحانی در دور بعد « شجاع‌تر کارهایش را انجام می‌دهد»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران دربخش دیگری از این مصاحبه گفته است که «مزاحمت‌های» مخالفان، قدرت دولت حسن روحانی را «کم می‌کند».

او پیش‌بینی کرده حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ انتخاب خواهد شد و در دور بعد «شجاع‌تر کارهایش را انجام می‌دهد» و «گام بلندی» را بر می‌دارد.

پیش از این برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که ریاست جمهوری حسن روحانی تنها به یک دوره محدود خواهد شد.

رسانه‌های ایران از محمود احمدی‌نژاد، سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل، عزت‌الله ضرغامی و احمد توکلی به عنوان رقبای احتمالی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نام برده شده است.

«اشکالی ندارد برای عربستان دست دراز کنیم»

آقای هاشمی رفسنجانی در این گفت‌وگو درباره احتمال بهبود روابط ایران و عربستان سعودی نیز گفته است: «[این بهبود] می‌تواند بیفتد. اگر من رئیس‌جمهور بودم - البته نه الان، آن موقع رئیس‌جمهور بودم- مشکلی را جلوی خودم نمی‌دیدم. وقتی چیزی را می‌فهمیدم که مصلحت است، عمل می‌کردم».

او اضافه کرده «الان آقای روحانی به آن وضعی که من بودم، نیست. این کار عملی است و من فکر می‌کنم عربستان را خاضع کردن خیلی سخت نیست. عربستان هم می‌فهمد که مقابله با ایران برایش سودی ندارد».

او درپاسخ به این سؤال که آیا «باز هم ما باید دست اول را به سمت آنها دراز کنیم»، گفت: «اگر لازم باشد، چه اشکالی دارد؟ قبلاً این کار را کردیم. آقای ظریف مکرر گفته که آماده‌ایم هر جا که لازم باشد، مذاکره کنیم».

تیرگی در روابط ایران و عربستان سعودی در سال‌های گذشته و پس از درگیری‌ها در سوریه و یمن افزایش یافته و حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی ماه سال گذشته به قطع روابط دیپلماتیک این کشور و تعدادی از متحدانش با ایران منجر شد.

XS
SM
MD
LG