لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

علنی شدن چهره برخی از شبه‌نظامیان و مزدوران حرفه‌ای روسیه


کاخ کرملین روز ۹ دسامبر، مراسم باشکوهی با عنوان روز «قهرمانان سرزمین مادری» برگزار کرد که در آن بیش از ۳۰۰ پرسنل نظامی و افراد غیرنظامی که شهامت و وفاداری منحصر به فردی از خود نشان داده‌اند، از جمله قهرمانان اتحاد شوروی و قهرمانان روسیه در آن شرکت داشتند.

در گزارشی که رابرت کوالسون و الکساندر گوستف در این زمینه برای رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی تهیه کرده‌اند آمده است که ولادیمیر پوتین شخصاً در این مراسم سخنرانی و از خدمات شرکت‌کنندگان قدردانی کرده است.

دنیس کوروتکوف، روزنامه‌نگار تحقیقی، از تصاویری که رسانه‌های دولتی از این مراسم پخش کردند چهره مردی را که سال‌هاست در مورد او گزارش تهیه می‌کند شناسایی کرد.

اسم این فرد دمیتری اوتکین است و با لقب «واگنر» شناخته می‌شود و حدس‌زده می‌شود که رئیس یک شرکت خصوصی نظامی و ثبت‌نشده به نام چ.و.ک واگنر باشد.

سخنگوی کاخ کرملین روز ۱۵ دسامبر شرکت دمیتری اوتکین در این مراسم را تأیید کرد و گفت او دارای مدال افتخاری شجاعت است. در پاسخ به این سؤال که دلیل اعطای این مدال به آقای اوتکین چیست سخنگوی کاخ کرملین گفت: «معمولاً به خاطر شجاعت اعطا می‌شود».

از نظر دنیس کورتوکوف و دیگران که در مورد دنیای پنهانی نظامیان مزدور روسیه تحقیق کرده‌اند، حضور دمیتری اوتکین در این مراسم واضح‌ترین نشانه از نقش مزدوارن حرفه‌ای در سیاست خارجی روسیه طی پنج سال گذشته بخصوص در اوکراین و سوریه است.

این موضوع همواره در خفا بوده بخصوص که فعالیت مزدوارن و شرکت‌های خصوصی شبه‌نظامی طبق قانون در روسیه ممنوع است. اما بسیاری از شواهد نشان می‌دهند که روسیه نیز از این مزدوران حرفه‌ای در همکاری نزدیک با نیروهای مسلح کشور استفاده می‌کند، شبیه همان روشی که دولت آمریکا در جنگ‌های افغانستان و عراق به کار می‌گرفت.

دنیس کورتوکوف با استفاده از منابع علنی و تماس‌های خود در اداره امنیت فدرال روسیه توانسته است اطلاعات فراوانی در مورد سوابق دمیتری اوتکین جمع‌آوری کند. تا قبل از سال ۲۰۱۳ او در واحدهای نیروی مخصوص که تحت فرماندهی ضد اطلاعات ارتش روسیه هستند، فرمانده تیپ بود. پس از بازنشسته شدن در آن سال به یک شرکت امنیتی خصوصی به نام «شرکت امنیتی موران» پیوست که گروهی از نظامیان سابق روس آن را تأسیس کرده‌اند و در نقاط مختلف جهان و بخصوص در زمینه مبارزه با دزدی دریایی فعالیت دارد.

در همان سال «شرکت امنیتی موران» همکاری با شرکت دیگری به نام «سپاه اسلاو» را شروع کرد که در آگهی‌های علنی خود در شبکه آنلاین با هدف «حفاظت از میدان ها و خطوط انتقال نفت در سوریه» مزدور استخدام می‌کرد.

طبق گزارش‌های متعدد رسانه‌ها به خاطر علاقه دمیتری اوتکین به «دستاوردها و ایدئولوژی رژیم نازی به رهبری آدولف هیتلر» به او لقب «واگنر» داده‌اند.

نام شرکت چ.و.ک (مخفف شرکت نظامی خصوصی در زبان روسی) که متعلق به دمیتری اوتکین است اولین بار در سال ۲۰۱۴ و به خاطر همکاری آنها با شورشیان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین مطرح شد.

گزارش‌های منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهند که نفرات این شرکت دوباره به سوریه بازگشته‌اند. از قرار معلوم «مزدوران» این شرکت در بازپس گرفتن شهر باستانی پالمیرا در ماه مه ۲۰۱۶ نقش مهمی ایفا کردند.

یکی دیگر از افرادی که در مراسم روز قهرمانان سرزمین مادری شرکت کرده بود و چهره او در گزارش‌های تصویری رسانه‌های دولتی شناسایی شد، سرهنگ بازنشسته آندری تروشف است. او از کهنه سربازان جنگ اتحاد شوروی در افغانستان است که در سال ۲۰۱۴ رسماً بازنشسته شد. تا آن زمان او مدال شجاعت دریافت نکرده بود ولی تصاویر مراسم اخیر نشان می‌دهند که او مدال شجاعت به سینه دارد.

روسلان لوییف یک کارشناس امنیتی روس می‌گويد طبق تحقیقات روزنامه‌نگارانی که فعالیت مزدوارن و شرکت‌های نظامی خصوصی را دنبال می‌کنند شرکت نظامی دمیتری اوتکین با واحدهای نیروی مخصوص ارتش روسیه مناسبات نزدیکی دارد و حتی مرکز آموزش اصلی آنها در جوار یکی از مراکز آموزشی نیروهای مخصوص قرار دارد.

روسلان لوییف می‌افزايد: «تصاویری که گروه حکومت اسلامی از مزدوران کشته شده روس منتشر کرده، نشان می‌دهد این افراد نیز سلاح‌های سازمانی پرسنل واحدهای نیروی مخصوص ارتش روسیه را دارند، و تصاویری که خود مزدوران منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که آنها با هواپیماهای ارتش روسیه در نقاط مختلف سوریه تردد می‌کنند. کاملاً روشن است که آنها از وزارت دفاع کمک‌های لجستیکی و تسلیحاتی دریافت می‌کنند».

طبق ارزیابی دنیس کورتوکف حداقل ۶۰۰ مزدور حرفه‌ای از سال ۲۰۱۴ به عنوان پرسنل شرکت نظامی دمیتری اوتکین در جنگ سوریه شرکت کرده‌اند و احتمالاً تاکنون حدود ۶۰ نفر از آنها در این عملیات کشته شده‌اند.

روسلان لوییف به این موضوع مهم اشاره می‌کند که طبق قوانین روسیه فعالیت به عنوان «مزدوران حرفه‌ای» غيرقانونی است و می‌افزايد: «در اعطای مدال‌های نظامی به اين افراد تقريباً شکی وجود ندارد. ولی به اعتقاد من اين کار نمی‌تواند رسماً انجام شود چون طبق قانون و مقررات دادن مدال به چنين افرادی که در خاک کشورهای ديگر می‌جنگند، غيرممکن است».

XS
SM
MD
LG