لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

انتقاد ۲۹ تشکل دانشجویی از تبعیض در زمینه فعالیت تشکل‌ها


۲۹ تشکل‌ دانشجویی اصلاح‌طلب در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ایران، ضمن انتقاد از تبعیض‌های فراوان بین «تشکل‌های همسو با قدرت» و «تشکل‌های مترقی»، از جمله «محروم» بودن تشکل‌های اصلاح‌طلب از برگزاری نشست، از دولت حسن روحانی خواستند دانشجویان را «در حصول مطالبات مشروع‌شان یاری کند».

این تشکل‌های دانشجویی در این نامه روز چهارم تیر ماه در خبرگزاری ایلنا منتشر شده، اعلام کردند که بازگشایی انجمن‌های اسلامی دانشجویان در دولت یازدهم، «اصلاح رویه‌های ناصحیح گذشته در دانشگاه را نوید می‌داد»، اما با گذشت سه سال از دولت حسن روحانی، «تشکل‌های اصیل دانشجویی حتی از برگزاری یک نشست هم‌اندیشی نیز در سراسر کشور محروم‌اند».

بر اساس این نامه با وجود «مجوزها و قول‌های اخلاقی» داده شده، «بدعهدی مسئولان وزارت علوم» باعث شده تا نشست این تشکل‌ها برگزار نشود.

روز نهم خرداد خبرگزاری ایلنا خبر داده بود که نشست هم‌اندیشی بیش از ۴۰ تشکل‌ دانشجویی اصلاح‌طلب در تهران، در روزهای ششم و هفتم خرداد، پیش از برگزاری لغو شده است.

دبیران تعدادی از این تشکل‌های دانشجویی «عدم همکاری» مسئولان وزارت علوم و اختصاص ندادن سالن برای برگزاری مراسم را دلیل لغو این نشست اعلام کرده بودند.

در این زمینه، ۲۹ تشکل دانشجویی وزارت علوم را متهم کرده‌اند که «امکانات حداکثری برای تشکل‌های همسو با قدرت» فراهم می‌کند اما از ارائه «حداقل امکانات» به تشکل‌های «مترقی، تحول‌خواه، منتقد و اصلاح‌طلب» دریغ می‌کند.

در پایان نامه این تشکل‌های دانشجویی تأکید شده که دانشجویان «قطعاً در حصار استبداد فکری قرار نخواهد گرفت و در صورت انسداد مسیر، راه‌های جدیدی ایجاد می‌کند و در جهت تظلم‌خواهی از پای نمی‌نشیند».

امضاکنندگان تأکید کرده‌اند که « این وظیفه اخلاقی و قانونی دولت است که دانشجویان را در حصول مطالبات مشروع‌شان یاری کند».

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در ایام تبلیغات انتخاباتی و در دوره ریاست جمهوری خود بارها ضمن اعلام حمایت از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشجویان وعده داده بود که دولتش تلاش خواهد کرد تا دانشگاه از «فضای امنیتی» فاصله بگیرد.

در مقابل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از مدیران دانشگاه‌ها خواسته‌است که با جدیت از تبدیل مراکز علمی به آنچه که او «محل جولان و فعالیت‌های جریان‌های سیاسی» خوانده، جلوگیری کنند.

فعالیت تشکل‌های دانشجویی و صدور مجوز برای برخی تشکل‌های جدید از جمله دلایل استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، در ۲۹ مرداد سال ۹۳ بود.

در ماه‌های گذشته نیز گزارش‌هایی مبنی بر برخورد با فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشجویان در دانشگاه‌ها منتشر شده‌است.

پیشتر در بهمن ماه ۹۴، ۸۱۳ فعال نشریات دانشجویی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ایران، از آقای روحانی خواسته بودند با «دستور قاطع» به مدیران آموزش عالی، مانع «روند رو به رشد برخوردهای غیرقانونی» با این نشریات شود.

XS
SM
MD
LG